HYBRID TEACHING: ENABLING INCLUSION IN THE CLASSROOM

Authors

  • Ueudison Alves Guimarães
  • Isabel Cristina Quirino Santos

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v3i8.1748

Keywords:

Schools. Teaching-learning. Inclusion

Abstract

This research presents hybrid teaching as a possibility to promote inclusion in the classroom, because the adoption of a more democratic posture to encourage students to act independently is another option to be successful in the teaching-learning process. This is because, instead of marking differences, such as negative aspects or even obstacles, they are seen as allies in the process of building knowledge. Based on this premise, the concept of hybrid teaching will be presented. Therefore, a brief history of hybrid teaching, trying to delimit what can be considered a teaching methodology, will be exposed. Finally, the challenges and contributions associated with the choice of this teaching method will be analyzed, especially in the context of schools in Brazil. For this, bibliographic research of qualitative and descriptive character was carried out.

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Author Biographies

Ueudison Alves Guimarães

Pedagogia – Universidade Luterana do Brasil – (ULBRA), Química – Faculdade Cidade João Pinheiro – (FCJP), Matemática – Centro Universitário Claretiano - (CLARETIANO), Geografia – Faculdade Mozarteum de São Paulo – (FAMOSP) e Física – Centro Universitário Faveni – (UNIFAVENI); Especialista em Gênero e Diversidade na Escola – (UFMT), Educação das Relações Étnico-Raciais no Contexto da Educação de Jovens e Adultos – (UFMT), Metodologia do Ensino em Química – (FIJ-RJ), Libras e Educação Inclusiva – (IFMT) e Docência para a Educação Profissional e Tecnológica – (IFES); Mestrando em Educação: Especialização em Formação de Professores – Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA), Mestrando em Tecnologias Emergentes em Educação (Must University) e Mestrando Nacional Profissional em Ensino de Física pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT).

Isabel Cristina Quirino Santos

Graduada em Pedagogia. Licenciada em Educação Especial. Pós-graduação Lato Sensu em Orientação, Supervisão E Inspeção Escolar. Pós graduada em Educação Especial E Inclusiva Com Ênfase Em Tecnologia Assistiva E Comunicação Alternativa.

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Published

10/08/2022

How to Cite

Alves Guimarães, U., & Cristina Quirino Santos, I. (2022). HYBRID TEACHING: ENABLING INCLUSION IN THE CLASSROOM. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 3(8), e381748. https://doi.org/10.47820/recima21.v3i8.1748