STATIC ELECTRICITY: THE PROCESS FROM ELECTRIC ENERGY GENERATION TO DISTRIBUTION, EMPHASIZING THE HISTORICAL AND SOCIAL CONTEXT
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v3i9.1942Keywords:
Physics relates to basic human needs, health, housingAbstract
Physics relates to basic human needs, health, housing, food, transportation and more. However, physics has been shown to have one of the highest failure rates in schools for some time. Many students see this as: very difficult, abstract and irrelevant to everyday life. However, some researchers attribute this perception to traditional teaching methods used in schools, which place more emphasis on memorizing formulas, facts, theories, symbols and models rather than providing students with contextualization of content rather than worrying about exploring the context in which laws and theories are presented, resulting in the dogmatization of scientific knowledge. Therefore, the aim of this study was to understand the development process from the beginning of electricity to its practical application on a commercial scale. For this, bibliographic reviews of scientific literature were performed. The process of generation to the distribution of electricity, emphasizing the historical and social context, promotes debate, research and links physical knowledge to everyday life, promoting the understanding of what is studied.
Downloads
References
BONADIMAN, Hélio; AXT, Rolando; BLUMKE, Roseli Adriana; VINCENSI, Giseli. Difusão e popularização da ciência. Uma experiência em Física que deu certo. In: XVI Simpósio Nacional de Ensino de Física, 2004.
BRASIL. PCN + Ensino Médio: Orientações Educacionais complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais. Ciências da natureza, matemática e suas tecnologias. Secretaria de Educação Média e Tecnológica – Brasília: MEC; SEMTEC, 2002.
FERREIRA, M.S.; CAVALCANTE, C. A.; FONTES C. H., S. Marambio, J. E. O setor elétrico brasileiro. Revista do Instituto Politécnico da Bahia. Nº 7-E, 2010.
GASPAR, Alberto. Física. V. 3. São Paulo, S. P., Editora Ática, 2003.
LEÃO, Ruth. GTD- Geração, transmissão e distribuição de energia elétrica. Caderno Didático da Universidade Federal do Ceará – Departamento de Engenharia Elétrica. Disponível em: <http://pt.scribd.com/doc/54810993/Apostila-GTD-I-v1> Acesso em 20 de março de 2022.
LEITE, Carlos A. F. Instalações Elétricas. Caderno Didático da UNESP Disponível em <http://unilins.edu.br.pdf> Acesso em 20 de março de 2022.
LUZ, Antônio Máximo Ribeiro da; ALVARES, Beatriz Alvarenga. Física. V. 3, São Paulo, S.P. Spcione, 2011.
MARTINS, Roberto de Andrade. A história e seus usos na educação. In: Estudos de História e Filosofia das Ciências: Subsídios para Aplicação no Ensino. SILVA, Cibelle Celestino (Org.). São Paulo, S.P.: Livraria da Física, 2006
MOTA, Rosana Paiva. Modelo de operação ótima para cascata do Rio Pardo. 2010, 82 f. (Trabalho de Conclusão de Curso – Engenharia Eletricista). Universidade Federal do Rio de Janeiro- Rio de Janeiro, 2010.
MUSSOI, Fernando Luiz Rosa. Sinais Senoidais: Tensão e Corrente Alternadas. 3ª ed. Florianópolis, S. C., CEFET, 2006.
PENTEADO, Paulo César M.; TORRES, Carlos Magno A. Física: ciência e tecnologia. V3, São Paulo, S.P.: Moderna, 2010.
POMILIO, José Antenor. Uma breve história da eletricidade industrial e da eletrônica de potência, 2012. Caderno Didático da Universidade Estadual de Campinas-Departamento de Sistemas e Controle de Energia.
SILVA, Luciano Fernandes; CARVALHO, Luiz Marcelo de. A Temática Ambiental e o Ensino de Física na Escola Média: Algumas Possibilidades de Desenvolver o Tema Produção de Energia Elétrica em Larga Escala em uma Situação de Ensino. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 24, n. 3, 2002.
SILVA, Mauricio Nogueira Maciel da. O papel atual da experimentação no ensino de física. In: XI Salão de Iniciação Cientifica – PUCRS. 2010
SOUZA, Marcus Venícius Juliano de; DANTAS, Valter Assis; FREITAS FILHO, J. Rufino de; ALMEIDA, Maria Angela Vasconcelos de. Utilização de situação de estudo como forma de alternativa para o ensino de física. Revista Ensaio, vol. 11, nº 1, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2022 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.