STATIC ELECTRICITY: THE PROCESS FROM ELECTRIC ENERGY GENERATION TO DISTRIBUTION, EMPHASIZING THE HISTORICAL AND SOCIAL CONTEXT

Authors

  • Ueudison Alves Guimarães
  • Junea Graciele Rodrigues Dantas de Brito
  • José Olímpio dos Santos

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v3i9.1942

Keywords:

Physics relates to basic human needs, health, housing

Abstract

Physics relates to basic human needs, health, housing, food, transportation and more. However, physics has been shown to have one of the highest failure rates in schools for some time. Many students see this as: very difficult, abstract and irrelevant to everyday life. However, some researchers attribute this perception to traditional teaching methods used in schools, which place more emphasis on memorizing formulas, facts, theories, symbols and models rather than providing students with contextualization of content rather than worrying about exploring the context in which laws and theories are presented, resulting in the dogmatization of scientific knowledge. Therefore, the aim of this study was to understand the development process from the beginning of electricity to its practical application on a commercial scale. For this, bibliographic reviews of scientific literature were performed. The process of generation to the distribution of electricity, emphasizing the historical and social context, promotes debate, research and links physical knowledge to everyday life, promoting the understanding of what is studied.

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Author Biographies

Ueudison Alves Guimarães

Pedagogia – Universidade Luterana do Brasil – (ULBRA), Química – Faculdade Cidade João Pinheiro – (FCJP), Matemática – Centro Universitário Claretiano - (CLARETIANO), Geografia – Faculdade Mozarteum de São Paulo – (FAMOSP) e Física – Centro Universitário Faveni – (UNIFAVENI); Especialista em Gênero e Diversidade na Escola – (UFMT), Educação das Relações Étnico-Raciais no Contexto da Educação de Jovens e Adultos – (UFMT), Metodologia do Ensino em Química – (FIJ-RJ), Libras e Educação Inclusiva – (IFMT) e Docência para a Educação Profissional e Tecnológica – (IFES); Mestrando em Educação: Especialização em Formação de Professores – Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA), Mestrando em Tecnologias Emergentes em Educação (Must University) e Mestrando Nacional Profissional em Ensino de Física pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT).

Junea Graciele Rodrigues Dantas de Brito

Formada no CEFAM de Carapicuíba-Centro de Formação para o Magistério; graduada no Curso Normal
Superior- Uniararas / Fundação Hermínio Ometto; graduada em Artes Visuais pela FAMOSP- Faculdade
Mozarteum de São Paulo; pós-graduada em Psicopedagogia Institucional, na área da Educação pela FALC - Faculdade da Aldeia de Carapicuíba e Educação Especial com Ênfase em Deficiência Mental, na área da Educação pela FALC- Faculdade da Aldeia de Carapicuíba e Mestranda em Educação pela Fundação Universitária Iberoamericana – Porto Rico.

José Olímpio dos Santos

 

Bacharel em Análise de Sistemas/Informática pela Fundação Educacional do Baixo São Francisco Dr. Raimundo Marinho junto ao Centro da Faculdade de Ciências Sociais Aplicadas de Penedo/Alagoas; licenciado em Matemática pela Universidade Tiradentes, Aracaju/SE; Licenciatura Plena em Letras Português/Inglês pelo Instituto Ibra de Caratinga/MG; Licenciatura em Educação Física pelo Instituto Ibra de Caratinga/MG; Cursando Pedagogia pela Faculdade Campos Elisios/SP; Pós-graduação em Gestão Escolar pela UFS/SE; Pós-graduado em Gestão Escolar (Administração, Supervisão, Orientação e Inspeção) pelo Centro Universitário Unifaveni (UNIFAVENI); e pós-graduado em Gestão de Redes e Segurança da Informação pela Faculdade de Negócios de Sergipe - FANESE. Pós-graduações Lato Sensu em: Didática e Metodologia o Ensino Superior,  Pedagogia Empresarial,  Didática e Metodologia do Ensino de Matemática,  pela Faculdade São Luís de França, em Aracaju/SE; Metodologia do Ensino de Língua Portuguesa e da Língua Inglesa,  Educação Física Escolar  e Tecnologia da Informação,  pelo Instituto Ibra de Caratinga/MG; Cursando pós graduação em Avaliação de Sistemas Educacionais pela Faculdade Campos Elisios/SP. Mestrando em Educação em Formação de Professores pela Universidad Europeia del Atlántico - UNEATLÁNTICO (ESPANHA), mestrando em Tecnologias Emergentes em Educação na Must University (USA) e mestrando em Educação em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Federal de Sergipe - (UFS/SE).

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Published

29/09/2022

How to Cite

Alves Guimarães, U., Graciele Rodrigues Dantas de Brito, J., & Olímpio dos Santos, J. . (2022). STATIC ELECTRICITY: THE PROCESS FROM ELECTRIC ENERGY GENERATION TO DISTRIBUTION, EMPHASIZING THE HISTORICAL AND SOCIAL CONTEXT. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 3(9), e391942. https://doi.org/10.47820/recima21.v3i9.1942