THE INCLUSION OF CHILDREN WITH AUTISM IN CHILDHOOD EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v3i10.2003

Keywords:

Early childhood education, Autism

Abstract

This paper sought to understand the importance of including children with autism in early childhood education, showing the obstacles encountered by teachers and the school during the process of inclusion in the classroom, considering their knowledge and curriculum adjustments. It made an analysis of inclusion in a conscious way, showing that it is not enough just to include; it is necessary that the school offers paradigms so that inclusion includes everyone involved in a precise way. A qualitative, exploratory, documentary, and narrative bibliographic review study was carried out, where the authors served as a basis for the theoretical foundation of this article. During the research, several articles on the theme were chosen through key words in Google academic and only the most relevant were selected for the construction of the study. The results of the research showed that there are many obstacles both in the school and in the teacher to include, which ends up reflecting on the student. This study intends to contribute to the reflection on the importance of inclusion in early childhood education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Josilania Alves Moreira Silva

Pedagogue. Specialization in Autism Spectrum Disorder: multidisciplinary interventions in intersectoral contexts

State University of Pará – Marabá/PA.

Daniela Soares Leite

Doctor teacher. Center for Biological and Health Sciences. Campus VIII. Avenida Hiléia, S/N. Agropolis of Incra. Amapa neighborhood. Marabá-PA, Brazil. (CEP 68502-100). E-mail: danielaleite@uol.com.br.
State University of Pará – Marabá/PA.

References

BELISÁRIO FILHO, José Ferreira; CUNHA, Patrícia. A educação especial na perspectiva da inclusão escolar. Transtornos globais do desenvolvimento. Brasília: Ministério da Educação; Secretaria de Educação Especial, 2010. 43p.

BEYER, H. O. A educação inclusiva: resinificando conceitos e práticas da educação especial: Revista inclusão, v. 2, 8-12. 2007.

BESSA, L. O que é inclusão social: Afinal, o que é inclusão social. 2019. Disponível em: https://www.politize.com.br/inclusao-social/. Acesso em: 20 de maio 2022.

CARVALHO, R. E. Removendo barreiras para a aprendizagem: educação inclusiva. Porto Alegre: Mediação, 2000. 121p.

CORREIA, L. de M. (1999), apud MORGADO, José Carlos. Alunos com Necessidades Educativas Especiais nas Classes Regulares. Porto Editora. 2008..

CUNHA, E. Autismo e Inclusão: psicopedagogia e práticas educativas na escola e na família. 3 ed. Rio de Janeiro: Wak Ed., 2011.

CUNHA, E. Autismo e Inclusão: psicopedagogia e práticas educativas na escola e na família. Rio de Janeiro: Wak, 2014.

CRUZ, T. Autismo e Inclusão: Experiências no Ensino Regular. 1. Ed. Jundiaí: Paco editorial, 2014.

DYSON, A. apud SÁNCHES, P. A. A educação inclusiva: um meio de construir escolas para todos no século XXI. In: Inclusão: Revista da Educação Especial. Sec. Da Ed. Especial, V.1, N.1. Brasília: Sec. da Ed. Especial, 2005.

FONSECA, M. E. G.; CIOLA J. C. B. Vejo e Aprendo: Fundamentos do Programa. TEACCH: O ensino estruturado para pessoas com autismo. Ribeirão Preto: Book Toy, 2014.

FONSECA, J. J. S. Metodologia da pesquisa científica. Fortaleza: UEC, 2002. Apostila.

FRAZÃO, Cátia Aparecida Teles. O direito ao acesso à educação da pessoa com transtorno espectro autista (TEA) após a Lei Berenice Piana nº 12.764/12: violação de preceito fundamental ou descumprimento de relação contratual. 2018. Disponível em: https://jus.com.br/artigos/73835/o-direito-ao-acesso aeducacao-da-pessoa-com-transtorno- espectro-autista-tea-apos-a-lei-berenice pianan-12-764-12-violacao-de-preceito-fundamental- ou-descumprimento-de relação contratual. Acesso em: 12 mar. 2022.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2004.

FRIEDMANN, A. Brincar: crescer e aprender- o resgate do jogo infantil. São Paulo: Moderna, 1996.

GAUDERER, E. C. Apud PRAÇA, E. T. P. O. Uma reflexão acerca da inclusão de aluno autista no ensino regular. 2011. Disponível em: file:///C:/Users/Neuton/Downloads/AUTISMO%20REGULAR. pdf. Acesso em 23 de maio de 2022.

GIL, A.C. Como elaborar projeto de pesquisa. 4. Ed. São Paulo: Atlas, 2002.

GLAT, R. e NOGUEIRA M. L. L. Políticas Educacionais e a Formação de professores para a Educação Inclusiva no Brasil. In: Revista Integração. Brasília: Ministério da Educação Especial, ano 14, n. 24, 2002.

HAMZE, A. Integração ou inclusão? 2020. Disponível em: https://educador.brasilescola.uol.com.br/trabalho-docente/integracao.htm. Acesso em: 17 abr. 2022.

KELMAM, C. A. [ET AL]. ALBUQUERQUE, D. e BARBATO, S. - Organizadoras. Desenvolvimento Humano, educação e inclusão escolar. Brasília, Editora UnB, 2010.

KLIN, A. Autismo e Síndrome de Asperger: uma visão geral. Revista Brasileira de Psiquiatria. V.28 p. 3-11, 2006.

MANTOAN, M. T. E. A integração de pessoas com deficiências. São Paulo Memnon, 1997.

MANTOAN, M. T. E. Inclusão escolar: o que é? Por quê? Como fazer? / Maria Teresa Eglér Mantoan. — São Paulo: Moderna, 2003. — (Coleção cotidiana escolar)

MARTINS, A. D. F.; MONTEIRO, M. I. B. Alunos autistas: análise das possibilidades de interação social no contexto pedagógico. Psicologia Escolar e Educacional, Maringá, v. 21, n. 2, p. 215-224, 2017.

MENEZES, A. R. S. de. Inclusão escolar de alunos com autismo: quem ensina e quem aprende? 160f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2012.

MARCHESI, A. O que será de nós, os maus alunos? Tradução de Ernani Rosa. Porto Alegre, Artmed, 2006.

MORIÃN, A. Traçando os mesmos caminhos para o desenvolvimento de uma educação inclusiva. Inclusão: Revista da Educação Especial, Brasília: Secretaria de Educação Especial, v.s, n.1, p.16-25 Janeiro/julho 2010.

ORRÚ, S. E. A formação de professores e a Educação de autistas. Revista Ibero-americana de Educación (online), Espanha, v. 31, p. 01-15, 2003.

ORRÚ, S. E. Autismo, linguagem e educação: interação social no cotidiano escolar. 3. Ed. Rio de Janeiro: Wak Ed., 2012.

SANTOS, A. M. T. dos. Autismo: desafios na alfabetização e no convívio escolar. Trabalho de conclusão de curso (Especialização em Distúrbios de Aprendizagem). Centro de Diferencia em Distúrbios de aprendizagem (CRDA), São Paulo, 2008. Disponível em: http://www.crda.com.br/tccdac/22.pdf>. Acesso em: 24 de abr. 2022.

SASSAKI, R.K. Inclusão: O paradigma do século 21. Inclusão: Revista da Educação Especial, Brasília: Ministério da Educação p.19-23 Out/2005.

SILVA, A.B.B. Mundo Singular: entenda o autismo, Rio de Janeiro: Fontana, 2012.

STRIEDER, R. Diretrizes para elaboração do projeto de pesquisa. Joaçaba: Ed. UNOESC, 2009.

TARDIF, M. Saberes Docentes e Formação Profissional. 9. Ed. Rio de Janeiro: Vozes, 2008.

TELES L, Sintomas de autismo, 2015 Disponível em http://www.leandroteles.com.br/blog2015/01/08/meufilhoeautista, Acesso em 09/04/2022.

TIBYRIÇÁ, Renata Flores et al. Direitos das pessoas com autismo. Defensoria Pública do Estado de São Paulo, Revista Autismo, São Paulo, v. 1, p. 112, mar.2011.

VYGOTSKY, Lev Semenovitch. A formação social da mente. 4º edição. São Paulo: Martins Fonte, 1984.

ZANON, R. B. BACKES, B. BOSA, C.A. Identificação dos Primeiros Sintomas do Autismo pelos Pais. Psicologia: Teoria e Pesquisa, Brasília, v. 30, n.1, p. 25-33, 2014.

Published

17/10/2022

How to Cite

Alves Moreira Silva, J., & Leite, D. S. (2022). THE INCLUSION OF CHILDREN WITH AUTISM IN CHILDHOOD EDUCATION. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 3(10), e3102003. https://doi.org/10.47820/recima21.v3i10.2003