THE CONTINUING EDUCATION OF TEACHERS IN MATHEMATICS: An ANALYSIS OF THE TRAINING OF TEACHERS OF THE EDUCATIONAL CENTER ARTHUR VIRGILIO FILHO IN THE CITY OF MANAUS-AM/BR IN THE PERIOD OF 2020-2021
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v4i2.2608Keywords:
Permanent Education. Teacher training. Math.Abstract
This study is born from the following question: do the teachers who work at the Arthur Virgilio Filho Educational Center, in the city of Manaus - AM, from the mathematics discipline, after graduation, undergo a constant process of continuous training improvement to use in their day-to-day digital inclusion tools that provide the good learning of their students? With this initial questioning were objectives of this study: to investigate how the process of training mathematics teachers working at the Arthur Virgilio Filho Educational Center, in the city of Manaus - AM, to know, through the environment, the training tools of mathematics teachers; identify the initial education structures of teachers and verify the process of transition from school to university, listing the main difficulties of mathematics teachers. The method used was bibliographic research, documentary research and field research with interviews of 8 subjects, being 3 undergraduate students of the mathematics course and 5 professors graduated, with a quali-quantitative focus. The results indicate that the theoretical-practical implications and strategies to guide teacher training actions in the Amazon should be reflexively based on innovative experiences with the use of technology. It concludes the need to mobilize the community of mathematical educators, trying to establish partnerships with other scientific entities and similar institutions, in order to participate and intervene with responsibility and commitment in the conception and management of amazon educational policies.
Downloads
References
ADLER, J.; DAVIS, Z. Estudar matemática para o ensino na formação de professores. Uma sessão de trabalho interativa apresentada no 15º estudo do ICMI sobre a Educação Profissional e Desenvolvimento de Professores de Matemática, Águas de Lindóia, Brasil, 2015.
AMAZONAS. Educação Superior. Manaus: UEA, 2008. Disponível em http://www.uea.gov.am.br Acesso em 13 de mai de 2020.
BALL, D. Desaprender a ensinar matemática. Para a aprendizagem da matemática, 8 (1), 40-48, 2015.
BERGSTEN, H.; GREVHOLM, J. Formação de professores. São Paulo: Ática, 2015.
BICUDO, M. A. (Org). Formação do educador e avaliação educacional. São Paulo: UNESP, 1998.
BRASIL. Constituição Federal da República Federativa do Brasil. Brasília: Brasiliense, 1988.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional - N° 9.394/96. Brasília: Senado Federal, 1996.
CAMPOS, A. Formação de profesores. São Paulo: Moderna, 2013.
DE PAULA, R. Psicologia para uma escola do povo. São Paulo: Pioneira, 2014.
ERNEST, P. O impacto das crenças no ensino da matemática. Em P. Ernest (Ed.), Ensino de matemática: o estado da arte (pp. 249-254). Londres: Falmer Press, 1989.
FREITAS, H. C. L. de. Postergada, a. Prioridade. A (nova) política de formação de professores. Educ. Soc., campinas, vol. 28, n. 100 - especial p. 1203-1230, out. 2007.
GARCÍA, M.; SÁNCHEZ, V. Uma abordagem à formação de professores de matemática no ensino médio. Artigo apresentado na conferência do 15º estudo do ICMI sobre Educação e Desenvolvimento Profissional de Professores de Matemática, Águas de Lindóia, Brasil, 2015.
KEEGAN, D. Fundamentos da formação de professores de matemática. 2ª ed. São Paulo. Saraiva, 2011.
LINHARES, M. L. O limite entre a formação e profissionalização de professores. São Paulo: Summus, 2018.
MASON, C. F. Formação de professores para o mundo globalizado. São Paulo: Hucitec, 2018.
MERCADO, M. F. J. O processo de análise qualitativa dos dados na investigação sobre serviços de saúde. Pesquisa qualitativa de serviços de saúde. Rio de Janeiro: Vozes, 2014.
NOGUEIRA, P. N. Formação de professores de matemática no Brasil. São Paulo: Pretice Hall, 2009.
PEREZ, D. L. Formação de professores. Rio de Janeiro: Rodrigues Alves, 2018.
PIMENTEL, F.S.C. Formação de Professores e Novas Tecnologias: possibilidades e desafios da utilização de webquest e webfólio na formação continuada. Rio de Janeiro: UCB. 9p.-2007-Disponível em: http://www.ensino.eb.br/portaledu/conteudo/artigo7780.pdf. Acesso: 11 de ago de 2021.
SANTOS, F. M. T.; GRECA, I. M.; SANTOS, G. F A pesquisa em ensino de ciências no Brasil e suas metodologias. 1. ed. Ijuí: Ed. Unijuí, 2008.
THOMPSON, H. T. Formação de professores no Brasil. São Paulo: Atlas, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2023 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.