THE TRANSFORMATIVE USE OF VIRTUAL REALITY IN TEACHING GEOGRAPHY DURING SUPERVISED INTERNSHIP IN ELEMENTARY EDUCATION I
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v4i12.4022Keywords:
Reality (VR) in teaching Geography during supervisedAbstract
This article addresses the transformative potential of Virtual Reality (VR) in teaching Geography during supervised internships in Elementary Education I. VR offers an immersive experience that allows students to explore geographic environments virtually and engagingly, providing a more tangible understanding of geographical concepts. Furthermore, VR promotes active learning by enabling students to interact with virtual scenarios, make decisions, and experience consequences, fostering essential cognitive skills such as critical thinking and problem-solving.The diversity of resources offered by VR, such as virtual trips to geographic locations, simulations of natural phenomena, and 3D data analysis, enriches the teaching and learning process, making it more engaging and contextualized. Additionally, VR can be an inclusive tool, catering to different learning styles and special needs, promoting a more accessible and equitable education. However, it's important to consider the challenges associated with implementing VR, such as the costs involved in acquiring equipment and the need for proper training for educators. Overcoming these obstacles requires a significant commitment, but the careful application of VR can enhance Geography classes, preparing future educators for an innovative and effective approach to teaching.
Downloads
References
CARDOSO, Alexadre; JÚNIOR, Edgard Lamounier; KIRNER, Claudio; KELNER Judith. Tecnologias e Ferramentas de Sistemas de Realidade Virtual e Aumentada. Editora Universitária UFPE, Pernambuco, 2007.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, LDB. 9394/1996.BRASIL
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 13 ed. - Coleção O Mundo Hoje. Rio de Janeiro: Paz e Terra., v.21, 1983.
MALBOS A. N. A. et al. Aplicação da Realidade Aumentada para simulação de experimentos físicos em dispositivos móveis. 11th International Conference on Remote Engineering and Virtual Instrumentation (REV), 2014.
MEIGUINS, B. S. et al. Tecnologia de Realidade Virtual para o Auxílio no Aprendizado em Sala de Aula para Circuitos Elétricos, 2015.
MONTESSORI, Maria. Pedagogia Científica, a descoberta da criança. São Paulo: Flamboyant, 1965.
VALLE, Luiza Elena L. Ribeiro et al. Educação Digital: A Tecnologia a Favor da Inclusão. 1. ed. Porto Alegre: Penso, 2013. 296 p. v. 1.
Downloads
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2023 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.