EDUCATIONAL APPROACHES BASED ON THE USE OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES: A PROPOSAL TO USE THE GEOGEBRA LABORATORY (LABGG) AS A TOOL FOR TEACHING 2ND DEGREE FUNCTIONS
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v4i10.4131Keywords:
Learning, Mathematics Education, Dynamic MathematicsAbstract
The research aims to investigate the LABGG (GeoGebra Laboratory) for teaching and learning mathematics, using the idea and method developed in the dissertation by Nascimento (2012), in which the author defines it as a Psychopedagogical tool, highlighting the resources that facilitate the integration and use of the program with curriculum content, teachers and students. The present methodology will be of a quantitative nature, aiming to analyze the performance and resourcefulness of the students in a computerized environment and to verify eventual difficulties related to the use of the program and difficulties related to the learning function, pointing out possible solutions. Finally, the laboratory application in which the study of functions of the 2nd degree and a report of the field research in which arguments were collected from a questionnaire applied to 10 students of elementary education enrolled in a school of the Secretary of Education of the State of Ceará (SEDUC) on analysis of the impact of the application of free software GeoGebra in the context of teaching mathematics.
Downloads
References
BAIRRAL, Marcelo Almeida. Discurso, interação e aprendizagem matemática em ambientes virtuais a distância. Edur, 2007.
DE CARVALHO BORBA, Marcelo; PENTEADO, Miriam Godoy. Informática e educação matemática. Autêntica Editora, 2019.
DO NASCIMENTO, Eimard G. A. do. Avaliação do software GeoGebra como instrumento psicopedagógico de ensino em geometria. 234f. Dissertação (Mestrado em Educação) Faculdade de Educação. Universidade Federal do Ceará. Fortaleza, 2012.
________. Proposta de uma nova aplicação como instrumento psicopedagogica na escola: o LABGG (Laboratório GeoGebra). In: Actas de la Conferencia Latinoamericana de GeoGebra, Montevideo, Uruguai. 2012. p. 448-454.
________. Coletânea LABGG Para Escolas e Universidades: NF2.901 - Possibilidades de Estudo para a Função Quadrática. In: Conferencia Latinoamericana de GeoGebra (Uruguay), 2012, Montevideo - Uruguay. Actas de la Conferencia Latinoamericana de GeoGebra, 2012. v. Único. p. 141-148. ISSN 2301-0185, 2012.
FIORIENTINI, D.; LORENZATO, S. Investigação em educação matemática: percursos teóricos e metodológicos. rev. São Paulo: Autores associados, 2007.
GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. Editora Atlas SA, 2008.
KENSKI, Vani Moreira. Tecnologias também servem para fazer educação. Educação e Tecnologias: o novo ritmo da informação, p. 43-62, 2007.
KING, James; SCHATTSCHNEIDER, Doris. Geometry Turned on: dynamic software in learning, teaching, and research. Cambridge University Press, 1997.
Downloads
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2023 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.