INTEGRATING THE LITERACY METHOD DURING LITERACY PRACTICES
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v4i12.4362Keywords:
Literacy. Literacy. Teaching. School.Abstract
The main purpose of this work is to highlight the importance of Early Childhood Education so that literacy is evidenced in this period as a pedagogical mechanism inclined to playfulness in literacy. Therefore, in order to support the research carried out and promote pertinent information about the theme presented, it was necessary to produce a theoretical-reflexive approach of a bibliographic nature, with a conceptual basis from authors specialized in this literature. On the other hand, it is worth remembering that Early Childhood Education is a very important stage for the child's intellectual life, because it is during this period that he goes through the process of evolution, which requires the school to implement educational practices that provide children with meaningful experiences. Thus, it is believed that the insertion of activities inclined to playfulness, in addition to providing moments of pleasure and fun, also develops students' skills and competencies. Early Childhood Education does not have literacy as its purpose pure and simple, however, it moves towards the pedagogical mechanisms manifesting themselves in such a way that the school environment is transformed into a place of reflection, leading the student to think about the world around him and put into practice literacy daily through the reading process.
Downloads
References
ANDRADE, Maria Margarida de. Introdução à metodologia do trabalho científico: elaboração de trabalhos na graduação. 10. ed. São Paulo: Grupo GEN, 2010.
BRANDÃO, Ana Carolina Perrusi; ROSA, Ester Calland de Sousa (orgs.). Ler e Escrever na Educação Infantil: Discutindo práticas pedagógicas. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular – BNCC 2ª versão. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2016.
BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais Básica para a Educação Infantil. Brasília: Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica, 2010.
BRASIL. Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa. Brasilia: Ministério da Educação, s. d. Disponível em: http://pacto.mec.gov.br/o-pacto. Acesso em: 21 ago.2017.
CUBERES, Maria Teresa González (org). Educação Infantil e Séries Iniciais – articulação para alfabetização. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.
FERREIRO, Emília. Alfabetização em Processo. São Paulo: Cortez, 1996.
GARCIA; Regina Leite (org). Novos olhares sobe a alfabetização. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2008.
KLEIMAN, Angela B. (org.). Os Significados do letramento - uma nova perspectiva sobre a prática social da escrita. 6. ed. Campinas, São Paulo: Mercado de letras, 2003.
MOLL, Jaqueline. Alfabetização possível - Reinventando o Ensinar e o Aprender. Porto Alegre: Mediação,1997.
RANGEL, Annamaria Piffero. Alfabetizar aos seis anos. Porto Alegre: Mediação, 2008.
RAPPOPORT, Andrea et al. A criança de 6 anos no ensino fundamental. 2. ed. Porto Alegre: Mediação, 2010.
RODRIGUES, Maria Bernadette Castro; AMODEO, Maria Celina Bastos. O espaço pedagógico na pré-escola. 5 ed. Porto Alegre: Mediação, 2002. (Cadernos Educação Infantil).
ROJO, Roxane (org). Alfabetização e Letramento: Perspectivas Linguísticas. Campinas, SP: Mercado das Letras, 1998.
SCHOLZE, Lia; RÖSING, Tania M. K.(org). Teorias e práticas de letramento. Brasília, DF: Inep, 2007.
SCHOLZE, Lia; RÖSING, Tania M. K.(org). Teorias e práticas de letramento. Brasília, DF: Inep, 2007.
SOARES, Magda. Letramento: um tema de três gêneros. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.
ZEN, Maria Isabel H. Dalla; XAVIER, Maria Luisa M.(org). AlfabeLetrar: Fundamentos e práticas. 2. ed. Porto Alegre: Mediação, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2023 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.