INTEGRATING THE LITERACY METHOD DURING LITERACY PRACTICES

Authors

  • Ueudison Alves Guimarães
  • Alenizia Gonçalves do Amaral
  • Angela Maria de Jesus Oliveira
  • Simone Aparecida França
  • Grazielle Aparecida da Silva Cunha
  • Ana Amélia Mendes de Morais Mozar

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i12.4362

Keywords:

Literacy. Literacy. Teaching. School.

Abstract

The main purpose of this work is to highlight the importance of Early Childhood Education so that literacy is evidenced in this period as a pedagogical mechanism inclined to playfulness in literacy. Therefore, in order to support the research carried out and promote pertinent information about the theme presented, it was necessary to produce a theoretical-reflexive approach of a bibliographic nature, with a conceptual basis from authors specialized in this literature. On the other hand, it is worth remembering that Early Childhood Education is a very important stage for the child's intellectual life, because it is during this period that he goes through the process of evolution, which requires the school to implement educational practices that provide children with meaningful experiences. Thus, it is believed that the insertion of activities inclined to playfulness, in addition to providing moments of pleasure and fun, also develops students' skills and competencies. Early Childhood Education does not have literacy as its purpose pure and simple, however, it moves towards the pedagogical mechanisms manifesting themselves in such a way that the school environment is transformed into a place of reflection, leading the student to think about the world around him and put into practice literacy daily through the reading process.

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Author Biographies

Ueudison Alves Guimarães

Graduado em Pedagogia – Universidade Luterana do Brasil – (ULBRA), Química – Faculdade Cidade João Pinheiro – (FCJP), Matemática – Centro Universitário Claretiano - (CLARETIANO), Geografia – Faculdade Mozarteum de São Paulo – (FAMOSP) e Física – Centro Universitário Faveni – (UNIFAVENI); Especialista em Gênero e Diversidade na Escola – (UFMT), Educação das Relações Étnico-Raciais no Contexto da Educação de Jovens e Adultos – (UFMT), Metodologia do Ensino em Química – (FIJ-RJ), Libras e Educação Inclusiva – (IFMT) e Docência para a Educação Profissional e Tecnológica – (IFES); Mestre em Educação: Especialização em Formação de Professores – Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA), Mestre em Tecnologias Emergentes em Educação (Must University), mestrando Nacional Profissional em Ensino de Física pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) e doutorando em Ciências da Educação pela FICS. 

Alenizia Gonçalves do Amaral

Graduada em História e Pedagogia. Pós graduada em Fundamentos para o Ensino de História/Geografia e Gestão, Orientação e Supervisão com Ênfase em Psicologia Educacional. Mestranda em Educação.

Angela Maria de Jesus Oliveira

Graduada em Ciências Contábeis. Pós-graduada em Auditoria e Perícia Contábil. Mestranda em Educação.

Simone Aparecida França

Graduada em Pedagogia e Educação Especial. Pós-graduada em Educação Especial e Neuropsicopedagogia. Mestranda em Educação.

Grazielle Aparecida da Silva Cunha

Graduada em Pedagogia, História, Artes Visuais e Educação Especial. Pós-graduada em Alfabetização e Letramento, Educação Infantil, Docência em Ensino Superior e Psicopedagogia Institucional e Clínica. Mestranda em Educação.

Ana Amélia Mendes de Morais Mozar

Graduada em História. Pós graduada em Docência ao Ensino Superior. Mestranda em Educação.

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Published

04/12/2023

How to Cite

Alves Guimarães, U., Gonçalves do Amaral, A., Maria de Jesus Oliveira, A., Aparecida França, S., Aparecida da Silva Cunha, G., & Mendes de Morais Mozar, A. A. (2023). INTEGRATING THE LITERACY METHOD DURING LITERACY PRACTICES. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(12), e4124362. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i12.4362