PARTICIPATORY MANAGEMENT IN DIGITAL ENVIRONMENTS IN CONTEMPORARY EDUCATION

Authors

  • Ueudison Alves Guimarães
  • Mirna Guimarães Araújo Carvalho
  • Marta Roberta Picanço Pereira
  • Vivian Vieira Granja
  • Eloisa de Jesus Alves
  • Leidiane Aparecida dos Santos

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i12.4371

Keywords:

world went through very difficult times with the emergence

Abstract

The world went through very difficult times with the emergence of the "COVID-19" pandemic, being forced to apply technological concepts in education, where many teachers and managers were not prepared to deal with these technological resources. Given this context, the construction of this work will walk along a road in which its main purpose is to understand how the school managed to overcome all the obstacles in the educational sphere, in view of the difficulties presented by the emergence of the pandemic period and the attitudes taken by school management and its professionals, through the use of strategies capable of circumventing these impasses, so that the teaching-learning process follows its path without interruption and promotes the development of education, even in the face of the COVID-19 virus. This work uses a theoretical-bibliographical approach to the literature in question to better understand the stance of school management and the school as a whole in the face of so many challenges faced with the arrival of digital environments in contemporary education, as well as how pedagogical strategies and mechanisms have been developed to meet the needs that for so long have become an obstacle for education and society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ueudison Alves Guimarães

Graduado em Pedagogia – Universidade Luterana do Brasil – (ULBRA), Química – Faculdade Cidade João Pinheiro – (FCJP), Matemática – Centro Universitário Claretiano - (CLARETIANO), Geografia – Faculdade Mozarteum de São Paulo – (FAMOSP) e Física – Centro Universitário Faveni – (UNIFAVENI); Especialista em Gênero e Diversidade na Escola – (UFMT), Educação das Relações Étnico-Raciais no Contexto da Educação de Jovens e Adultos – (UFMT), Metodologia do Ensino em Química – (FIJ-RJ), Libras e Educação Inclusiva – (IFMT) e Docência para a Educação Profissional e Tecnológica – (IFES); Mestre em Educação: Especialização em Formação de Professores – Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA), Mestre em Tecnologias Emergentes em Educação (Must University), mestrando Nacional Profissional em Ensino de Física pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) e doutorando em Ciências da Educação pela FICS. 

Mirna Guimarães Araújo Carvalho

Graduada em Letras, Inglês e Português pela Universidade Federal de São João Del-Rei. Pós-graduada em Metodologias do Ensino de Língua Inglesa. Mestranda em Educação -Especialização em Formação de Professores.

Marta Roberta Picanço Pereira

Graduada em Pedagogia. Pós-graduada em Novas Tendências Tecnologias para a Educação e Gestão Escolar. Mestranda em Educação.

 

Vivian Vieira Granja

Graduada em Educação Física e Pedagogia. Pós-graduada em Educação física na Escola, Psicopedagogia Institucional e Psicomotricidade. Mestranda em Educação.

Eloisa de Jesus Alves

Graduada em Ciências Biológicas. Pós-graduada em Educação Especial e Inclusiva com Ênfase em Neurociência e Aprendizagem, Metodologia do Ensino de Biologia. Mestranda em Educação especialização formação em professores.

Leidiane Aparecida dos Santos

Graduada em Pedagogia e Educação Física. Pós-graduada em Psicopedagogia e Docência para a Educação Profissional e Tecnológica. Mestranda em Tecnologias Emergentes na Educação pela Must University.

References

BELLONI, M. L. O que é Mídia e Educação. Campinas, SP: Autores Associados, 2001.

BRASIL. Lei n. 9394, de 20/12/96, estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, n. 248, 1996.

CAMPOS, Casimiro de Medeiros. Gestão escolar e docência. São Paulo: Paulinas, 2010.

DELORS, J. et al. Educação: um tesouro a descobrir: relatório para a UNESCO da Comissão Internacional sobre Educação para o Século XXI. São Paulo: Cortez; Brasília, DF: UNESCO, 1998.

LÜCK, Heloísa. Liderança em gestão escolar. 6. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010.

MORAN, J. M. Novas tecnologias e mediação pedagógica. Campinas: Papirus, 2000.

PÉREZ GÓMEZ, Angel Inácio. A cultura escolar na sociedade neoliberal. Porto Alegre: Artmed, 2001.

PRATA, C. L. Gestão escolar e as novas tecnologias. In: ALONSO, M. et al. Formação de gestores escolares: para a utilização de tecnologias de informação e comunicação. São Paulo: [s. n.], 2002.

SANCHO, Juana M. Para uma tecnologia educacional. Porto Alegre: Artmed, 1998.

VIDAL, Diana Gonçalves; FARIA FILHO, Luciano Mendes de. Os tempos e os espaços escolares no processo de institucionalização da escola primária no Brasil. Revista Brasileira de Educação, nº 14, maio/jun./jul./ago. 2000.

Published

09/12/2023

How to Cite

Alves Guimarães, U., Guimarães Araújo Carvalho, M., Roberta Picanço Pereira, M., Vieira Granja, V., de Jesus Alves, E., & Aparecida dos Santos, L. (2023). PARTICIPATORY MANAGEMENT IN DIGITAL ENVIRONMENTS IN CONTEMPORARY EDUCATION. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(12), e4124371. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i12.4371