MATHEMATICAL MODELING AS A PEDAGOGICAL PROPOSAL IN THE PERSPECTIVE OF TEACHING MATHEMATICS IN COMPUTERIZED ENVIRONMENTS IN HIGH SCHOOL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v2i11.905

Keywords:

research addresses specific questions about the teaching

Abstract

This research addresses specific questions about the teaching methodology used by high school teachers during the teaching of classes in the mathematical discipline of Erem Fábio da Silveira Barros, and the insertion of technological materials as pedagogical support, having as its theme Mathematical Modeling as Proposal
Pedagogical from the perspective of Mathematics Teaching in Computerized Environments in Teaching
medium. The specific objectives are: to describe the strategies used by the teachers of the Fábio da Silveira Barros School to teach mathematics in high school; develop a pedagogical proposal with the development of mathematical modeling activities in computerized environments, supported by Mathematics Education; and describe the results achieved with the practice of the new methodology presented. The results of this research showed significant contributions of Mathematical Modeling from themes to the mathematical content approach, and contributions of technologies to the development of the learning environment with Mathematical Modeling. Thus, the research allowed students a new look at mathematics based on a proposal of mathematical modeling with technological contributions, providing the interaction of content with the realiadade, resulting in a significant learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rafaela Silva Bezerra do Nascimento

Secretaria de Educação de Pernambuco

References

Albuquerque, E., Cario, S. A. F., & Suzigan, W. (2017). Em busca da inovação: interação universidade- empresa no Brasil. Autêntica.

Araújo, J. L. (2009). Uma abordagem Sócio-Crítica da Modelagem Matemática: a perspectiva da educação matemática crítica. In: Alexandria (V. 2. N. 2). Revista de Educação em Ciência e Tecnologia.

Brasil. Ministério da Educação. (2011). Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Orientações Educacionais Complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Disponível em: < http://cenp.edunet.sp.gov.br/Ens_medio/em_pcn.htm >.

Campoy Aranda, T. (2018). Metodologia de la Investigación Científica. (Manual para Elaboración de Tésis y Trabajos de Investigación). Asunción-Paraguay: Mardeben editora&gráficaS.A.

Chaves, M. I. de A. (2014). Repercussões de experiências com modelagem matemática em ações docentes. REMATEC. (ano 9, n. 17). Natal-RN. Disponível em: http://www.rematec.net.br/index.php/inicio/issue/view/18/showToc.

D’ambrósio, U. (1986). Da Realidade à Ação reflexões sobre educação e matemática. Campinas: Editora da Unicamp.

Elliot, J. (1991). Action research for educational change. McGraw-Hill Education (UK).

Franchi, R. H. de O. L. (1993). A modelagem matemática como estratégia de aprendizagem do Cálculo Diferencial e Integral nos cursos de Engenharia. Dissertação (Mestrado) – Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista. Rio Claro.

Franchi, R. H. de O. L. (2007). Ambientes de Aprendizagem Fundamentados na Modelagem Matemática e na Informática como Possibilidades para a Educação Matemática. In: Modelagem Matemática Brasileira: pesquisas e práticas educacionais(v.3,177-193). Recife.

Gil, A. C. (2008). Como elaborar projetos de pesquisa. 5. ed. São Paulo: Atlas.

Jacobini, O. R. (2004). A Modelagem Matemática como instrumento de ação política na sala de aula. Tese (Doutorado). Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro.

Malheiros, A. P. (2004). A produção matemática dos alunos em um ambiente de modelagem.

(Dissertação Mestrado em Educação Matemática). Universidade Estadual Paulista, Rio Claro.

Resende, A. C., Ferreira, L.L. & Barbosa, R. A. (2015). A modelagem matemática aplicada no acompanhamento do crescimento de um minhocário: Um estudo de caso na disciplica de matemática no 2º ano do Ensino Médio do curso técnico em Florestas do IFBAIANO - Campus Teixeira de Freitas. In: XVI Encontro Baiano de Educação Matemática. Salvador.

Published

02/12/2021

How to Cite

Bezerra do Nascimento, R. S. (2021). MATHEMATICAL MODELING AS A PEDAGOGICAL PROPOSAL IN THE PERSPECTIVE OF TEACHING MATHEMATICS IN COMPUTERIZED ENVIRONMENTS IN HIGH SCHOOL. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 2(11), e211905. https://doi.org/10.47820/recima21.v2i11.905