THE SEARCH FOR EXCELLENCE INDICATORS AT ENADE: SUCCESSFUL PRACTICES IN INFORMATION TECHNOLOGY COURSES AT UNICEPLAC
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v4i10.4307Keywords:
Successful Practices. ENADE. Information Technologies.Abstract
External evaluations in higher education have played a crucial role in ensuring quality and improving institutions. ENADE, as an integral part of the National Higher Education Assessment System (SINAES), has emerged as a fundamental element of this process, as it impacts the composition of other institutional quality indicators. In the specific case of Uniceplac, a university center located in DF, there was a systematic pro-ENADE 2021 mobilization to improve the ENADE Concept of the Information Systems course that had suffered a reduction in the 2017 exam. The actions involved a set of practices considered successful, both from an institutional point of view and from an internal point of view of Information Technology courses. The interventions involved students, teachers, NDEs, Collegians and course coordinators who focused on preparing students, overcoming training deficiencies and integrating the group, aiming to increase the sense of belonging, especially among students. As a result of this process, the ENADE Concept of the course was improved from 2 to 3, the General Index of Courses Evaluated at the Institution (IGC) was expanded and a set of recommendations was generated based on the lessons learned by the group of teachers and which can be replicated in other university contexts.
Downloads
References
BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares - Cursos de Graduação. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/component/content/article?id=12991. Acesso em: 07 de agosto de 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Catálogo Nacional dos Cursos superiores de Tecnologia. Brasília: MEC, 2016.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Nota Técnica Nº02/2023. Brasília: INEP, 2023b.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Nota Técnica Nº04/2023. Brasília: INEP, 2023a.
BRASIL.Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Nota Técnica Nº12/2017. Brasília: INEP, 2017.
GRIBOSKI, Claudia Maffin. O Enade como indutor da qualidade da educação superior. Est. Aval. Educ.. São Paulo, v. 23, n. 53, p. 178-195, SET/DEZ 2012.
PINTO, José Marcelino de Rezende. O acesso à educação superior no Brasil. Revista Educação & Sociedade. Artigos • Educ. Soc. 25 (88) , Out 2004. disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/v4QvPxCR99Z874zpkLvmSMF/. Acesso em: 30 de setembro de 2023.
ROCHA, Roberto Hsu Rocha; FILHO, Naercio Menezes; OLIVEIRA, Alison Pablo de; KOMATSU, Bruno Kawaoka. A relação entre o ensino superior público e privado e a renda e emprego nos municípios brasileiros. Revista Pesquisa e Planejamento Econômico. V. 47, n. 3, dez. 2017.
Sobrinho, José Dias. Avaliação e transformações da educação superior brasileira (1995-2009): do provão ao Sinaes. Revista de Avaliação da Educação Superior Brasileira. Publicação em 09 Abr 2010.
Downloads
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2023 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.