THE IMPORTANCE OF USING DIGITAL MEDIA IN TEACHING

Authors

  • Ueudison Alves Guimarães
  • Vivian Vieira Granja
  • Eloisa de Jesus Alves
  • Mirna Guimarães Araújo Carvalho
  • Alenizia Gonçalves do Amaral
  • Angela Maria de Jesus Oliveira

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i12.4372

Keywords:

aim of this study was to show the importance of using

Abstract

The aim of this study was to show the importance of using digital media in teaching. To this end, its influence on schools was shown, as well as the need for teachers to be well prepared when seeking quality education, with the support of digital media and technological tools. To open up this discussion, we analyzed the important role of the educator as a mediator in the learning method, understanding their difficulties when trying to use different media standards, as well as the benefits of using these tools in the classroom. Thus, the research carried out here is bibliographical in nature and is based on a qualitative approach, through which the above objective can be achieved and a little more can be understood about the subject discussed here. Through the study undertaken here, as well as the analysis carried out, it became clear that there is a need to rethink the training methods used by educators in the face of the inclusion of digital media in schools, so that they can feel more encouraged to develop educational work that is more open and geared towards new learning probabilities, thus creating situations in which child protagonism is fruitful in all educational actions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ueudison Alves Guimarães

Graduado em Pedagogia – Universidade Luterana do Brasil – (ULBRA), Química – Faculdade Cidade João Pinheiro – (FCJP), Matemática – Centro Universitário Claretiano - (CLARETIANO), Geografia – Faculdade Mozarteum de São Paulo – (FAMOSP) e Física – Centro Universitário Faveni – (UNIFAVENI); Especialista em Gênero e Diversidade na Escola – (UFMT), Educação das Relações Étnico-Raciais no Contexto da Educação de Jovens e Adultos – (UFMT), Metodologia do Ensino em Química – (FIJ-RJ), Libras e Educação Inclusiva – (IFMT) e Docência para a Educação Profissional e Tecnológica – (IFES); Mestre em Educação: Especialização em Formação de Professores – Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA), Mestre em Tecnologias Emergentes em Educação (Must University), mestrando Nacional Profissional em Ensino de Física pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) e doutorando em Ciências da Educação pela FICS. 

Vivian Vieira Granja

Graduada em Educação Física e Pedagogia. Pós-graduada em Educação física na Escola, Psicopedagogia Institucional e Psicomotricidade. Mestranda em Educação.

 

Eloisa de Jesus Alves

Graduada em Ciências Biológicas. Pós-graduada em Educação Especial e Inclusiva com Ênfase em Neurociência e Aprendizagem, Metodologia do Ensino de Biologia. Mestranda em Educação especialização formação em professores.

Mirna Guimarães Araújo Carvalho

Graduada em Letras, Inglês e Português pela Universidade Federal de São João Del-Rei. Pós-graduada em Metodologias do Ensino de Língua Inglesa. Mestranda em Educação -Especialização em Formação de Professores.

Alenizia Gonçalves do Amaral

Graduada em História e Pedagogia. Pós graduada em Fundamentos para o Ensino de História/Geografia e Gestão, Orientação e Supervisão com Ênfase em Psicologia Educacional. Mestranda em Educação.

Angela Maria de Jesus Oliveira

Graduada em Ciências Contábeis. Pós-graduada em Auditoria e Perícia Contábil. Mestranda em Educação.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Fundamental. Referencial Curricular Nacional para Educação Infantil. Brasília: MEC/SEF, 1998.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Estado de Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília: MEC, SEB, 2010.

MERCADO, Luís Paulo (org). Novas Tecnologias na educação: reflexões sobre a prática. Maceió: INEP/EDUFAL, 2002.

MORAN, J. M.; BEHRENS, M. A. Novas Tecnologias e mediação pedagógica. 21. ed. Campinas, SP: Papirus, 2013.

PONTES, Aldo. A educação das crianças na sociedade midiática: desafios para formação e prática docentes. [S. l.: s. n.], 2010.

VALENTE, J. A. A formação de profissionais na área de Informática em Educação. In: VALENTE, J. A. (org.). Computadores e conhecimento: Repensando a Educação. Campina: gráfica Central da Unicamp, 1993.

VYGOTSKY, L. S.A formação social da mente. São Paulo: Livraria Martins, 1998.

Published

09/12/2023

How to Cite

Alves Guimarães, U., Vieira Granja, V., de Jesus Alves, E., Guimarães Araújo Carvalho, M., Gonçalves do Amaral, A., & Maria de Jesus Oliveira, A. (2023). THE IMPORTANCE OF USING DIGITAL MEDIA IN TEACHING. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(12), e4124372. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i12.4372