CAUSES OF SCHOOL DROPOUT IN HIGH SCHOOL AND HIGHER EDUCATION: WHAT IS THE INTERSECTION?
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v3i3.1203Keywords:
Dropout, High school, Higher education, InfographicAbstract
A series of studies are dedicated to the study of school dropout in the elementary and high school stages, undoubtedly due to the constitutional appeal of the universalization of education in these educational cycles. However, it leaves a gap that has been slowly filled by recent studies dedicated to understanding the behavior of dropout in higher education. Although it is evident that there has been a significant change in the profile of Brazilian university students as a result of the quota system, it is known that heterogeneity within universities still prevails. In this sense, the objective of the work is to carry out a bibliographic survey on dropout in high and higher education in Brazil and to discuss the causes of dropout and compare their peculiarities at each stage. Through an infographic that maps the variables by teaching stage in time, It is concluded that in High School the causes of dropout are related to problems external to the student, such as socioeconomic and cultural environment, public educational policies and also those relevant to the school, such as the teacher-student relationship and school size. University dropout, on the other hand, absorbs problems related to personal issues, such as aptitude for the course, children, work, distance, etc.
Downloads
References
ANDRADE, Paulo César de Resende; CAMPOS, Cácia Aparecida. Evasão no bacharelado interdisciplinar em ciência e tecnologia. Cadernos de Pesquisa: Pensamento Educacional, Curitiba, V . 14, N. 38,P.87-103 set/dez. 2019. DOI https://10.35168/2175-2613.UTP.pens_ed.2019.Vol14.N38.pp87-103
BATISTA, Santos Dias; SOUZA, Alesxsandra Matos; OLIVEIRA, Júlia Mara da Silva. A evasão escolar no ensino médio: um estudo de caso. Revista Profissão Docente, UNIUBE. Uberaba/MG, v. 9, n. 19, 2009.
BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal: Centro Gráfico, 1988
_______Lei nº 12.061, de 27 de outubro de 2009. Altera o inciso II do art. 4o e o inciso VI do art. 10 da Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, para assegurar o acesso de todos os interessados ao ensino médio público. Diário Oficial da União, Brasília, 28 de outubro de 2009.
CABRERA, Alisson B A. A universalização do ensino superior brasileiro: direito de todos ou privilégio de alguns? Portal Jus Brasil. 2016. Disponível em: https://jus.com.br/artigos/50550/a-universalizacao-do-ensino-superior-brasileiro-direito-de-todos-ou-privilegio-de-alguns
CASTELAR, Pablo Urano de C; MONTEIRO, Vitor Borges; LAVOR, Daniel Campos. Um estudo sobre as causas de abandono escolar nas escolas públicas de Ensino Médio no Estado do Ceará. Encontro Economia do Ceará em Debate (IPECE). GOVERNO DO ESTADO DO CEARÁ, v. 1, p. 33, 2012.
COSTA, Valéria Machado; TAROUCO, Liane Margarida Rockenbach. Infográfico: características, autoria e uso educacional. RENOTE, v. 8, n. 3, 2010.
COSTA, O. S. da; BORGES GOUVEIA, L. Examinando Fatores Preditores da Evasão de Estudantes na Graduação a Distância. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, [S. l.], v. 2, n. 11, p. e211924, 2021. DOI: https://doi.org/10.47820/recima21.v2i11.924
DIAS, Ellen Christine Moraes; THEÓPHILO, Carlos R.; LOPES, Maria AS. Evasão no ensino superior: estudo dos fatores causadores da evasão no curso de Ciências Contábeis da Universidade Estadual de Montes Claros–Unimontes–MG. In: Congresso USP de Iniciação Científica em Contabilidade, São Paulo, SP. 2010. p. 16.
FERRARI, Fernando Augusto. As causas e consequências do índice de evasão escolar no ensino médio da Educação de Jovens e Adultos “EJA” Professor Antonio de Almeida Junior-Osasco SP. Trabalho de Conclusão de Especialização. Universidade Federal do Paraná. 2014. Disponível em: http://riut.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/20826
GALINDO. Bruna Castelane. Universalização do ensino médio. Lei nº. 12.061/09. Revista ETIC. 2021. Disponível em: http://intertemas.toledoprudente.edu.br/index.php/ETIC/article/viewFile/2348/1843
LOBO, M. B. C. M. Panorama da evasão no ensino superior brasileiro: aspectos gerais das causas e soluções. Associação Brasileira de Mantenedoras de Ensino Superior. Cadernos, v. 25, p. 14, 2012.
MATTA, Cristiane Maria Barra da; LEBRÃO, Susana Marraccini Giampietri; HELENO, Maria Geralda Viana. Adaptação, rendimento, evasão e vivências acadêmicas no ensino superior: revisão da literatura. Psicologia Escolar e educacional, v. 21, p. 583-591, 2017. DOI https://doi.org/10.1590/2175-353920170213111118
MONTEIRO, Vitor Borges; ARRUDA, Elano Ferreira. O impacto da violência urbana nos indicadores de evasão escolar na Região Metropolitana de Fortaleza. Anais do I Circuito de Debates acadêmicos, 2011. Disponível em: https://www.ipea.gov.br/code2011/chamada2011/pdf/area3/area3-artigo19.pdf
MONTEIRO, Vitor Borges; CASTELAR, Pablo Urano de Carvalho; ARRUDA, Elano Ferreira. O impacto da violência urbana nos indicadores de evasão escolar no município de Fortaleza (CE) em 2012. Revista Educação em Debate, Fortaleza, ano 43, n. 84, p. 117-134, jan./abr. 2021.
MONTEIRO, Vitor Borges; PAULINO, Adrielle Laurentino. O estudo dos fatores que levam a evasão no âmbito da graduação em Finanças da FEAAC/UFC. Brazilian Journal of Development, v. 6, n. 5, 2020. DOI https://doi.org/10.34117/bjdv6n5-230
SILVA, Glauco Peres da. Análise de evasão no ensino superior: uma proposta de diagnóstico de seus determinantes. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas), v. 18, n. 2, p. 311-333, 2013.
SILVA FILHO, Roberto Leal Lobo et al. A evasão no ensino superior brasileiro. Cadernos de pesquisa, v. 37, p. 641-659, 2007.
SILVA FILHO, Raimundo Barbosa; DE LIMA ARAÚJO, Ronaldo Marcos. Evasão e abandono escolar na educação básica no Brasil: fatores, causas e possíveis consequências. Educação por escrito, v. 8, n. 1, p. 35-48, 2017. DOI https://doi.org/10.15448/2179-8435.2017.1.24527
TIAGO, F. M.; DE ALMEIDA, A.; BARROS, M. C. G. do N.; SCHLINZ, R.; JUNIOR, R. S. de O. Pandemia de Covid19 e o Ensino Remoto Emergencial: Análise do Aumento de Solicitações de Trancamento de Matrícula em uma Instituição Federal. Revista Triângulo, Uberaba - MG, v. 14, n. 3, p. 42–65, 2021. DOI: https://doi.org/10.18554/rt.v14i3.5712
TELES, Rogério de Mesquita; RIBEIRO, Illana Karina Dias. Estudo da evasão estudantil no curso de Licenciatura em Química do IFMA–campus São Luís Monte Castelo. Research, Society and Development, v. 11, n. 2, p. e7511225600-e7511225600, 2022. DOI https://doi.org/10.33448/rsd-v11i2.25600
Downloads
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2022 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.