ICTS IN THE PROCESS OF TEACHING AND LEARNING MATHEMATICS: POSSIBILITIES FOR ELEMENTARY SCHOOL II

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v3i5.1414

Keywords:

ICTs on school, Native digital students, Teacher of mathematics

Abstract

Assuming that ICT - Information and Communication Technology is present in the daily life of modern society, a question emerged: What are the possibilities of using information and communication technology in the teaching and learning of mathematics in elementary school II? To assist in the search for the answer to the question raised, the following general objective was constructed: to analyze the insertion of information and communication technology (ICT) and its possibilities in teaching and learning mathematics for elementary school students. In order to meet the general objective of the research, some specific objectives were elaborated, among them: to correlate the pedagogical practice of mathematics teachers with the possible items verified in the PPP and to identify the conception of mathematics teachers in the use of ICT in the teaching process and learning. I carried out academic research in books, scientific articles and application of a questionnaire to teachers of a public school in the Federal District. The results achieved with the research carried out made it possible to identify that there are positive possibilities for the use of ICTs in teaching and learning for mathematics teachers, however, there is a mismatch between the pedagogical political project (PPP) and the reality in the classroom. Finally, I understand the need for better attention from the teacher and the school itself for the use of computer resources in the school space.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Português

    UniCEUB - Centro Universitário de Brasília

References

ALBERTIN, A. L.; MOURA, R. M. Informática e a educação básica: elaboração de cenários alternativos. In: ENCONTRO ANUAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS GRADUAÇÃO EM ADMINISTRAÇÃO, 18., 1994, Curitiba. Anais. Curitiba: ANPAD, 1994.

BELLONI, M. L. Tecnologia e Formação de Professores: Rumo a uma Pedagogia Pós Moderna. Educação & Sociedade, Campinas, n. 65, 1998.

BONAT, D. Metodologia da pesquisa.3. ed. Curitiba. IESDE Brasil S.A. 2008

Brasil. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão. Secretaria de Educação Profissional e Tecnológica. Conselho Nacional da Educação. Câmara Nacional de Educação Básica. Brasília: MEC, SEB, DICEI, 2013.

__________________________Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica / Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretoria de Currículos e Educação Integral. Brasília: MEC, SEB, DICEI, 2013.

BRANDT, CF., and MORETTI, MT., orgs. Ensinar e aprender matemática: possibilidades para a prática educativa [online]. Ponta Grossa: Editora UEPG, 2016, 307 p. ISBN 978-85-7798-215-8. Disponível em:<http://books.scielo.org>.

CANAVARRO, Ana P. Concepções e práticas de professores de matemática: três estudos de caso. 1993. 361f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Departamento de Educação da Faculdade de Ciências, Universidade de Lisboa, Lisboa, 1994.

CASTELLS, M. (2002). A Era da Informação: Economia, Sociedade e Cultura, Vol. I, A Sociedade em Rede. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian.

DRAVES. W. A. Teaching Online. River Falls: Learn Books, 2000.

GERHARDT, T. E; SILVEIRA, D. T. Métodos de pesquisa. 1. ed. Secretária de Educação à Distância. UFRGS, 2009.

FIGUEIREDO, Luciano. História e Informática: o uso do computador. In: CARDOSO, Ciro; VAINFAS, Ronaldo. Domínios da História: Ensaios de teoria e metodologia. Rio de Janeiro: Campus, 1997, p. 419-441.

FUSARI, J. C. Formação contínua de professores: o papel do Estado, da universidade e do sindicato. In: ENCONTRO NACIONAL DE DIDÁTICA E PRÁTICA DE ENSINO, 9., 1998, Águas de Lindóia. Conferências, mesas-redondas e simpósios. Petrópolis: Vozes, 1998.

ESTEVE, J.M. O mal estar docente: a sala de aula e a saúde dos professores. São Paulo: EDUSC, 1999.

Kaminski, M. R., Klüber, T. E., & Boscarioli, C. (2021). Computational Thinking in Basic Education: Reflections from the Historical of the Technologies in Brazilian Education (Pensamento Computacional na Educação Básica: Reflexões a partir do Histórico da Informática na Educação Brasileira). Brazilian Journal of Computers in Education (Revista Brasileira de Informática na Educação - RBIE), 29, 604-633. DOI: 10.5753/RBIE.2021.29.0.604.

KENSKI, Vani Moreira. Tecnologias e ensino presencial e a distância. Campinas: Papirus, 2003.

KOZMA, R.; ANDERSON, R. E. Qualitative case studies of innovative pedagogical practices using ICT. Journal of Computer Assisted Learning, v. 18, n. 4, p. 387–394, 2002.

LAUDON, K. C.; LAUDON, J. P. Sistemas de informação gerenciais. São Paulo: Prentice Hall, 2004.

MARCONI, A. M; LAKATOS, E. M.Técnicas de pesquisa: planejamento e execução de pesquisas, amostragens e técnicas de pesquisa e elaboração, análise e interpretação de dados. 6.ed. São Paulo. Atlas 2007.

MEIRELLES, Fernando de Souza. Informática: novas aplicações com microcomputadores. 2.ed. São Paulo: Makron Books, 1994.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO, 2022. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/>. Acesso em: 19, abr. 2022.

MORAN, José Manuel. Como utilizar a Internet na educação. Ci. Inf., Brasilia , v. 26, n.2, p., Mai 1997. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-19651997000200006&lng=en&nrm=iso>. Acesso em 18 Abr. 2022. http://dx.doi.org/10.1590/S0100-19651997000200006.

NÓVOA, A. Os professores e a sua formação. Lisboa: dom Quixote, 1992.

PALFREY, J.; GASSER, U. Nascidos na era digital: entendendo a primeira geração de nativos digitais. Porto Alegre: Artmed, 2011.

PINOCHET, Luis. Tecnologia da Informação e Comunicação. 1. ed. Rio de Janeiro: Elsevier, 2014.

PONTE, João P. Tecnologias de informação e comunicação na formação de professores: que desafios? Revista Ibero-americana de Educação, n. 24, p.63-90, 2000. Disponível em: < https://rieoei.org/RIE/article/view/997>. Acesso em: 10 abr. 2022.

PRENSKY, Marc. Digital natives, digital immigrants part 1. On the horizon, v. 9, n. 5, p. 1-6, 2001.

REIS, Homero. A tecnologia e a vulnerabilidade humana.UniCEUB, Teoria da Decisão Brasília, 2004.

SANTOS, Gilberto Lacerda. A internet na escola fundamental: sondagem de modos de uso por professores. Educ. Pesqui., São Paulo , v. 29, n. 2, p. 303-312, Dec. 2003 . Disponível em <http://old.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022003000200008&lng=en&nrm=iso>. Acessado em on 18 abr. 2022. https://doi.org/10.1590/S1517-97022003000200008.

SILVA, Sergio Luis da. Gestão do conhecimento: uma revisão crítica orientada pela abordagem da criação do conhecimento. Ci. Inf., Brasília , v. 33, n. 2, p. 143-151, ago. 2004 . Disponível em <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-19652004000200015&lng=pt&nrm=iso>. acesso em 14 mar 2022. http://dx.doi.org/10.1590/S0100-19652004000200015.

SOUSA, RP., MIOTA, FMCSC., and CARVALHO, ABG., orgs. Tecnologias digitais na educação [online]. Campina Grande: EDUEPB, 2011. 276 p. ISBN 978-85-7879-065-3. Disponível em:<http://books.scielo.org>.

VALENTE, J. A. Por que o computador na Educação? In: VALENTE, J>A. (Org.) computadores e conhecimento: Repensando a educação. Campinas, SP: UNICAMP/NIED, 1993.

Published

04/05/2022

How to Cite

ICTS IN THE PROCESS OF TEACHING AND LEARNING MATHEMATICS: POSSIBILITIES FOR ELEMENTARY SCHOOL II. (2022). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 3(5), e351414. https://doi.org/10.47820/recima21.v3i5.1414