PSYCHIC SUFFERING OF STUDENTS IN HIGHER EDUCATION - A SYSTEMATIC LITERATURE REVIEW

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v3i5.1460

Keywords:

University education, Mental health, Students

Abstract

This study aimed to analyze data on the psychological distress of students in higher education institutions through a systematic review of the literature from 2016 to 2020 in the scientific databases Lilacs and Scielo. The results showed that the psychological distress of the studied population is related to social factors, mental health, academic environment and psychological aspects of personality. The identification and tracking of these factors lead to debates about the mental health of higher education students and its relationship with triggering psychological distress, and encourage intervention actions, strengthening the subject's psychosocial perspective.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Evelyn Cristina Martins Cunha

    Psicóloga pelo Centro Universitário Metropolitano da Amazônia (2022). Psicóloga Residente Multiprofissional em Saúde do Idoso pelo Hospital Universitário João de Barros Barreto (HUJBB), em parceria com a Universidade Federal do Pará (UFPA), pós graduanda em Saúde Mental, Psicopatologia e Atenção Psicossocial e em Psicologia Organizacional e do Trabalho (UniAmérica)

  • Ana Beatriz Ramos de Souza

    Psicóloga pelo Centro Universitário Metropolitano da Amazônia (2022), em Belém, Pará, Brasil.

  • Vera Ribeiro Novaes

    Psicóloga, Analista do Comportamento, graduada pela Universidade Federal do Pará (2010), especialista em Psicologia da Saúde e Hospitalar pelo IEPS/ESAMAZ (2012), mestre em Teoria e Pesquisa do Comportamento pela Universidade Federal do Pará (2013), e docente no Centro Universitário Metropolitano da Amazônia (UNIFAMAZ), em Belém, Pará, Brasil.

References

Almeida, J. S. P. D. (2015). A saúde mental global, a depressão, a ansiedade e os comportamentos de risco nos estudantes do ensino superior: estudo de prevalência e correlação. [Tese de Doutorado, Faculdade de Ciências Médicas da Universidade Nova de Lisboa].http://hdl.handle.net/10400.11/2939

Almeida, L. Y. D., Carrer, M. O., Souza, J. D., & Pillon, S. C. (2018). Avaliação do apoio social e estresse em estudantes de enfermagem. Revista da Escola de Enfermagem da USP, 52.3 https://doi.org/10.1590/S1980-220X2017045703405

Andrade, A. D. S., Tiraboschi, G. A., Antunes, N. A., Viana, P. V. B. A., Zanoto, P. A., & Curilla, R. T. (2016). Vivências acadêmicas e sofrimento psíquico de estudantes de Psicologia. Psicologia: ciência e profissão, 36, 831-846.12 https://doi.org/10.20873/2526-1487V4N2P451

Anversa, A C.., Valentins dos Santos Filha, V. A., Borba da Silva, E., & Fedosse, E. (2018). Qualidade de vida e o cotidiano acadêmico: uma reflexão necessária. Brazilian Journal of Occupational Therapy/Cadernos Brasileiros de Terapia Ocupacional, 26(3).9 https://doi.org/10.4322/2526-8910.ctoAO1185

Barreto, F. P. (2007). A psicanálise aplicada à saúde mental. Colóquio dos residentes em psicologia clínica e saúde mental do Hospital Juliano Moreira.

Bastos, E. M., Maia, A. M., Oliveira, C. D. L. F., & do Nascimento Ferreira, S. (2019). Sofrimento psíquico de universitários: uma revisão integrativa. Brazilian Journal of Development, 5(10), 17681-17694.https://doi.org/10.34117/bjdv5n10-040

BAUMAN, Z. (2001). Modernidade Liquida. Rio de Janeiro: Ed. Jorge Zahar.

Lei, N. (1990). 8.069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o estatuto da criança e do adolescente e dá outras providências. Diário Oficial da União, 16.

Carlesso, J. P. P. (2020). Os desafios da vida acadêmica e o sofrimento psíquico dos estudantes universitários. Research, Society and Development, 9(2), e82922092-e82922092.https://doi.org/10.33448/rsd-v9i2.2092

Castro, V. R. (2017). Reflexões sobre a saúde mental do estudante universitário: estudo empírico com estudantes de uma instituição pública de ensino superior. Revista gestão em foco, 9(1).https://portal.unisepe.com.br/unifia/wpcontent/uploads/sites/10001/2018/06/043_saude_mental.pdf

Cavalcanti, M. T., & Velasco, L. B. (2017). A juventude universitária na contemporaneidade: a construção de um serviço de atenção em saúde mental para estudantes. Mental, 11(21), 356-377.http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1679-44272017000200005

Graner, K. M., & Cerqueira, A. T. D. A. R. (2019). Revisão integrativa: sofrimento psíquico em estudantes universitários e fatores associados. Ciência & Saúde Coletiva, 24, 1327-1346.9 https://doi.org/10.1590/1413-81232018244.09692017

Dâmaso, J. G. B., Pereira, B. S., Batista, C. B., Conceição, L. D. S., Pereira, G. D. S., & Carniele, R. C. (2019). É muita pressão! Percepções sobre o desgaste mental entre estudantes de medicina. Revista Brasileira de Orientação Profissional, 20(2), 29-41.4 http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S167933902019000200004

Fórum Nacional de Pró- Reitores de Assuntos Estudantis. Perfil socioeconômico e cultural dos estudantes de graduação das instituições federais de ensino superior. Uberlândia: FONAPRACE, 2019.

Fernández Rodríguez, C., Soto López, T., & Cuesta Izquierdo, M. (2019). Needs and demands for psychological care in university students. Psicothema.5 https://doi.org/10.7334/psicothema2019.78

Grether, E. O., Becker, M. C., Menezes, H. M., & Nunes, C. R. D. O. (2020). Prevalência de transtornos mentais comuns entre estudantes de medicina da universidade regional de Blumenau (SC). Revista brasileira de educação médica, 43, 276-285.7 https://doi.org/10.1590/1981-5271v43suplemento1-20180260

Koller, S. H., de Paula Couto, M. C. P., & Von Hohendorff, J. (2014). Manual de produção científica. Penso Editora.

Lima, C. H., Valerio, F., de Lima, L. C., de Andrade Barbosa, T. K., & da Silva Bronzeado, A. (2019). Saúde e sofrimento psíquico no contexto universitário à luz da teoria psicanalítica dos quatro discursos. Humanidades & Inovação, 6(8), 9-22.https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/issue/view/51

Matos, L. P., & Lemgruber, K. P. (2017). A adolescência sob a ótica psicanalítica: Sobre o luto adolescente e de seus pais. Psicologia e Saúde em debate, 2(2), 124-145.https://doi.org/10.22289/2446-922X.V2N2A8

Mazetti, H. M. (2020). As narrativas jornalísticas sobre o sofrimento estudantil e a medicalização da universidade. Revista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde, 14(3).2 https://doi.org/10.29397/reciis.v14i3.2083

Mendes, A. A. (2019). A saúde mental de jovens universitários: apontamentos sobre a parceria de trabalho entre a app–Puc Minas e o Bapu de Rennes na França. Revista da Graduação em Psicologia da PUC Minas, 4(7). http://periodicos.pucminas.br/index.php/pretextos/article/view/20750

Nogueira-Martins, L. A., & Nogueira-Martins, M. C. F. (2018). Saúde mental e qualidade de vida de estudantes universitários. Revista Psicologia, Diversidade e Saúde, 7(3), 334-337.

Oliveira, H. M. D., & Hanke, B. C. (2017). Adolescer na contemporaneidade: uma crise dentro da crise. Ágora: Estudos em Teoria Psicanalítica,20,295310.https://www.scielo.br/j/agora/a/4jFrrdpMF8HBsMgFwMWkdqr/?format=pdf&lang=pt

Righetto, T. T. (2019). O sofrimento do adolescente no contexto universitário aos olhos da psicanálise–uma análise da atualidade. [Trabalho de Conclusão de Curso, (Especialização)- Fundamentos da Psicanálise, Centro Universitário de Lavras]. http://localhost/jspui/handle/123456789/308

Rozeira, C. H. B., Cruz Netto, A. L. D., Faria, A. L., Coelho, E. B., & Vargas, A. D. F. M. (2018). Vivências na graduação em Psicologia: discutindo a saúde mental dos universitários. Saúde Redes, 175-189.13https://pesquisa.bvsalud.org/controlecancer/resource/pt/biblio-1007543?src=similardocs

Safatle, V., da Silva Junior, N., & Dunker, C. (2021). Neoliberalismo como gestão do sofrimento psíquico. Autêntica Editora.

Santana, E. R. D., Pimentel, A. M., & Véras, R. M. (2020). A experiência do adoecimento na universidade: narrativas de estudantes do campo da saúde. Interface-Comunicação, Saúde, Educação, 24. 1https://doi.org/10.1590/Interface.190587

Santos, C. V. M. D. (2019). Sofrimento psíquico e risco de suicídio: diálogo sobre saúde mental na universidade. Revista do NUFEN, 11(2), 149-160.11 http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2175-25912019000200010

Tenório, L. P., Argolo, V. A., Sá, H. P. D., Melo, E. V. D., & Costa, E. F. D. O. (2016). Saúde mental de estudantes de escolas médicas com diferentes modelos de ensino. Revista Brasileira de Educação Médica, 40, 574-582.10 https://www.scielo.br/j/rbem/a/BFcx6VDyrBbrPMwBC4X6ypF/?format=pdf&lang=pt

Travaglia, A. A. S. (2014). Psicanálise e saúde mental, uma visão crítica sobre psicopatologia contemporânea e a questão dos diagnósticos. Psicologia Revista, 23(1), 31-49.https://revistas.pucsp.br/index.php/psicorevista/article/view/20213

Vilanova, A., Tenembaum, D., & Velasco, L. B. (2019). O manejo da urgência subjetiva na universidade: construindo estratégias de cuidado à saúde mental dos estudantes. Interação em Psicologia, 23(2).http://dx.doi.org/10.5380/psi.v23i02.58547

WHOQoL Group. (1994). The development of the World Health Organization quality of life assessment instrument (the WHOQOL). In Quality of life assessment: International perspectives (pp. 41-57). Springer, Berlin, Heidelberg.

Yosetake, A. L., de Lima Camargo, I. M., Luchesi, L. B., Gherardi-Donato, E. C. S., & Teixeira, C. A. B. (2018). Perceived stress in nursing undergraduate students. SMAD, Revista Electrónica en Salud Mental, Alcohol y Drogas, 14(2), 117-124. 6

Published

19/05/2022

How to Cite

PSYCHIC SUFFERING OF STUDENTS IN HIGHER EDUCATION - A SYSTEMATIC LITERATURE REVIEW . (2022). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 3(5), e351460. https://doi.org/10.47820/recima21.v3i5.1460