DIALOGUES BETWEEN HEALTH SERVICES AND SCHOOL: ARTICULATION NEEDED TO PROMOTE ADOLESCENT HEALTH
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v3i8.1765Keywords:
understand the demands necessary to promote adolescentAbstract
To understand the demands necessary to promote adolescent health from the perspective of health professionals, education and adolescents. Qualitative, exploratory study, which was set in the territory of three teams of the Family Health Strategy (FHS) in the municipality of Horizonte/CE - Brazil, located in rural and urban areas, as well as three municipal schools attached to these teams. The participants in this study were 12 health and education professionals and 21 adolescents. Data collection occurred from semi-structured interviews with health and education professionals, and three workshops with adolescents. The data were analyzed based on the theoretical framework of Bardin's Content Analysis. Two categories emerged - a) Adolescent health promotion from the perspective of health and education professionals; b) Adolescent health: health education, dialogue and biologicist assistance. It was observed the need for dialogue between professionals and adolescents, based on the welcoming and qualified listening of biopsychosocial aspects of this phase of life, technologies aimed at the particularities of young people that favor communication, participation and intersectoriality.
Downloads
References
ARAÚJO, Maria Santina de et al. Dificuldades enfrentadas por enfermeiros para desenvolver ações direcionadas ao adolescente na atenção primária. Revista de Enfermagem UFPE online, Recife, v. 10, Supl. 5, p. 4219-4225, 2019.
ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DOS FABRICANTES DE BRINQUEDOS. Cenário da infância e adolescência no Brasil. São Paulo: Fundação Abrinq, 2017. 60 p.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011. 288 p.
BARROS, Raquel Porto et al. Necessidades em saúde dos adolescentes na perspectiva dos profissionais da atenção primária à saúde. Ciência & Saúde Coletiva, [s. l.], v. 26, n. 2, p. 425-434, 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/1413-81232021262.40812020.
BRASIL. Decreto nº 6.286, de 5 de dezembro de 2007. Institui o Programa Saúde na Escola - PSE, e dá outras providências. Brasília: Ministério da Justiça, 2007. Diário Oficial da União, Brasília, 5 dez. 2007. Seção 1, p. 2-3.
BRASIL. Lei nº 8.069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Brasília: Ministério da Justiça, 1990. Diário Oficial da União, Brasília, 16 jul. 1990. Seção 1, p. 13563.
BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Caderneta de saúde do adolescente. Brasília: Ministério da Saúde; 2012. 51 p.
BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Ações Programáticas e Estratégicas. Proteger e cuidar da saúde de adolescentes na atenção básica. Brasília: Ministério da Saúde; 2017. 234 p.
BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Ações Programáticas e Estratégicas. Diretrizes nacionais para a atenção integral à saúde de adolescentes e jovens na promoção, proteção e recuperação da saúde. Brasília: Ministério da Saúde; 2010. 132 p.
CHAVES, Ana Clara Patriota et al. Conhecimentos e atitudes de adolescentes de uma escola pública sobre transmissão sexual do HIV. Revista Brasileira de Enfermagem, [s. l.], v. 67, n. 1, p. 48-53, 2014. DOI: https://doi.org/10.5935/0034-7167.20140006.
COSTA, José Ronildo et al. Violência contra adolescentes: fatores associados, manifestações e enfrentamento. Revista Saúde.com, [s. l.], v. 17, n. 3, p. 2296-2308, 2021. DOI: https://doi.org/10.22481/rsc.v17i3.6581.
COSTA, Rachel Franklin da et al. Redes de apoio ao adolescente no contexto do cuidado à saúde: interface entre saúde, família e educação. Revista da Escola de Enfermagem da USP, [s. l.], v. 49, n. 5, p. 741-747, 2015. DOI: https://doi.org/10.1590/S0080-623420150000500005.
DUARTE, Sebastião Júnior Henrique; FERREIRA, Sueli Francisca; SANTOS, Neuci Cunhas dos. Desafios de enfermeiros da estratégia saúde da família na implantação do programa saúde do adolescente. Revista Eletrônica de Enfermagem, Goiânia, Goiás, Brasil, v. 15, n. 2, p. 479-486, 2013. Disponível em: https://revistas.ufg.br/fen/article/view/18179. Acesso em: 28 abr. 2022.
FUNDO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A INFÂNCIA. Situação mundial da infância 2011 - adolescência: uma fase de oportunidades. Nova York: UNICEF, 2011. 148 p.
INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Pesquisa nacional por amostra de domicílios: síntese de indicadores 2015. Rio de Janeiro: IBGE, 2016. 108 p.
MELO, Laila Félix de et al. Uma revisão sobre o acolhimento na atenção à saúde de adolescentes. Research, Society and Development, [s. l.], v. 10, n. 2, p. e58710212936, 2021. DOI: https://doi.org/10.33448/rsd-v10i2.12936.
PEREIRA, Alexandre Aguiar et al. Saberes de adolescentes sobre saúde: implicações para o agir educativo. Enfermagem em Foco, [s. l.], v. 12, n. 1, p. 118-124, 2021. DOI: https://doi.org/10.21675/2357-707X.2021.v12.n1.3995.
PRADO, Nília Maria de Brito et al. Revisitando definições e naturezas da intersetoridade: um ensaio teórico. Ciência & Saúde Coletiva, [s. l.], v. 27, n. 2, p. 593-602, 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/1413-81232022272.47042020.
SOUZA, Virgínia Ramos dos Santos et al. Translation and validation into brazilian portuguese and assessment of the COREQ checklist. Acta Paulista de Enfermagem, [s. l.], v. 34, p. eAPE02631, 2021. DOI: https://doi.org/10.37689/acta-ape/2021AO02631.
TAQUETTE, Stella R.; VILHENA, Marília Melo de; PAULA, Mariana Campos de. Doenças sexualmente transmissíveis na adolescência: estudo de fatores de risco. Revista da Sociedade Brasileira de Medicina Tropical, [s. l.], v. 37, n. 3, p. 210-214, 2004. DOI: https://doi.org/10.1590/S0037-86822004000300003.
VIEIRA, Roberta Peixoto et al. Assistência à saúde e demanda dos serviços na estratégia saúde da família: a visão dos adolescentes. Cogitare Enfermagem, Curitiba, Paraná, v. 16, n. 4, p. 714-720, 2011. DOI: http://dx.doi.org/10.5380/ce.v16i4.25443.
Downloads
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2022 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.