PROFILE MAPPING OF RESEARCH GROUPS ON NURSING EDUCATION IN BRAZIL
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v3i12.2258Keywords:
mapping of nursing research groupsAbstract
Objective: The scope of the study is the mapping of nursing research groups in the education segment in the Directory of the National Council for Scientific and Technological Development (CNPq). Thus, the study proposes to know the profile and characterization of these groups. Methodology: This is a descriptive-analytical documentary study of a quantitative nature using scientometric analysis. The research was carried out in three phases. The first phase refers to the parameterized search, in the current base, with the search term "Nursing Education", the second phase consisted of the selection process of each group within the education line with certified status on the platform and the third phase the organization and disposition of the data collected in an excel spreadsheet to enable analysis and mapping. Results and Discussion: 117 Research Groups were found registered in the CNPq Directory. From this, and after excluding the groups with a situation other than certified by the platform, 100 research groups in the area of nursing education remained. The instability of the platform was a factor in slowing down data collection. Conclusion: The quantitative survey showed 100 research groups in the education segment, all of which were arranged in public higher education institutions. It revealed a concentration of 33% in the Southeast region and 27% in the South region. Additionally, it identified the urgency of efforts aimed at understanding the main reasons that interfere in the permanence and strategies for the continuity and preservation of the groups until the present day.
Downloads
References
O que é - Plataforma Lattes - CNPq [Internet]. lattes.cnpq.br. [cited 2022 Nov 2]. Available from: http://lattes.cnpq.br/web/dgp/o-que-e/
Carvalho RNG de, Silvino ZR, Souza CJ de. Análise do perfil dos Grupos de Pesquisa sobre Gestão em Enfermagem no Brasil. Research, Society and Development. 2022 Jul 27;11(10):e214111032834.
Costa ACB, Chaves EDCL, Terra FDS, Monteiro LA. Profile of Nursing research groups of the National Council for Scientific and Technological Development. Revista da Rede de Enfermagem do Nordeste. 2014 Jun 20;15(3).
Mainardes J. GRUPOS DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO COMO OBJETO DE ESTUDO. Cadernos de Pesquisa. 2022;52.
Parra MR, Coutinho RX, Pessano EFC. UM BREVE OLHAR SOBRE A CIENCIOMETRIA: ORIGEM, EVOLUÇÃO, TENDÊNCIAS E SUA CONTRIBUIÇÃO PARA O ENSINO DE CIÊNCIAS. Revista Contexto & Educação [Internet]. 2019 Mar 28 [cited 2021 Dec 27];34(107):126–41. Available from: https://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/contextoeducacao/article/view/7267
Macias-Chapula CA. O papel da informetria e da cienciometria e sua perspectiva nacional e internacional. Ciência da Informação. 1998;27(2):nd-nd.
Rossit RAS, Santos Junior CF dos, Medeiros NMH de, Medeiros LMOP, Regis CG, Batista SHS da S. Grupo de pesquisa como espaço de aprendizagem em/sobre educação interprofissional (EIP): narrativas em foco. Interface - Comunicação, Saúde, Educação. 2018 Jul 10;22(suppl 2):1511–23.
Coxe RA, Rocha MB, Hoffmann WM. Mapeamento dos Grupos de Pesquisa que atuam com Gestão do Conhecimento no Brasil. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação [Internet]. 2019 Jan 2 [cited 2022 Nov 2];15(1):4–23. Available from: https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1076
Ely N, De Souza J, Messa Ponse C, Renan A, Rodrigues B, Potter R, et al. O IMPACTO DA PARTICIPAÇÃO EM GRUPOS DE PESQUISA NA FORMAÇÃO ACADÊMICA: RELATO DE EXPERIÊNCIA [Internet]. [cited 2022 Nov 5]. Available from: https://guri.unipampa.edu.br/uploads/evt/arq_trabalhos/14656/seer_14656.pdf
Financiamento em crise [Internet]. revistapesquisa.fapesp.br. [cited 2022 Nov 2]. Available from: https://revistapesquisa.fapesp.br/financiamento-em-crise/
Silva ÍR, Leite JL, Trevizan MA, Silva TP da, Mendes IAC. Grupos de pesquisa em enfermagem: sistemas complexos para a gestão do conhecimento. REME rev min enferm [Internet]. 2018 [cited 2022 Nov 2];e–1110. Available from: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/biblio-912789
Santos VC, Anjos KF dos, Almeida O da S. Iniciação Científica a partir de Estudantes de Enfermagem. Rev bras ciênc saúde [Internet]. 2015 [cited 2022 Nov 2];255–60. Available from: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/lil-784578
Vms B, Ml P, Mm L, Ferraz F, Ks R, Bp C. Grupos de Pesquisa de Educação em Enfermagem do Brasil. Rev Esc Enferm USP [Internet]. 2012 [cited 2022 Nov 2];46(2):436–78. Available from: https://www.scielo.br/j/reeusp/a/hRRRxSRsRc3RB7XQbzTCMjf/?format=pdf&lang=pt
Padilha MI, Borenstein MS, Carvalho MAL, Ferreira AC. Grupos de pesquisa em história da enfermagem: a realidade brasileira. Revista da Escola de Enfermagem da USP [Internet]. 2012 Feb [cited 2022 Nov 2];46(1):192–9. Available from: https://www.scielo.br/j/reeusp/a/JLBRx4fkDds7sMw3CYyx6kd/?lang=pt&format=pdf
Systemic Practice and Action Research | Scholars Portal Journals [Internet]. journals.scholarsportal.info. [cited 2022 Nov 2]. Available from: https://journals.scholarsportal.info/browse/1094429x/v11i0001
O professor pesquisador e a sua prática docente. Um estudo de revisão bibliográfica [Internet]. Efdeportes.com. 2012. Available from: https://www.efdeportes.com/efd168/o-professor-pesquisador-e-a-sua-pratica-docente.htm
Oliveira VHN. DESAFIOS PARA A PESQUISA NO CAMPO DAS CIÊNCIAS HUMANAS EM TEMPOS DE PANDEMIA DA COVID-19. Boletim de Conjuntura (BOCA) [Internet]. 2021 Feb 6 [cited 2022 Nov 5];5(14):93–101. Available from: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/211
Niemeyer A, Albuquerque K. Grupo de Pesquisa Conscienciológica – GPC. Homo projector [Internet]. 2021 Nov 11 [cited 2022 Nov 5];8(01):123–31. Available from: https://homoprojector.iipc.org/index.php/homoprojector/article/view/287
Siqueira E. Tempo de tela aumentou 62% na pandemia, aponta pesquisa do ELSA-Brasil [Internet]. [cited 2022 Nov 5]. Available from: http://www.isc.ufba.br/tempo-de-tela-aumentou-62-na-pandemia-aponta-pesquisa-do-elsa-brasil/
Souza N de, Ponse CEM, Rodrigues ARB, Garcia RP, Stamm B. O IMPACTO DA PARTICIPAÇÃO EM GRUPOS DE PESQUISA NA FORMAÇÃO ACADÊMICA: RELATO DE EXPERIÊNCIA. Anais do Salão Internacional de Ensino, Pesquisa e Extensão [Internet]. 2017 [cited 2022 Nov 5];9(1). Available from: https://periodicos.unipampa.edu.br/index.php/SIEPE/article/view/85774
Azevedo IC de, Silva R de CL da, Carvalho DP de SRP, Cruz GKP, Lima JVH, Júnior MAF. Importância do grupo de pesquisa na formação do estudante de enfermagem. Revista de Enfermagem da UFSM [Internet]. 2018 Jun 29 [cited 2022 Nov 5];8(2):390–8. Available from: https://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/26003f
Downloads
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2022 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.