DIGITAL INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES IN THE CONTEXT OF BASIC EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v3i11.2269Keywords:
discuss the relationship between Digital Information and Communication TechnologiesAbstract
This article discusses the relationship between Digital Information and Communication Technologies (TDICs) in the teaching and learning process in Basic Education and integral education of the student, in which it has been gaining space every year, especially after the years of global pandemic. In this same sense, when involved with education, there was interest in deepening the theme involving teaching and TDICs in the school curriculum. We tried to present the process that occurred in society for the insertion of technology and the first machines, only years later to be inserted in the school environment and in the classroom. The documents such as the Common National Curriculum Base (BNCC), the Law of Guidelines and Bases of Education (LDB) that govern education and address the use of technology in the educational context were used. The teacher, as a mediator of knowledge, can insert the use of technologies in his teaching method, work with students the resources present in education to promote learning, because in the present day students have access to technology and together with teachers there will be a transmission and exchange of knowledge by both parties.
Downloads
References
Almeida, M. E. B &Valente, J. A (2011). Tecnologia e Currículo: trajetórias convergentes ou divergentes? São Paulo: Paulus.
Brasil (2017). Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC
Brasil. Constituição (1988) Constituição da República Federativa do Brasil.
Brasil (2013). Diretrizes Curriculares Nacionais da Educação Básica. Brasília: MEC. Brasil (1996) Lei de Diretrizes e Bases. Lei º 9.394/96.
Diogines, M. L (2015). As novas tecnologias no processo de ensino e aprendizagem. http://www.unoeste.br/site/enepe/2015/suplementos/area/Humanarum/Educapdf. Acesso em: 07 ago. 2022.
Fantin, M. & Rivotella, P. C. (2012). Cultura digital e escola: Pesquisa e formação de professores. Campinas, SP: Papirus.
Gómes, Á. I. P. (2011). Competência ou pensamento prático? A construção dos significados de representação e de ação.
Hobsbawm, E. J (2017) A Era do Capital. 26. ed. Rio de Janeiro/ São Paulo: Paz e Terra.
Hobsbawm, E. J (2017) A Era das Revoluções. 40. ed. Rio de Janeiro/ São Paulo: Paz Terra.
Martins, J. (2006). Sala de aula sem paredes: o pensamento de McLuhan e a educação. Rio do Sul.
Oliveira, V. & Oliveira, M. V (2020) Currículo de Tecnologia prepara professores e alunos para o novo cenário da Educação. Disponível em: https://porvir.org/curriculo-de- tecnologia-prepara-professores-e-alunos-para-o-novo-momento-da educacao. Acesso em: 08 ago.2022.
Sacristán, J. G. (2003). O significado e a função da educação na sociedade e na cultura globalizada. In: Garcia, R. L. ; Barbosa, F. M. Currículo na contemporaneidade: incertezas e desafios. São Paulo: Cortez.
Schnell, R. F. (2009). Formação de professores para o uso das tecnologias digitais: um estudo junto aos núcleos de tecnologia educacional do estado Santa Catarina. Dissertação (pós-graduação) - Universidade do Estado de Santa Catarina. Disponível em: http://www.tede.udesc.br/bitstream/tede/2506/1/Roberta.pdf. Acesso em: 05 ago. 2022.
Downloads
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2022 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.