DIGITAL INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES IN THE CONTEXT OF BASIC EDUCATION

Authors

  • Ueudison Alves Guimarães
  • Veralucia Pereira da Silva
  • Rose Meire de Oliveira Barros
  • Juliana Reis Pacheco

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v3i11.2269

Keywords:

discuss the relationship between Digital Information and Communication Technologies

Abstract

This article discusses the relationship between Digital Information and Communication Technologies (TDICs) in the teaching and learning process in Basic Education and integral education of the student, in which it has been gaining space every year, especially after the years of global pandemic. In this same sense, when involved with education, there was interest in deepening the theme involving teaching and TDICs in the school curriculum. We tried to present the process that occurred in society for the insertion of technology and the first machines, only years later to be inserted in the school environment and in the classroom. The documents such as the Common National Curriculum Base (BNCC), the Law of Guidelines and Bases of Education (LDB) that govern education and address the use of technology in the educational context were used. The teacher, as a mediator of knowledge, can insert the use of technologies in his teaching method, work with students the resources present in education to promote learning, because in the present day students have access to technology and together with teachers there will be a transmission and exchange of knowledge by both parties.

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Author Biographies

  • Ueudison Alves Guimarães

    Pedagogia – Universidade Luterana do Brasil – (ULBRA), Química – Faculdade Cidade João Pinheiro – (FCJP), Matemática – Centro Universitário Claretiano - (CLARETIANO), Geografia – Faculdade Mozarteum de São Paulo – (FAMOSP) e Física – Centro Universitário Faveni – (UNIFAVENI); Especialista em Gênero e Diversidade na Escola – (UFMT), Educação das Relações Étnico-Raciais no Contexto da Educação de Jovens e Adultos – (UFMT), Metodologia do Ensino em Química – (FIJ-RJ), Libras e Educação Inclusiva – (IFMT) e Docência para a Educação Profissional e Tecnológica – (IFES); Mestrando em Educação: Especialização em Formação de Professores – Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA), Mestrando em Tecnologias Emergentes em Educação (Must University) e Mestrando Nacional Profissional em Ensino de Física pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT).

  • Veralucia Pereira da Silva

    Licenciatura em Pedagogia pela Universidade do estado da Bahia, pós graduada em Psicopedagogia Institucional pela Universidade Candido Mendes e mestranda em Educação pela Uneatlantico – Espanha.

  • Rose Meire de Oliveira Barros

    Licenciatura em Língua Espanhola e suas Literaturas pela Universidade do estado da Bahia e mestranda em Educação pela UNIUB- Porto Rico

  • Juliana Reis Pacheco

    Graduação em Pedagogia – Centro Universitário Leonardo Da Vinci –UNIASSELVI. Graduada em LETRAS/INGLES – Centro Universitário Leonardo da Vinci –UNIASSELVI. Pós Graduação em Práticas Interdisciplinares – Centro Universitário Leonardo da Vinci –Uniasselvi. Pós Graduação em Metodologia de Ensino da Língua Portuguesa  e Inglesa –Grupo Educacional FAVENI e Mestranda em Educação – Especialização em Formação de Professores pela UNIUB – Porto Rico.

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Published

26/11/2022

How to Cite

DIGITAL INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES IN THE CONTEXT OF BASIC EDUCATION. (2022). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 3(11), e3112269. https://doi.org/10.47820/recima21.v3i11.2269