GAMIFY: GAMIFICATION APPLIED IN TEACHING AND LEARNING ENVIRONMENTS

Authors

  • Ueudison Alves Guimarães
  • Lenir Santos de Freitas
  • Jose Evangelista da Silva
  • Sigla Santos Dias
  • Marineide Pequeno Ferreira Gonzalez

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i4.3053

Keywords:

digital resources are seen as tools for work and personal and professional

Abstract

Digital resources are increasingly seen as tools for work and personal and professional growth. It is necessary that the school and the teacher are prepared to face these new challenges. Teaching is no longer just about teaching how to read and write, just in pencil, board and chalk, to the classroom space. It is important to understand that education needs to adapt to the new reality and it is up to the teacher to prepare for this new reality, becoming the great protagonist of this new Technological Age. The new technological resources, used pedagogically by teachers, will contribute effectively to innovative learning. However, it is necessary to evaluate the context in which the teacher is inserted, his difficulties and his pedagogical practice and his ability to adapt to the role of mediator of contents allied to the use of technology. Another point that needs to be taken into consideration is the community in which the school is inserted, because the impact of a digital education needs to go beyond learning to handle digital devices. It is essential to configure a problematizing education, which goes beyond the walls of the school. The teacher needs, through the use of new technologies, to prepare the student to read the world and provide him with tools to be the author of the story of his life and to be a citizen capable of acting ethically to transform the world into a better place to live.

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Author Biographies

  • Ueudison Alves Guimarães

    Pedagogia – Universidade Luterana do Brasil – (ULBRA), Química – Faculdade Cidade João Pinheiro – (FCJP), Matemática – Centro Universitário Claretiano - (CLARETIANO), Geografia – Faculdade Mozarteum de São Paulo – (FAMOSP) e Física – Centro Universitário Faveni – (UNIFAVENI); Especialista em Gênero e Diversidade na Escola – (UFMT), Educação das Relações Étnico-Raciais no Contexto da Educação de Jovens e Adultos – (UFMT), Metodologia do Ensino em Química – (FIJ-RJ), Libras e Educação Inclusiva – (IFMT) e Docência para a Educação Profissional e Tecnológica – (IFES); Mestrando em Educação: Especialização em Formação de Professores – Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA), Mestrando em Tecnologias Emergentes em Educação (Must University) e Mestrando Nacional Profissional em Ensino de Física pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT).

  • Lenir Santos de Freitas

    Graduada em Pedagogia pela Universidade Anhanguera - Uniderp. Pós-Graduada lato senso em Educação Especial com Ênfase em práticas Inclusivas - Centro de Ensino Superior Dom Alberto, Neuropsicopedagogia - Centro Universitário Leonardo da Vinci e mestranda em Educação: Especialização em Formação de Professores-Universidade Europea del Atlântico – Espanha (UNEA).

  • Jose Evangelista da Silva

    Graduação em Licenciatura Plena em Geografia (UFPE), graduação em bacharelado em Geografia (UFPE), Especialização em Metodologia do Ensino de Geografia e suas Tecnologias (FABEJA), graduação em Pedagogia FUNESO), Especialização em Gestão Escolar(FACULDADE DE EDUCAÇÃO SÃO LUÍS), Mestrando em Educação Uneatlantico - Espanha.

  • Sigla Santos Dias

    Graduada em Pedagogia - Universidade Estadual Vale do Acaraú - (UVA). Letras Português/Espanhol - Universidade Tiradentes. Pós Graduação em Formação Socioeconômica do Brasil - Universidade Salgado Filho e mestranda em Educação Especialização em TICs pela UNIB – Porto Rico.

  • Marineide Pequeno Ferreira Gonzalez

    Graduação em Pedagogia pela faculdade Universidade de Pernambuco (UPE), graduação em Letras - Inglês pela faculdade Universidade de Pernambuco (UPE). Pós graduação Lato Sensu leitura e produção de texto (UPE), Educação Especial Inclusiva (UNOPAR), Especialização em Atendimento Educacional Especializado - AEE (UFC) e Psicopedagogia Institucional Clínica e Educação Infantil (FAVENI), Mestrando em Educação - Formação de Professores pala Universidade Internacional Ibero-americana (UNIB).

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Published

24/04/2023

How to Cite

GAMIFY: GAMIFICATION APPLIED IN TEACHING AND LEARNING ENVIRONMENTS. (2023). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(4), e443053. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i4.3053