REPORTS OF EXPERIENCES IN THE SUPERVISED INTERNSHIP IN COMPUTING II: THE USE OF TECHNOLOGICAL RESOURCES AS AN INTERACTIVE TOOL IN HIGH SCHOOL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i7.3688

Keywords:

Report of Experience. Supervised Internship. Degree in Computing. Technological Resources. High School.

Abstract

This article aims to report the experiences lived during the period of Supervised Internship II, which is part of the Degree in Computing offered by the Center for Higher Education of Careiro Castanho - (NESCAC) of the University of the State of Amazonas (UEA). It was held in high school classes at the Thomé Ferreira Santiago State School, located in the municipality of Careiro Castanho-AM. The internship provided to know the reality of the school environment. The research has a qualitative descriptive character. The methodological procedures used to report experiences consisted of three stages: (I): Observation, with the objective of knowing the daily life of the teachers in the classroom, the students and other employees of the institution, (II): Co-participation, the stage in which the trainees actively participate in the classes and (III): Regency, period in which the trainees teach classes as teachers, under the supervision of the titular professor of the discipline, carrying out evaluative activities with the students in order to contribute to their learning. The practical activities were carried out with the classes of the 1st and 2nd grade of High School, through the use of technological resources. The experience experienced in the internship reinforces the idea that the use of technology in the classroom in a correct way, contributes to the teaching and learning process, regardless of the Curricular Component.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Rodrigo de Oliveira Peres

    Acadêmico do curso de Licenciatura em Computação da Universidade do Estado do Amazonas do Núcleo de Ensino Superior de Careiro Castanho - Nescac.

  • Cleiciely da Silva Guimarães

    Acadêmico do curso de Licenciatura em Computação da Universidade do Estado do Amazonas do Núcleo de Ensino Superior de Careiro Castanho - Nescac.

  • Vanderson de Lima Reis

    Acadêmico do curso de Licenciatura em Computação da Universidade do Estado do Amazonas do Núcleo de Ensino Superior de Careiro Castanho - Nescac.

  • Luiz Sergio de Oliveira Barbosa

    Mestre em Tecnologias Emergentes em Educação pela MUST University, Flórida, USA. Professor na Universidade do Estado do Amazonas (UEA).

  • Ivone Conrado de Souza

    Formada em Pedagogia e Pós-graduada em Psicopedagogia e Didática do Ensino Superior. Pedagoga da Secretaria Estadual de Educação e Desporto Escolar (SEDUC/AM).

References

ALMEIDA, Hélio Mangueira de. A DIDÁTICA NO ENSINO SUPERIOR: PRÁTICAS E DESAFIOS. Estação Científica - Juiz de Fora, nº 14, p. (1, 8). julho – dezembro / 2015. Disponível em: https://portalidea.com.br/cursos/aperfeioamento-em-didtica-do-ensino-superior-apostila04.pdf : Acesso em: 14 de junho de 2023.

ANTUNES, Amanda Santos. O uso de metodologias ativas no aprendizado do sistema imunológico para alunos superdotados e nativos digitais do ensino fundamental II e médio. 2021.

BRAGA. Mariluci. Realidade Virtual e Educação. Revista de Biologia e Ciências da Terra. 2001. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=50010104. Acesso em: 04 de julho 2023.

BRASIL. Brasília, 25 de setembro de 2008; 187o da Independência e 120o da República. Disponível em: L11788 (planalto.gov.br). Acesso em: 21 de junho de 2023.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Ministério da Educação. Brasília: MEC,2017

OLIVEIRA, Patrícia da Cruz. AS TICS NA EDUCAÇÃO: CONSIDERAÇÕES SOBRE AS POTENCIALIDADES E OS LIMITES NO CONTEXTO BRASILEIRO. Revista Educação, Cultura e Sociedade, v. 11, n. 2, 2021.

OLIVEIRA, Welliton Soares de et al. VIVÊNCIAS NO ESTÁGIO SUPERVISIONADO EM COMPUTAÇÃO NO ENSINO MÉDIO: UM RELATO DE EXPERIÊNCIAS. REVISTA FOCO, v. 16, n. 5, p. e1896-e1896, 2023.

FERRAZ, Roselane Duarte. Estágio supervisionado na formação do pedagogo: contribuições e desafios. Revista Encantar, v. 2, p. 01-12, 2020.

FERREIRA, Raphael Ribeiro et al. As Tecnologias da Informação e Comunicação como Ferramenta Pedagógica: um estudo de caso na escola de Ensino Fundamental Flaviano Gomes. 2022.

GARCIA, Rodrigo Guerra et al. O estudo exploratório do uso da realidade aumentada no período de pandemia da Covid-19 nos ensinos fundamental e médio. 2021.

LINHARES, Ana Cristina Oliveira; SANTOS, Kátia Silva. A Licenciatura em Computação no Brasil: histórica e contexto atual. Revista Brasileira de Informática na Educação, v. 29, p. 188-208, 2021.

MAGALHÃES, Solange Martins Oliveira; DE MOURA, Sílvia Adriane Tavares. Estágio curricular supervisionado: concepções dos acadêmicos do curso de licenciatura em Educação do Campo–Artes Visuais e Música da Universidade Federal do Tocantins, Câmpus Arraias. Perspectivas em Diálogo: Revista de Educação e Sociedade, v. 8, n. 18, p. 123-138, 2021.

NOVELLO, Tanise Paula; FERREIRA, André Luis Andrejew; FELCHER, Carla Denize Ott. Estágio Supervisionado em Matemática: potencialidades e desafios do ensino remoto. Cadernos de Estágio, v. 4, n. 2, 2022.

PORPINO, Jonas Nunes. Relatos de experiência do estágio supervisionado: contribuições na formação do professor do curso de licenciatura da computação e informática do IFPB EaD. 2021. Trabalho de Conclusão de Curso.

Published

27/07/2023

How to Cite

REPORTS OF EXPERIENCES IN THE SUPERVISED INTERNSHIP IN COMPUTING II: THE USE OF TECHNOLOGICAL RESOURCES AS AN INTERACTIVE TOOL IN HIGH SCHOOL. (2023). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(7), e473688. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i7.3688