TEACHING CONTRIBUTIONS OF NEW TECHNOLOGIES IN MATHEMATICS

Authors

  • Eduardo Oliveira do Nascimento

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v5i1.4774

Keywords:

Didactic., Mathematics Education, New technologies

Abstract

Objective: To understand the didactic contributions of new technologies for teaching and learning Mathematics. Method: research with a qualitative, exploratory approach, bibliographical review of the narrative type, whose source of information was books, scientific articles and Master's dissertations printed or made available on the Internet, in Portuguese, published between the years 2013 and 2023, which are related to the topic at hand. As for scientific articles and Master's dissertations, the search platforms were Portal de Periódicos da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Ensino Superior (CAPES), SciELO (Scientific Electronic Library Online) and Google Scholar, using the keywords Didactics , Mathematics Education and New Technologies. Considerations: The didactic contribution of various technological resources is proven, and their application in the classroom is generally very beneficial, and especially in mathematics classes, where it adds new possibilities in terms of representation, visualization and interactivity systems. It was found that technological tools not only provide students with an important extra dose of motivation, but that they are actually useful in many aspects of the mathematics learning process. Teaching cannot be automated and the teacher cannot be replaced. However, new technologies open up spaces in which students can experience mathematical experiences that are difficult to reproduce with traditional means such as pencil and paper.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Eduardo Oliveira do Nascimento

    Universidade Camilo Castelo Branco (unicastelo).

References

BARATO, J. N. Escritos sobre tecnologia educacional & educação profissional. São Paulo: Senac São Paulo, 2019.

BORGES, A. B. TIC e a matemática: implicações no processo de ensino aprendizagem - a produção de vídeo experimentos por alunos de ensino médio na cidade de Santarém. 2018. 118f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática) - Programa de Pós-Graduação Matemática em Rede Nacional, Universidade Federal do Oeste do Pará, Santarém, 2018.

BRASIL, M. S.; PEREZ, B. Y. M. Formação docente: tecnologias educacionais para uma pedagogia inovadora. São Paulo: Dialética, 2023. DOI: https://doi.org/10.48021/978-65-252-9513-8

COAN, L. G. W.; VISEU, F.; MORETTI, M. T. As TIC no ensino de Matemática: a formação dos professores em debate. REVEMAT, Florianópolis, v. 8, n. 2, p. 222-244, 2013. DOI: https://doi.org/10.5007/1981-1322.2013v8n2p22

FILATRO, A.; LOUREIRO, A. C. Novos produtos e serviços na educação 5.0 -Tecnologia Educacional. São Paulo: Artesanato Educacional, 2020.

FREIRE, A. et al. Metodologias ativas, tecnologias educacionais e ensino híbrido. São Paulo: Casa do Editor, 2023.

JAVARONI, S. L.; ZAMPIERI, M. T. O Uso das TIC nas Práticas dos Professores de Matemática da

MATTAR, J. et al. Relatos de pesquisas em tecnologia educacional. São Paulo: Artesanato Educacional, 2021.

MUNHOZ, A. S. Tecnologias educacionais. São Paulo: Saraiva Uni, 2016.

Rede Básica de Ensino: o projeto Mapeamento e seus desdobramentos. Bolema, Rio Claro (SP), v. 29, n. 53, p. 998-1022, dez. 2015. DOI: https://doi.org/10.1590/1980-4415v29n53a11

RIBEIRO, A. C. A. O uso de tecnologias digitais como recurso didático para o processo de ensino e aprendizagem de ciências em uma turma do 9° ano do ensino fundamental. 2019. 171f. Dissertação (Programa de Pós-Graduação em Gestão de Ensino da Educação Básica) - Universidade Federal do Maranhão, São Luís, 2019.

SANTOS, E. C.; SOUZA, F. M.; SOUSA, K. C. T. Tecnologias educacionais e inovação: diálogos e experiências. Curitiba: Appris, 2016.

SANTOS, J. C. S. Formação continuada do professor de matemática: contribuições das Tecnologias da Informação e Comunicação para prática pedagógica. 2018. 122f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) – Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, SE, 2018.

SANTOS, R. M. As TIC na educação Matemática: perspectivas de alunos, professores e gestores em São Francisco de Paula, Rio Grande do Sul, Brasil. 2015. 116f. Dissertação (mestrado em Ciências da Educação, área de especialização em Tecnologia Educativa) - Universidade do Minho, Instituto de Educação, 2015.

SOUSA, R. P. et al. Teorias e práticas em tecnologias educacionais. João Pessoa: EDUEPB, 2016. DOI: https://doi.org/10.7476/9788578793265

VERASZTO, E. V.; BAIÃO, E. R.; SOUZA, H. T. et al. Tecnologias educacionais: aplicações e possibilidades. Curitiba: Appris, 2019.

Published

19/01/2024

How to Cite

TEACHING CONTRIBUTIONS OF NEW TECHNOLOGIES IN MATHEMATICS. (2024). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 5(1), e514774. https://doi.org/10.47820/recima21.v5i1.4774