REMOTE TEACHING: PROPOSAL FOR TEACHER TRAINING FOR THE INTEGRATED USE OF DIGITAL TECHNOLOGIES IN TEACHING AND LEARNING ACTIONS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v5i2.4987

Keywords:

Remote Teaching. Training. Technologies. Digital.

Abstract

It is important to organize and promote a virtual environment in which people can share the same goals, objectives and ideas, in order to provide collaboration and the exchange of information between them. From this perspective, this article sought to analyze the integrated use by teachers of digital technologies in teaching and learning actions. This research reinforces the idea that teacher training, in terms of a re-design of pedagogical practices. It was found that an integrated approach to digital technologies is essential to support the changes that have occurred in the educational context, as a result of the introduction of new technologies. Furthermore, the importance of continuous assessment is also evident, in addition to the concern with ensuring the integration of ICT in all areas and levels of education, in order to promote a sustainable transformation, towards continuous learning. It is concluded that the use of technology needs to include the adaptation of its teaching processes and the preparation of the entire school community, involving all its actors, in the elaboration of technology integration policies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Keila Cristina de Paiva Silva

    Funiber - Fundação Universitária Iberoamericana.

  • Claudineia Pinheiro

    Funiber - Fundação Universitária Iberoamericana.

  • Marizilda Araújo da Silva

    Funiber - Fundação Universitária Iberoamericana.

  • Marta Piraja Ribeiro

    Funiber - Fundação Universitária Iberoamericana.

  • Elizabeth Costa da Silva Botelho

    Universidad Europea del Atlántico (UNEATLANTICO).

References

BATISTA, E. F. Capacitação para professores em tecnologias da informação e comunicação (tics) fomentando a utilização da lousa digital. 2023. 57f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) - Instituto Federal do Espírito Santo, Campus de Alegre, Alegre, 2023. Disponível em: https://repositorio.ifes.edu.br/handle/123456789/3926

BECK, C. Malcolm Knowles: o pai da Andragogia. Andragogia Brasil, v. 5, 2015. Disponível em: https://andragogiabrasil.com.br/malcolm-knowles/.

DE OLIVEIRA, Sávio Assis. Reinventando o esporte: possibilidades da prática pedagógica. Campinas; Autores Associados, 2022. Disponível em: https://revistas.ufg.br/fef/article/view/1210/3330

FILATRO, A. Como preparar conteúdos para EAD. São Paulo: Cortez, 2018.

GERHARDT, T. E.; SILVEIRA, D. T. Métodos de pesquisa. [S. l.]: Plageder, 2009. Disponível em https://books.google.com.br/books?hl=ptBR&lr=&id=dRuzRyEIzmkC&oi=fnd&pg=PA9&dq=Gerhardt,+T.+E.,+%26+Silveira,+D.+T.+(2009).+M%C3%A9todos+de+pesquisa.+Plageder.&ots=94Oe_ZpwKG&sig=mPNuQzJN8sWSRw27w32uCFHv8cg#v=onepage&q&f=false.

INEP - INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. O Censo da Educação Superior. Brasilia: Inep, 2018. Disponível em https://books.google.com.br/books?hl=ptBR&lr=&id=KHCwDwAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA15&dq=FILATRO,+Ad.+(2018).+Como+preparar+conte%C3%BAdos+para+EAD.+S%C3%A3o+Paulo:+Cortez.&ots=S1MZ-LIYgS&sig=UpQnj6bLhweoTGt2ZwV046YtgCg#v=onepage&q&f=false.

MARCONI, M. D. A.; LAKATOS, E. M. Técnicas de pesquisa: planejamento e execução de pesquisa; amostragens e técnicas de pesquisa; elaboração, análise e interpretação de dados. São Paulo; Atlas, 2012. p. 277-277. Disponível em https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/eps-5199

MERCADO, L. P. Pesquisa qualitativa online utilizando a etnografia virtual. Revista Teias, v. 13, n. 30, 2012. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/revistateias/article/view/24276

MORENO, C. C. D. O. Educação midiática no fazer pedagógico: projeto de capacitação docente em plataformas digitais. 2023. Dissertação (Mestrado) – Universidade estadual Paulista, Bauru, 2023. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/items/1ed56292-52b5-46a0-af3b-6df8a7081b5d

OLIVEIRA, N. S. R. D. O Impacto social da UNESCO na Educação em Portugal. 2022 Dissertação (Mestrado) – Universidade Nova, Portugal, 2022. Disponível em: https://run.unl.pt/handle/10362/139188

SANTOS, F. M. A positive theory of social entrepreneurship. Journal of Business Ethics, v. 111, p. 335–351, 2012. Disponível em: https://link.springer.com/article/10.1007/s10551-012-1413-4?id=27378 DOI: https://doi.org/10.1007/s10551-012-1413-4

SANTOS, J. A.; PARRA FILHO, D. Metodologia científica. [S. l.: s. n.], 2012. Disponível em http://ava.institutoalfa.com.br/tcc/apostila-de-metodologia-cient%C3%ADfica.pdf

SILVEIRA, S. R.; VIT, A. R. D. D.; BERTOLINI, C.; PARREIRA, F. J.; CUNHA, G. B. D.; BIGOLIN, N. M.; RIBEIRO, V. G. Aplicando a metodologia da sala de aula invertida no ensino remoto emergencial em meio à pandemia de COVID-19. Educação Contemporânea, Belo Horizonte, v. 31, p. 89-98, 2021. Disponível em https://www.lume.ufrgs.br/handle/10183/233784 DOI: https://doi.org/10.36229/978-65-5866-104-7.CAP.13

Published

26/02/2024

How to Cite

REMOTE TEACHING: PROPOSAL FOR TEACHER TRAINING FOR THE INTEGRATED USE OF DIGITAL TECHNOLOGIES IN TEACHING AND LEARNING ACTIONS. (2024). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 5(2), e524987. https://doi.org/10.47820/recima21.v5i2.4987