REMOTE TEACHING: PROPOSAL FOR TEACHER TRAINING FOR THE INTEGRATED USE OF DIGITAL TECHNOLOGIES IN TEACHING AND LEARNING ACTIONS
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v5i2.4987Keywords:
Remote Teaching. Training. Technologies. Digital.Abstract
It is important to organize and promote a virtual environment in which people can share the same goals, objectives and ideas, in order to provide collaboration and the exchange of information between them. From this perspective, this article sought to analyze the integrated use by teachers of digital technologies in teaching and learning actions. This research reinforces the idea that teacher training, in terms of a re-design of pedagogical practices. It was found that an integrated approach to digital technologies is essential to support the changes that have occurred in the educational context, as a result of the introduction of new technologies. Furthermore, the importance of continuous assessment is also evident, in addition to the concern with ensuring the integration of ICT in all areas and levels of education, in order to promote a sustainable transformation, towards continuous learning. It is concluded that the use of technology needs to include the adaptation of its teaching processes and the preparation of the entire school community, involving all its actors, in the elaboration of technology integration policies.
Downloads
References
BATISTA, E. F. Capacitação para professores em tecnologias da informação e comunicação (tics) fomentando a utilização da lousa digital. 2023. 57f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) - Instituto Federal do Espírito Santo, Campus de Alegre, Alegre, 2023. Disponível em: https://repositorio.ifes.edu.br/handle/123456789/3926
BECK, C. Malcolm Knowles: o pai da Andragogia. Andragogia Brasil, v. 5, 2015. Disponível em: https://andragogiabrasil.com.br/malcolm-knowles/.
DE OLIVEIRA, Sávio Assis. Reinventando o esporte: possibilidades da prática pedagógica. Campinas; Autores Associados, 2022. Disponível em: https://revistas.ufg.br/fef/article/view/1210/3330
FILATRO, A. Como preparar conteúdos para EAD. São Paulo: Cortez, 2018.
GERHARDT, T. E.; SILVEIRA, D. T. Métodos de pesquisa. [S. l.]: Plageder, 2009. Disponível em https://books.google.com.br/books?hl=ptBR&lr=&id=dRuzRyEIzmkC&oi=fnd&pg=PA9&dq=Gerhardt,+T.+E.,+%26+Silveira,+D.+T.+(2009).+M%C3%A9todos+de+pesquisa.+Plageder.&ots=94Oe_ZpwKG&sig=mPNuQzJN8sWSRw27w32uCFHv8cg#v=onepage&q&f=false.
INEP - INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. O Censo da Educação Superior. Brasilia: Inep, 2018. Disponível em https://books.google.com.br/books?hl=ptBR&lr=&id=KHCwDwAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA15&dq=FILATRO,+Ad.+(2018).+Como+preparar+conte%C3%BAdos+para+EAD.+S%C3%A3o+Paulo:+Cortez.&ots=S1MZ-LIYgS&sig=UpQnj6bLhweoTGt2ZwV046YtgCg#v=onepage&q&f=false.
MARCONI, M. D. A.; LAKATOS, E. M. Técnicas de pesquisa: planejamento e execução de pesquisa; amostragens e técnicas de pesquisa; elaboração, análise e interpretação de dados. São Paulo; Atlas, 2012. p. 277-277. Disponível em https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/eps-5199
MERCADO, L. P. Pesquisa qualitativa online utilizando a etnografia virtual. Revista Teias, v. 13, n. 30, 2012. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/revistateias/article/view/24276
MORENO, C. C. D. O. Educação midiática no fazer pedagógico: projeto de capacitação docente em plataformas digitais. 2023. Dissertação (Mestrado) – Universidade estadual Paulista, Bauru, 2023. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/items/1ed56292-52b5-46a0-af3b-6df8a7081b5d
OLIVEIRA, N. S. R. D. O Impacto social da UNESCO na Educação em Portugal. 2022 Dissertação (Mestrado) – Universidade Nova, Portugal, 2022. Disponível em: https://run.unl.pt/handle/10362/139188
SANTOS, F. M. A positive theory of social entrepreneurship. Journal of Business Ethics, v. 111, p. 335–351, 2012. Disponível em: https://link.springer.com/article/10.1007/s10551-012-1413-4?id=27378 DOI: https://doi.org/10.1007/s10551-012-1413-4
SANTOS, J. A.; PARRA FILHO, D. Metodologia científica. [S. l.: s. n.], 2012. Disponível em http://ava.institutoalfa.com.br/tcc/apostila-de-metodologia-cient%C3%ADfica.pdf
SILVEIRA, S. R.; VIT, A. R. D. D.; BERTOLINI, C.; PARREIRA, F. J.; CUNHA, G. B. D.; BIGOLIN, N. M.; RIBEIRO, V. G. Aplicando a metodologia da sala de aula invertida no ensino remoto emergencial em meio à pandemia de COVID-19. Educação Contemporânea, Belo Horizonte, v. 31, p. 89-98, 2021. Disponível em https://www.lume.ufrgs.br/handle/10183/233784 DOI: https://doi.org/10.36229/978-65-5866-104-7.CAP.13
Downloads
Published
License
Copyright (c) 2024 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.