THE IMPORTANCE OF THE FEDERAL INSTITUTES OF EDUCATION, SCIENCE AND TECHNOLOGY IN THE SOCIO-ECONOMIC DEVELOPMENT OF THE MUNICIPALITIES OF THE STATE OF SÃO PAULO

Authors

  • Adriano Mello de Andrade Sem instituição https://orcid.org/0000-0002-2654-3375
  • Augusto Baade Accarino Yunes Rocha
  • Breno Carvalho Santos
  • Fernanda Larrúbia Marques Fundação CEDERJ
  • Marcel Mariano Neres

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v2i7.503

Keywords:

studying the impact of socioeconomic changes brought

Abstract

With the purpose of studying the impact of socioeconomic changes brought about by the creation and expansion of the Federal Institutes of Professional, Scientific and Technological Education, this article aims to establish an analysis of the changes that the presence of federal technical schools has caused in the municipalities of the state São Paulo in terms of expanding the population's per capita income levels. The methodology adopted in the research was quantitative and empirical, based on the performance of a difference test of means, a hypothesis test and a regression analysis that allows the quantification and inference of the variables used and the subsequent analysis of the related data. The results observed relate to the finding that the presence of Federal Institutes is not directly associated with changes in the population's per capita income levels. The results concerning the variable of formal income control are significant and provide evidence that its presence in some municipalities in the state of São Paulo is correlated with changes in the average formal income levels of the local population.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Adriano Mello de Andrade, Sem instituição

    Mestrando em Ciências Contábeis pela Fundação Instituro Capixaba de Pesquisas em Contabilidade, Economia e Finanças (FUCAPE), possui graduação em Gestão Pública e Bacharelado em Ciências Contábeis pela Universidade Estácio de Sá, Pós-graduação em Docência do Ensino Superior e Contabilidade Pública pela Universidade Cândido Mendes.

  • Augusto Baade Accarino Yunes Rocha

    Mestrando em Ciências Contábeis pela Fundação Instituto Capixaba de Pesquisas em Contabilidade, Economia e Finanças (FUCAPE), graduado em Ciências Contábeis pela Universidade Estácio de Sá. Pós-graduado em Gestão Pública, com ênfase em Orçamento Público. Ocupa o cargo de Contador do quadro permanente de servidores do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro (IFRJ). Desde setembro de 2020, encontra-se cedido para a Agência Nacional do Cinema (ANCINE), lotado na Coordenação de Contabilidade.

  • Breno Carvalho Santos

    Mestrando em Ciências Contábeis pela Fundação Instituto Capixaba de Pesquisas em Contabilidade, Economia e Finanças (FUCAPE). Possui graduação em Ciências Contábeis pela Universidade do Estado da Bahia.

  • Fernanda Larrúbia Marques, Fundação CEDERJ

    Mestranda em Ciências Contábeis pela Fundação Instituto Capixaba de Pesquisas em Contabilidade, Economia e Finanças - FUCAPE, graduada em Ciências Contábeis pela Universidade Candido Mendes, MBA em Gestão Empresarial, Pós-graduada em Custos, em Docência do Ensino Superior e em Perícia Contábil. Contadora da Força Aérea Brasileira, Perita judicial - Tribunal de Justiça, Articuladora e Mediadora Acadêmica da Fundação CEDERJ/ UFRJ.

  • Marcel Mariano Neres

    Mestrando em Ciências Contábeis pela Fundação Instituto Capixaba de Pesquisas em Contabilidade, Economia e Finanças (FUCAPE). Bacharel em Ciências Contábeis.

Published

30/07/2021

How to Cite

THE IMPORTANCE OF THE FEDERAL INSTITUTES OF EDUCATION, SCIENCE AND TECHNOLOGY IN THE SOCIO-ECONOMIC DEVELOPMENT OF THE MUNICIPALITIES OF THE STATE OF SÃO PAULO. (2021). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 2(7), e27503. https://doi.org/10.47820/recima21.v2i7.503