SCHOOL CONFLICTS AND THE SEARCH FOR TOLERANCE IN THE EDUCATIONAL ENVIRONMENT

Authors

  • Antônio Ricardo Paste Ferreira

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v5i10.5819

Keywords:

Intolerance in schools, School violence, Compositional methods of conflict resolution

Abstract

The work studies the conflicts that permeate the educational environment and interpersonal relationships, involving students, teachers, collaborators and teachers, who interact in public and private education networks, such as intolerance towards minorities, which result in physical aggression, bullying, discrimination and in other forms of disrespect for people, pointing out solutions, through the use of compositional methods of conflict resolution, in the Brazilian educational system. Using the deductive method, through bibliographical research, consequences involving intolerance, disrespect and discrimination were studied in the country's schools, causing school dropouts, depression, violent attacks and other negative factors. The pursuit of tolerance is defended, in confronting the problem, constantly seen in schools. The compositional methods of conflict resolution, used in the jurisdictional system, are an important instrument in the search for the long-awaited tolerance and in the pursuit of social peace, also in the educational environment, which tends to be more receptive, to the proposal of a national nature, adapted to the field. educational. Mediation and conciliation, mainly used together or separately, have shown significant results in this regard. The search for the implementation of a broad proposal, for the composition of conflicts in the educational network, is defended in the study, being a response to the problem of intolerance in schools, resulting in great impact and consequences on the educational training of future adults in the country.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Antônio Ricardo Paste Ferreira

    Doutorando em Ciências da Educação pela Universidad Columbia del Paraguay, Mestre em Direito pela Faculdade de Ciências Humanas, Sociais e da Saúde da Universidade FUMEC, Mestre em Ciências Jurídicas pela Universidad Columbia del Paraguay, com reconhecimento pela Universidade Estácio de Sá, Pós graduado em Direito Notarial e Registral, em Direito Imobiliário e em Direito Administrativo, Graduado em direito pela Faculdade de Direito de Cachoeiro de Itapemirim, ES.

References

A MENTE É MARAVILHOSA. O que é a teoria da frustação-agressão? A mente é maravilhosa, 06 maio 2021. Disponível em: https://amenteemaravilhosa.com.br/teoria-da-frustracao-agressao/. Acesso em 04 set. 2024.

ALEPE LEGIS. Lei 17.652 de 10 de janeiro de 2022. Recife, PE, Assembleia Legislativa, 2022. Disponível em: https://legis.alepe.pe.gov.br/texto.aspx?id=61404. Acesso em: 01 maio 2024.

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF, Senado, 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 08 fev. 2024.

BRASIL. Diretrizes Nacionais para a Educação em Direitos Humanos. Brasilia: Ministério dos Direitos Humanos e da Cidadania, 2012. Disponível em: https://www.gov.br/mdh/pt-br/navegue-por-temas/educacao-em-direitos-humanos/diretrizes-nacionais-para-a-educacao-em-direitos-humanos. Acesso em: 08 fev. 2024.

CANDAU, Vera Maria Ferrão. Direito à educação, diversidade e educação em direitos humanos. Educação & Sociedade, v. 33, p. 715-726, 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/phjDZW7SVBf3FnfNL4mJywL/. Acesso em: 07 fev. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302012000300004

CANOVA, Juliana Araújo de Mello, ABREU, Pedro Manoel. Os métodos alternativos de resolução de conflitos como instrumentos para a efetivação do acesso à justiça. Revista da ESMESC, v. 28, n. 34, p. 95-115, 2021. Disponível em: https://revista.esmesc.org.br/re/article/view/256. Acesso em: 20 abr. 2024. DOI: https://doi.org/10.14295/revistadaesmesc.v28i34.p95

CARDOSO, Renata. A Teoria da Aprendizagem Social e o seu uso na educação. Desafios da educação, 23 jun. 2023. Disponível em: https://desafiosdaeducacao.com.br/teoria-da-aprendizagem-social/. Acesso em: 04 set. 2024.

CHRISPINO, Álvaro. Gestão do conflito escolar: da classificação dos conflitos aos modelos de mediação. Ensaio: aval. pol. públi. educ. Rio de Janeiro, v. 15, n. 54, p. 11-28, mar. 2007. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40362007000100002&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 20 out. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-40362007000100002

CONSTANTINI, A. Bullying: como combatê-lo. São Paulo: Itália Nova, 2004.

DATASENADO. Quase 7 milhões de brasileiros sofreram violência no ambiente escolar nos últimos 12 meses. DATASENADO, 03 jul. 2023. Disponível em: https://www12.senado.leg.br/institucional/datasenado/publicacaodatasenado?id=quase-7-milhoes-de-brasileiros-sofreram-violencia-no-ambiente-escolar-nos-ultimos-12-meses. Acesso em: 04 maio 2024.

DERRIDA, Jacques. Anne Dufourmantelle conviva Jacques Derrida a falar Da Hospitalidade. São Paulo: Escuta, 2003, 144 p.

FANTE, C. Fenômeno Bullying: como prevenir a violência nas escolas e educar para a paz. 2. ed. Campinas: Verus, 2005.

GOMES, Luiz Flávio. O que se entende por transação. Jusbrasil, s. d. Disponível em: https://www.jusbrasil.com.br/noticias/o-que-se-entende-por-transacao/1121464. Acesso em: 20 abr. 2024.

LAGO, Andréa Carla de Moraes Pereira, SILVA, Jaqueline de Oliveira Alexandre Lagoa e. O Cyberbullying escolar e a ofensa do direito a honra: A Justiça Restaurativa como forma de solução de conflitos. Revista Da Associação Brasileira De Pesquisadores/as Negros/As (ABPN), 2024. Disponível em: https://abpnrevista.org.br/site/article/view/1537. Acesso em: 25 mar. 2024.

MINAS GERAIS. Programa Nós. Belo Horizonte: Educação MG, s. d. Disponível em: https://www.educacao.mg.gov.br/?s=programa+n%C3%B3s. Acesso em: 02 maio 2024.

MOREIRA, Antonio Flavio Barbosa, CANDAU, Vera Maria. Educação escolar e cultura (s): construindo caminhos. Revista brasileira de educação, p. 156-168, 2003. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S141324782003000200012&lng=es&nrm=iso&tlng=pt. Acesso em: 21 fev. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782003000200012

MPPE dialoga com gestores de escolas estaduais e municipais para fomentar abordagem sobre bullying e violência. MPPE, 08 nov. 2023. Disponível em: https://portal.mppe.mp.br/w/mppe-dialoga-com-gestores-de-escolas-estaduais-e-municipais-para-fomentar-abordagem-sobre-bullying-e-violencia. Acesso em: 01 maio 2024.

NETO, Aramis A. Lopes. Bullying comportamento agressivo entre estudantes. Jornal de pediatria, v. 81, n. 52, p. 164-172, 2005. Disponível em: https://www.jped.com.br/pt-bullying-comportamento-agressivo-entre-articulo-X2255553605030500. Acesso em: 14 maio 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/S0021-75572005000700006

RODRIGUES, Silvana Yara de Castro Souza. Mediação judicial no Brasil: “avanços e desafios” a partir do novo código de processo civil e da lei de mediação. 2016. Dissertação (Mestrado) - Universidade Autônoma de Lisboa, Lisboa, 2016. Disponível em: http://hdl.handle.net/11144/2807. Acesso em: 23 abr. 2024.

SÃO PAULO. Governo do Estado: Todas as escolas da rede terão mediação de conflitos. São Paulo: Educação SP, 2017. Disponível em: https://www.educacao.sp.gov.br/educacao-coloca-mediacao-de-conflitos-em-todas-as-escolas-de-rede/. Acesso em: 29 abr. 2024.

SED - SECRETARIA DE ESTADO DE EDUCAÇÃO MS. Programa que promove diálogos sobre bullying e violência nas escolas já realizou mais de 100 rodas de conversa em 2024. Campo Grande, MS: SED, 2024. Disponível em: https://www.sed.ms.gov.br/programa-que-promove-dialogos-sobre-bullying-e-violencia-nas-escolas-ja-realizou-mais-de-100-rodas-de-conversa-em-2024/. Acesso em: 01 maio 2024.

SEJUSP - SECRETARIA DE ESTADO DE JUSTIÇA E SEGURANÇA PÚBLICA. Conheça o programa. São Paulo: SEJUSP, s. d. Disponível em: https://www.sejusp.ms.gov.br/programa-escola-segurafamiliaforte/conhecaoprograma/#:~:text=O%20Escola%20Segura%2C%20Fam%C3%ADlia%20Forte,como%20o%20Programa%20Educacional%20de. Acesso em: 01 maio 2024.

TOGNETTA, Luciene Regina Paulino, VINHA, Telma Pileggi. Até quando? Bullying na escola que prega a inclusão social. Educação. Santa Maria, Santa Maria, v. 35, n. 03, p. 449-463, dez. 2010. Disponível em http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442010000300007&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 20 jun. 2024. DOI: https://doi.org/10.5902/198464442354

TOZZATTO, Alessandra, SILVA, Rayane de Souza. Bullying no contexto escolar e suas consequências psicológicas na vida adulta. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação, v. 9, n. 10, p. 747-763, 2023. Disponível em: https://periodicorease.pro.br/rease/article/view/11633. Acesso em: 14 jun. 2024. DOI: https://doi.org/10.51891/rease.v9i10.11633

Published

30/10/2024

How to Cite

SCHOOL CONFLICTS AND THE SEARCH FOR TOLERANCE IN THE EDUCATIONAL ENVIRONMENT. (2024). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 5(10), e5105819. https://doi.org/10.47820/recima21.v5i10.5819