ANALYSIS OF THE MOVEMENT OF THE FURNITURE USING THE AIR RAIL AND THE ARDUINO PLATE AS DATA ACQUISITION
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v3i2.1157Keywords:
Physics Teaching, Arduino, ExperimentationAbstract
The objective of this work is to propose a new pedagogical teaching practice, with the purpose of seeking a greater interest of the students by the teaching of sciences, mainly in Physics. The work consists of a few steps, performing experiments using an experimental prototype called Motion Analysis Using the Air Rail and the Arduino Plate. In that prototype, it uses LDR sensors connected to the Arduino board in order to make the temporary marking of the trolley by moving on the air rail. The area of the chosen physics was the kinematics, specifying more the contents of uniform rectilinear movement and uniformly varied rectilinear motion, subjects that cause many doubts in the understanding and the distinction of these two movements. Two experimental activities will be proposed to the students, one of MRU and another of MRUV in which the two are limited to putting the cart in motion on the air rail, to make the temporal marking through the sensors in the interface of Arduino, to calculate the speed and to observe If it is constant in the first experiment, calculate the scalar acceleration for two different slopes and verify if it is constant in the two cases and propose to the students the construction and a greater understanding in the kinematics graphs. It is hoped that this experimental prototype will be a very important and useful tool in physics classes.
Downloads
References
BARBOSA, A, R. ; JESUS, J, A. A utilização de materiais alternativos em experimentos práticos de química e sua relação com o cotidiano. Disponível em:
<http://www.annq.org/congresso2009/trabalhos/pdf/T77.pdf> Acesso em 10 de junho de 2016.
CARVALHO, A, M ,P. ; AZEVEDO, M. C. P, S. ; NASCIMENTO, V, B. ; CAPPECHI, M, C, M. ; VANNUCCHI, A, I. ; CASTRO, R, S. ; PIETROCOLA, M. ; VIANNA, D, M.; ARAÚJO, R, S. Ensino de Ciências: Unindo a pesquisa e a prática. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2004.
LEITE, L. Contributos para uma utilização mais fundamentada do trabalho laboratorial no ensino de ciências - Cadernos Didáticos de Ciências. Volume 1, Departamento de Ensino Secundário / Ministério da Educação, Lisboa, 2001.
PEREIRA, M, V. ; BARROS, S, S. Produção de vídeos por estudantes como uma nova estratégia de trabalho experimental no laboratório de física no ensino médio. Instituto Federal do Rio de Janeiro e Universidade Federal do Rio de Janeiro, 2009.
SERAFIM, M. C. A falácia da dicotomia Teoria-Prática. Universidade Federal do Rio de Janeiro, 2001.
SILVA, R. P.; ARAÚJO, M. L. F. Concepções de atividades experimentais e implicações na prática docente de professores de ciências. Universidade Federal de Sergipe, 2011.
SOUZA, A. C. A experimentação no ensino de ciências: Importância das aulas práticas no processo de ensino aprendizagem. Monografia de Especialização em Educação: Métodos e Técnicas de Ensino, Universidade Tecnológica Federal do Paraná, 2013
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2022 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.