ARTICULATIONS ON THE TEACHING OF SEXUALLY TRANSMITTED INFECTIONS (STIs) IN THE INVERTED CLASSROOM

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v3i6.1447

Keywords:

Hybrid teaching, Flipped classroom, Teaching, Sexually transmitted infections

Abstract

With the arrival of the 21st century, new processes and ways of communicating have emerged. In modern society, technological devices have shortened distances, we travel in a few clicks, receive and share information at a speed never seen before. In this context it is noticeable that the way of teaching and learning has also changed, thinking about education is to be consonant and inserted in this scenario. Moran (2000) states that many ways of teaching today are no longer justified. Therefore, there are reflections about the methodologies that are still used in the classroom and the way they depart from the reality of a student increasingly surrounded by technological innovations and information and restless with a static classroom and outside his world. In despite of these views, the present paper aimed to contemplate, through an experience report, the possibilities of discussing Sexually Transmitted Infections (STD), from hybrid teaching, with the Flipped Classroom approach. The pedagogical intervention took place in 11th grade biology classes. As a result, it was possible to measure, through the comparison between quizzes, the evolution in biological and social concepts within the suggested proposal. It is concluded, therefore, that the insertion of active methodologies, such as the Flipped Classroom, makes it possible to better explore time and space, enabling gains in communication between teacher and student in order to maximize the apprehension of the content.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Pedro Henrique Lemos da Silva

Professor de Biologia da rede privada do município do Rio de Janeiro. Mestrando no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências da Natureza (PPECN), da Universidade Federal Fluminense (UFF).

Jorge Cardoso Messeder

Docente do Curso de Licenciatura em Química (IFRJ-Nilópolis). Docente permanente do PPECN (UFF).

References

BERBEL, N. A. N. (2011). As metodologias ativas e a promoção da autonomia de estudantes. Semina: Ciências Sociais e Humanas, 32(1), 25-40.

BERGMANN, J.; SAMS, A. Sala de aula invertida: uma metodologia ativa de aprendizagem. Rio de Janeiro: LTC, v. 114, 2016.

BRÊTAS, J. R. D. S. OHARA, C. V. D. S., JARDIM, D. P., & MUROYA, R. D. L. (2009). Conhecimento sobre DST/AIDS por estudantes adolescentes. Revista da Escola de Enfermagem da USP, 43(3), 551-557.

DAMIANI, M. F.; ROCHEFORT, R. S.; CASTRO, R. F.; DARIZ, M. R.; PINHEIRO, S. S. Discutindo pesquisas do tipo intervenção pedagógica. Cadernos de Educação, 45, 57-67, 2013. Disponível em: https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/caduc/article/view/3822. Acesso em 4 agosto/2021.

DE ANDRADE, A. V. C., BRINATTI, A. M., & DA SILVA, S. L. R. O uso do Google Forms como instrumento de revisão de competências em Física Experimental em um curso de Licenciatura em Física. Revista Tecnologias na Educação, Ano 10, Número/Vol. 25, 2018.

FRANCO, M. V. A.; DANTAS, O. M. A. Pesquisa Exploratória: Aplicando Instrumentos De Geração De Dados–Observação, Questionário E Entrevista. Anais... In: XI Congresso nacional de educação-EDUCERE. 2013. p. 1-16.

JOSÉ MANUEL MORAN. Educação híbrida: Um conceito-chave para a educação, hoje. In: BACICH, L; TANZI NETO, A; TREVISANI, F. M. Ensino Híbrido: Personalização e Tecnologia na Educação. Penso Editora, 2015, página 28-42.

MANZATO, A. J.; SANTOS, A. B. A elaboração de questionários na pesquisa quantitativa. 2012.

MINAYO, M. C. S. (org.) Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Rio de Janeiro: Vozes, 1994.

MORAN, J. M. (2000). Ensino e aprendizagem inovadores com tecnologias. Informática na educação: teoria & prática, 3(1).

SILVA, R. F. D.; CORREA, E. S. Novas tecnologias e educação: a evolução do processo de ensino e aprendizagem na sociedade contemporânea. Educação e Linguagem, ano, 1(1), 23-25, 2014.

Published

03/06/2022

How to Cite

Lemos da Silva, P. H. ., & Cardoso Messeder, J. (2022). ARTICULATIONS ON THE TEACHING OF SEXUALLY TRANSMITTED INFECTIONS (STIs) IN THE INVERTED CLASSROOM. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 3(6), e361447. https://doi.org/10.47820/recima21.v3i6.1447