PEDAGOGICAL STRATEGIES FOR CARRYING OUT ACTIVITIES WITH STUDENTS DIAGNOSED WITH INTELLECTUAL DISABILITIES
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v3i5.1451Keywords:
Intellectual disability, Intelligence coefficient, InclusionAbstract
Since the beginnings of human existence on Earth, beings have presented their individualities and unique characteristics that make them different. Each difference tends to separate people into groups, from those with or without disabilities. And, among these deficiencies, we can mention intellectual disabilities, which with the advancement of medicine it becomes increasingly easier to identify them, what are their types and how to work them in different areas, including school. Thus, this study aims to carry out a bibliographic survey on the types of intellectual disabilities. The methodology used for the elaboration of this article is carried out from bibliographic research, referring to the object of study. With this study it was possible to deepen a little more knowledge on the subject, to understand what intellectual disability means, that is, its concept. It was possible to learn its classification, possible causes and clinical diagnosis and how the school can act to promote the learning of the cognitively impaired. It is concluded, therefore, that despite the studies on intellectual disabilities, a form of diagnosis is still needed that does not frame people in numbers and that considers the particularities of each person. Furthermore, it is important that education professionals and the school are better prepared to deal with these students and prepare them for social life.
Downloads
References
BRASIL. Documento subsidiário à política de inclusão. Brasília, DF: MeC, SeeSp, 2005.
CUNHA, M. I. S. M.; SANTOS, L. M. N. Aprendiza¬gem cooperativa na deficiência mental (trissomia 21). Caderno de Estudos 5. 2007.
DA SILVA, C. J.; ALVARENGA, H. H. T.; DA SILVA, R. M. F. Práticas interventivas facilitadoras do desenvolvimento cognitivo do deficiente intelectual. Revista da Universidade Ibirapuera Jan/Jun, v.17, p. 64-72, 2019.
GARGHETTI, F. C.; MEDEIROS, J. G.; NUERN¬BERG, A. H. Breve história da deficiência intelectu¬al. Revista Electrónica de Investigación y Docencia, n 10, jul. 2013. p. 101-116.
HARRIS JC (2006). Intellectual Disability: Understanding its Development, Causes, Classification, Evaluation, and Treatment. New York, NY: Oxford University Press, pp42-98.
LUCKASSON, R.; BORTHWICK-DUFFY, S.; BUNTINX, W. H. H.; COULTER, D.L.; CRAIG, E. M.; REEVE, A.; et al. Mental retardation: definition, classification, and systems of support. Washington: AAMR; 2002.
KE, X.; LIU, J. Deficiência intelectual. IACAPAP e-Textbook of Child and adolescent mental health. Edição em Português, 2015.
MAIOR, I. História, conceito e tipos de deficiência. Portal do Governo do Estado de São Paulo, 2015.
MANTOAN, M. T. E. Educação Escolar de Deficientes Mentais: problemas para a pesquisa e o desenvolvi¬mento. Caderno CEDES. Campinas, v 19, n 46, Set. 1998.
MAULIK, P. K.; MASCARENHAS, M. N.; MATHERS, C. D, et al. Prevalence of intellectual disability: a meta-analysis of population-based studies. Research in Developmental Disabilities, v 32, p. 419-436, 2011.
MELLO, A. G. C. Metodologia de Pesquisa. Palhoça: Unisul, 2006.
NUERNBERG, A. H. Contribuições de Vygotsky para a educação de pessoa com deficiência visual. Psico¬logia em Estudo. Maringá, v 13, n 2, p. 307-316, 2008.
OLIVEIRA, A. A. S. Deficiência Intelectual: os sentidos da cultura, da história e da escola. SÃO PAULO (SP). Secretaria Municipal de Educação. Diretoria de Orientação Técnica. Referencial sobre Avaliação da Aprendizagem na área da Deficiência Intelectual do Ciclo II do Ensino Fundamental e da Educação de Jovens e Adultos. Secretaria Municipal de Educação–São Paulo: SME/DOT, p. 16-21, 2012.
RABELLO, E.T.; PASSOS, J. S. Vygotsky e o desen¬volvimento humano. 2010.
Schalock RL, Luckasson RA, Shogren KA, et al (2007). The renaming of mental retardation: understanding the change to the term intellectual disability. Intellectual and Developmental Disabilities, 45:116-124.
SOUZA, L. L. J. Representação Social Acerca da Deficiência e dos Esportes/Jogos Adaptados: Por Professores da Rede Pública e Privada da Cidade de Cruz das Almas-BA. Faculdade Ma¬ria Milza. Governador Mangabeira. p. 29, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2022 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.