ACADEMIC EXPERIENCES: CROSS-SECTIONAL STUDY WITH MEDICAL STUDENTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v3i8.1795

Keywords:

Students, Medical, Student Health, Universities, Adaptation, Mental Health

Abstract

Introduction: Academic experiences refer to the experiences acquired in the school context, inside or outside the institution, and the level of demands in relation to the formation process are high. Objective: To identify and analyze the academic experiences and their impact on the mental health and life of medical students. Method: This is an observational, cross-sectional study, with a quantitative approach, carried out with undergraduate medical students from a higher education institution in a city in the central-western part of the state of São Paulo, Brazil. Data were collected using a semi-structured questionnaire prepared by the authors and a Reduced Questionnaire of Academic Experiences (QVA-r). For data analysis there was the tabulation and interpretation according to the instructions of the instrument used. Result: 125 medical students participated; 99 were female and 26 were male. There was a predominance among ages 20-22 years. The results of the QVA-r revealed a general index equal to 3.50 (indifferent). When analyzed by dimensions; the personal dimension had indices of 1.29 to 4.50, while the interpersonal dimension varied from 2.17 to 4.42, the career dimension was 2.33 to 5.00, the study dimension was 1.78 to 4.89, and the institutional dimension was 1.75 to 4.38. Conclusion: Impacts of academic experiences in first-year students were adaptation difficulties. In the senior year, lower means in the institutional and study dimensions, that is, difficulty in managing and planning time for studies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Clara Rigueto Lisboa de Domênicis

Graduanda em Medicina. Fundação Educacional do Município de Assis. Assis, SP, Brasil. 

Nathália de Souza Avelar

Graduanda em Medicina. Fundação Educacional do Município de Assis. Assis, SP, Brasil. 

Danielle Cristina Ferrarezi Barboza

Mestre em Educação em Saúde. Psicóloga. Fundação Educacional do Município de Assis. Assis, SP, Brasil.

Daniel Augusto da Silva

Pós-Doutor em Ciências. Enfermeiro. Fundação Educacional do Município de Assis. Assis, SP, Brasil. 

References

Arino DO, Bardagi MP. Relação entre Fatores Acadêmicos e a Saúde Mental de Estudantes Universitários. Psicol. Pesqui. 2018;12(3):44-52.

Soares AB, Francischetto V, Dutra BM. O impacto das expectativas na adaptação acadêmica dos estudantes no Ensino Superior. Psico-USF. 2014;19(1):49-60.

Almeida LS, Soares APC, Ferreira JA. Questionário de Vivências Acadêmicas (QVA-r): Avaliação do ajustamento dos estudantes universitários. Aval. psicol. 2002;1(2):81-93.

Durán FC, Dunningham WA. Relação entre a carga horária e a qualidade de vida dos alunos do curso de medicina de uma faculdade de salvador. Rev. bras. neurol. psiquiatr. 2019;23(3):206-22.

Cardoso JV, Gomes CFM, Pereira Junior RJ, Silva DA. Estresse em estudantes universitários: uma abordagem epidemiológica. Rev enferm UFPE on line. 2019;13:1-7.

Silva DA. A autoestima e o comportamento suicida em estudantes universitários: uma revisão da literatura. REAS [Internet]. 2019;23:e422.

Soares AB, Monteiro MC, Maia FA, Santos ZA. Comportamentos sociais acadêmicos de universitários de instituições públicas e privadas: o impacto nas vivências no ensino superior. Pesqui. prát. psicossociais. 2019;14(1):1-16.

Querido IA, Naghettini AV, Orsini MRCA, Bartholomeu D, Montiel JA. Fatores Associados ao Estresse no Internato Médico. Rev. bras. educ. med. 2016;40(4):565-73.

Guerreiro-Casanova D, Polydoro S. Integração ao ensino superior: relações ao longo do primeiro ano de graduação. Psicol. Ensino & Form. 2010;1(2):85-96.

Igue EA, Bariani IC, Milanesi PV. Vivência acadêmica e expectativas de universitários ingressantes e concluintes. Psico-USF. 2008;13(2):155-64.

Farias RV, Almeida LS. Expectativas acadêmicas no ensino superior: uma revisão sistemática de literatura. Revista E-Psi. 2020;9(1):68-93.

Gomes IM, Silva RB. Universitários ingressantes: expectativas e dificuldades na adaptação à vida acadêmica. Pró-Discente. 2021;27(1):141-56.

Santos FFP, Simon LM, Pinto NGM. Retenção e evasão escolar em um Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia. RCA. 2020;9(18):186-96.

Chancusi Herrera AA, Logroño Herrera L del R, López Rodríguez LG. La intención de abandono universitario en los estudiantes de la Universidad Técnica de Cotopaxi: La intención de abandono universitario en los estudiantes. Pentaciencias [Internet]. 2022;4(1):1-21.

Gomes CFM, Pereira Junior RJ, Cardoso JV, Silva DA da. Transtornos mentais comuns em estudantes universitários: abordagem epidemiológica sobre vulnerabilidades. SMAD, Rev Eletrônica Saúde Mental Álcool Drog [Internet]. 2020;16(1):1-8.

Costa MCG, Tonhom SFR, Fleur LN. Ensino e Aprendizagem da Prática Profissional: Perspectiva de Estudantes de Medicina. Rev. bras. educ. med. 2016;40(2):1-9.

Veras RM, Fernandez CC, Feitosa CCM, Fernades S. Perfil Socioeconômico e Expectativa de Carreira dos Estudantes de Medicina da Universidade Federal da Bahia. Rev. bras. educ. med. 2020;44(2):1-8.

Machado SLM, Sirico NS, Barbosa PF, Rosa RRM. Ansiedade e depressão em estudantes de medicina. RSM [Internet]. 2019;2(6):1-5.

Soares AB, Monteiro MC, Souza MS, Maia FA, Medeiros HCP, Barros RSN. Situações Interpessoais Difíceis: Relações entre Habilidades Sociais e Coping na Adaptação Acadêmica. Psicol., Ciênc. Prof. (Impr.). 2019;39: e183912.

Cazolari PG, Cavalcante MS, Demarzo MMP, Cohrs FM, Sanudo A, Schveitzer MC. Níveis de burnout e bem-estar de estudantes de medicina: um estudo transversal. Rev. bras. educ. med. 2020;44(4):e125.

Fischbein R, Bonfine N. Pharmacy and medical students’ mental health symptoms, experiences, attitudes and help-seeking behaviors. Am. j. pharma. educ. 2019;83(10):7558.

Carvalho DVP, Ranal MA, Mendes-Rodrigues C. How does it feel to be evaluated? A systemic look at postgraduate students. Int J Healthcare. 2019;5(2):49-61.

Aragão JA, Freire MRM, Farias LGN, Diniz SS, Aragão FMS, Aragão ICS, et al. Prevalence of depressive symptoms among medical students taught using problem-based learning versus traditional methods. Int. j. psychiatry clin. pract. (Online). 2018;22(2):123-8.

Araújo LD, Mota MMPE. Motivação para aprender na formação superior em saúde. Psico-USF. 2020;25(2):297-306.

Silva DA, Marcolan JF. Tendência da taxa de mortalidade por suicídio no Brasil. Rev. baiana enferm. 2022;36:e45174.

Published

15/08/2022

How to Cite

Rigueto Lisboa de Domênicis, A. C., de Souza Avelar, N., Cristina Ferrarezi Barboza, D. ., & Augusto da Silva, D. (2022). ACADEMIC EXPERIENCES: CROSS-SECTIONAL STUDY WITH MEDICAL STUDENTS. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 3(8), e381795. https://doi.org/10.47820/recima21.v3i8.1795