FIELD THEORY AND ARTIFICIAL INTELLIGENCE INTEGRATED IN THE ANALYSIS OF TRANSITIONS BETWEEN MATHEMATICAL INTERFACES
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v4i3.2932Keywords:
Quantization of Learning, Decision Tree, Mathematical-Computational ModelingAbstract
Mathematics is a human creation. Therefore, humanity has the responsibility to disseminate the contentment and relevance of this invention, in order to make students believe that Mathematics is accessible and feasible to be learned. This work has as its primary purpose, recognizing the boundaries between the fields of Mathematics, treated in elementary school, considering three Interfaces: Arithmetic, Algebra and Geometry. The research benefited from the Theory of Fields and the Artificial Intelligence strategy to analyze and interpret the results obtained with the intervention of Experimental Activities in the Mathematics teaching-learning process. The investigation was carried out at Usina da Paz da Cabanagem, in the City of Belém in the State of Pará, involving students from the 5th to the 9th grade, from five public schools. The methodology applies the Mathematical-Computational resolution of Field Theory equations in Decision Trees. The results indicate which is the main Interface for each teaching period, identifying the borders of transition between these Interfaces.
Downloads
References
ALMEIDA, F. E. L. O Contrato Didático na Passagem da Linguagem Natural para Linguagem Algébrica e na Resolução da Equação na 7ª Série do ensino Fundamental. Dissertação Mestrado, UFRPE, Recife, 2009.
BROUSSEAU, Guy. Theory of Didactical Situations in Mathematics. eBook ISBN: 0-306-47211-2. Kluwer Academic Publishers New York, Boston, Dordrecht, London, Moscow. 2002.
COSTA, Denis C. L.; COSTA, Heictor A. de O.; NEVES, Lucas P. Métodos Matemáticos Aplicados nas Engenharias via Sistemas Computacionais. SINEPEM-IFPA. 2019.
COSTA, Heictor A. de O.; COSTA, Denis C. L.; FRANCÊS, Carlos R.; GOMES, Larissa L.; ROCHA, E. M.; ANDRADE, S. H. Fractional Order Differential Calculus Applied on Decision Making System to Smart Grid Management via Decision Trees. Research, Society and Development, [S. l.], v. 10, n. 16, p. e38101623387. DOI: 10.33448/rsd-v10i16.23387. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/23387. 2021a.
COSTA, Denis C. L.; COSTA, Heictor A. de O.; Silva, Hugo C. M. da; SILVA, Silvio T. T. da. Matemática Computacional Aplicada à Ciência e Tecnologia. Belém, PA, SINEPEM-IFPA. 2021b.
COSTA, Denis C. L.; COSTA, Heictor A. de O.; MENESES, Lair A. de; LIMA, Mara L. V. de; REIS, A. C. F.; PINHEIRO, H. F. B.; COSTA, E. F. da; SILVA, A. R. dos S. da; REIS, A. C. F.; RAIOL, F. M.; SANTOS, R. C. P. dos. Thermoelectric generation with reduced pollutants made possible by bio-inspired computing. Research, Society and Development, [S. l.], v. 11, n. 1, p. e7611124568. DOI: 10.33448/rsd-v11i1.24568. Disponível em: https: //rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/24568. 2022.
COSTA, Denis C. L.; ROSÁRIO, Danileno M. do; SUZUKI, Júlio C. Ensino-Aprendizagem em Ciências, Matemática e Tecnologia - São Paulo: FFLCH/USP. Raízes da Educação, v.3. ISBN 978-85-7506-411-5. DOI 10.11606/9788575064115. Disponível em: https://www.livrosabertos.sibi.usp.br/portaldelivrosUSP/catalog/view/865/780/2863. 2022.
FOSSA, John A. Algumas Considerações Teóricas sobre o Ensino de Matemática por Atividades. REMATEC: Revista de Matemática, Ensino e Cultura, Ano 15, Número 35, p.10-26 ISSN: 2675-1909. DOI: http://dx.doi.org/10.37084/REMATEC.1980-3141.2020.n15.p10-26.id283. 2020.
GNU OCTAVE. High-level language, primarily intended for numerical computations. https://octave.org/. 2023.
LIANG, HongJing; LIU, JinSheng; WANG, Rong; SONG, YaQin; ZHOU, YuanYuan. Application Research of Field Theory in the Problem of Colleges and Universities Innovation Team Aggregation. Hindawi. Mathematical Problems in Engineering. https://doi.org/10.1155/2020/5376184. 2020.
MAFRA, José R. e S.; SÁ, Pedro F. de; Uma Perspectiva Teórica Para o Ensino de Matemática por Atividades Experimentais. Revista Exitus, Santarém/PA, Vol. 13, p. 01 – 21. DOI: 10.24065/2237-9460.2023v13n1ID1981. ISSN 2237-9460. 2023.
MARTIN, John L. What Is Field Theory? American Journal of Sociology, Vol. 109, No. 1, pp. 1-49 Published by: The University of Chicago Press. http://www.jstor.org/stable/10.1086/375201. 2003.
PIMENTEL, D. E. Metodologia da resolução de problemas no planejamento de atividades para a transição da aritmética para a álgebra. 133 f. Dissertação – Universidade Federal de São Carlos, São Paulo, 2010.
RAPIDMINER. Data Science Platform. https://rapidminer.com/. 2023.
SÁ, Pedro F. de. Possibilidades do Ensino de Matemática por Atividades. Simpósio Nacional sobre o Ensino e Pesquisa de Matemática no Contexto da Educação, Ciência e Tecnologia - SINEPEM. ISBN 978-85-62855-97-9 (V. 7), ISBN 978-85-62855-87-0 (Coleção). Belém – Pa. 2019.
SEAC. Secretaria de Estratégia e Articulação da Cidadania. Usinas da Paz. http://www.seac.pa.gov.br/content/usinas-da-paz. 2022.
SEDUC. Secretaria de Estado de Educação. https://www.seduc.pa.gov.br/. 2023.
WAGNER, Joseph F. Students’ Obstacles to Using Riemann Sum Interpretations of the Definite Integral. Int. J. Res. Undergrad. Math. Ed. 4, 327–356. https://doi.org/10.1007/s40753-017-0060-7. 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2023 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.