COMPUTING IN EDUCATION: SCHOOL MANAGEMENT AND THE IMPLEMENTATION PHASES OF AN EDUCATIONAL TECHNOLOGY PROJECT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i4.3017

Keywords:

work discusses the use of Information Technology in Education

Abstract

This work discusses the use of Information Technology in Education, bringing a reflection on the importance of the role of school management and the coordinating teacher of educational technology. With the insertion of computers in schools and the use of technologies available on the Internet, educational institutions underwent changes in the school routine, in the procedures of pedagogical practices in view of the use of technological resources. In this sense, the objective is to reflect on the implementation of an educational technology project, showing the possible paths to which school management should direct its actions in order to carry out the transition phases. To this end, a bibliographical research was carried out, in a qualitative approach, with the objective of making a contextual analysis and bringing proposals for the insertion of Informatics in Education, considering the questions raised, namely: the role of school management and the coordinating teacher of educational technology, the phases for implementing an educational technology project. This bibliographic research was based on the following authors: Valente (1993), (2001), Barros (2009), Bona (2009), Tajra (2012) and Ferreira (2014). Our considerations suggest the need to continue the discussion of the aforementioned theme, reiterating the inevitability of democratic management and planning by school management, prioritizing the use of information technology, enabling means to enhance new forms of pedagogical practices aligned with technological resources, aiming to better meet the expectations of students in the 21st century.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Emanuele Nogueira de Souza

Acadêmica do Curso de Licenciatura em Computação na Universidade do Estado do Amazonas -UEA, no Núcleo de Ensino Superior de Coari-AM – NESCOA/UEA..

Amanda Beatriz Avelar Rocha

Acadêmica do Curso de Licenciatura em Computação na Universidade do Estado do Amazonas (UEA), no Núcleo de Ensino Superior de Coari-AM – (NESCOA)/UEA.

Luiz Sérgio de Oliveira Barbosa

Mestre em Tecnologias Emergentes em Educação pela MUST University, Flórida, USA. Professor na Universidade do Estado do Amazonas (UEA).

 

Rogério Brito de Oliveira

Pós-Graduado em Supervisão Escolar pela Faculdade de Educação da Serra – FASE. Pedagogo da Secretaria de Estado da Educação e Desporto – SEDUC, Amazonas

References

BARROS, D. M. V. 2009. Guia Didático Sobre as Tecnologias da Comunicação e Informação. E-book. material para o trabalho educativo na formação docente. Rio de Janeiro. Vieira & Lent. Disponível em <https://repositorioaberto.uab.pt/browse?type=author&sort_by=1&order=ASC&rpp=20&etal=-1&authority=093e3628-a36f-4601-bbcd-66bc395fd02d&offset=40>. Acesso em: 10. mar. 2023.

BONA, B. O. 2009. Análise de softwares educativos para o ensino de Matemática nos anos iniciais do ensino fundamental. Experiências em Ensino de Ciências, Carazinho, RS, v.4, p. 35-55. Disponível em: < http://www.if.ufrgs.br/eenci/artigos/Artigo_ID71/v4_n1_a2009.pdf >. Acesso em: 10 mar. 2023.

FERREIRA, M. J. M. A. 2014. Novas tecnologias na sala de aula. Monografia do Curso de especialização em Fundamentos da Educação: Práticas Pedagógicas Interdisciplinares. Universidade Estadual da Paraíba, Pró-Reitoria de Ensino Médio, Técnico e Educação à Distância, Departamento da PROEAD, Sousa, PB. Disponível em < http://dspace.bc.uepb.edu.br/jspui/bitstream/123456789/6325/1/PDF%20-%20Maria%20Jos%C3%A9%20Morais%20Abrantes%20Ferreira.pdf >. Acesso em 10. mar. 2023.

TAJRA, S. F. 2012. Informática na Educação: novas ferramentas pedagógicas para o professor na atualidade. São Paulo: Érica.

VALENTE, J. A. 1993. Computadores e conhecimento: repensando a educação. Campinas SP: Gráfica central da UNICAMP. Disponível em: <https://www.nied.unicamp.br/biblioteca/computadores-e-conhecimento-repensando-educacao/>. Acesso em: 12. mar. 2023.

VALENTE, J. A. 2001. A Informática Na Educação: Como, Para Que e Por Que. Afiliação: Departamento de Multimeios e Nied - Universidade Estadual de Campinas - Unicamp, Campinas - SP. Disponível em: <https://www.researchgate.net/publication/287531062_A_Informatica_Na_Educacao_Como_Para_Que_e_Por_Que/fulltext/567776b608aebcdda0e9614f/A-Informatica-Na-Educacao-Como-Para-Que-e-Por-Que.pdf>. Acesso em: 12. mar. 2023.

Published

13/04/2023

How to Cite

Nogueira de Souza, E., Avelar Rocha, A. B., de Oliveira Barbosa, L. S., & Brito de Oliveira, R. (2023). COMPUTING IN EDUCATION: SCHOOL MANAGEMENT AND THE IMPLEMENTATION PHASES OF AN EDUCATIONAL TECHNOLOGY PROJECT. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(4), e443017. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i4.3017