THE USE OF VIRTUAL AND AUGMENTED REALITY IN THE TRAINING AND FORMATION OF THE PARANÁ MILITARY POLICE: A GENERAL AND CONCEPTUAL APPROACH

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v6i10.6843

Keywords:

virtual reality, military police education and training, performance enhancement

Abstract

Technological advancements have provided military police forces with innovative tools, such as virtual reality, to help increase the efficiency and effectiveness of their operations. The objective of this study is to examine the use of virtual reality and augmented reality in the training and formation of the Paraná Military Police, based on a general and conceptual approach. The methodology used is descriptive, exploratory, inductive, and qualitative, based on an extensive literature review. The study's results show the importance of using virtual reality technology to help develop critical skills in police officers. This tool allows for the training of quick decision-making and the management of stress and crises, all without the inherent risks of training in real-life situations. It is concluded that adopting virtual reality in the training and formation of the Paraná Military Police can positively impact the physical, psychological, and behavioral responses of its personnel. Therefore, implementing this tool in the police force's training practices is fundamental.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Alexandre Lima Richter

    Secretaria da Segurança Pública.

  • Gelson da Silva Dré

    Policia Militar do Paraná - PMPR.

References

ABREU, Igor de Sousa; SILVA, Luís Fernando Maia Santos. BellatorVR: A Virtual Reality Application to Support Firearms Training for Military Police. Anais [...] LII Seminário Integrado de Software e Hardware. Maceió, p. 1-12, jul. 2025. DOI: https://doi.org/10.5753/semish.2025.9061

ALVES, Marinalda Maria de Deus; SOUSA, Helton Augusto Diniz; SILVA, Calos Henrique Teixeira da; BRASIL, Regina Calixto; SILVA, Francisca Sousa Vale Ferreira da; SILVA, Antônia Maria dos Santos da. Formação de soldados da Polícia Militar do Piauí: avanços, desafios e perspectivas. Lumen et Virtus, São José dos Pinhais, v. XVI, n. XLVIII, p. 4878-4899, 2025. DOI: https://doi.org/10.56238/levv16n48-025

ARMAS, Claudia de Armas de. Método de avaliação automatizada para simulador de realidade virtual em treinamento de agentes de segurança. 2020. Dissertação (Mestrado em Ciências) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2020.

ASSIS, Denise Marques de; ARAÚJO, Leandro Stangherlin; MORAES, Stephanie Mayra de. Perspectivas dos militares docentes sobre inovações tecnológicas no ensino policial: simulação realística, realidade virtual e realidade aumentada. O Alferes, Belo Horizonte, v. 34, n. 84, p. 139-156, jan./jun. 2024. DOI: https://doi.org/10.5935/0103-8125.20240005

BROWN, Christopher; HICKS, Jamison Steven; RINAUDO, Christina H.; BURCH, Reuben. The Use of Augmented Reality and Virtual Reality in Ergonomic Applications for Education, Aviation, and Maintenance. Ergonomics in Design: The Quarterly of Human Factors Applications, v. 31, n. 4, p. 23-31, 2021. DOI: https://doi.org/10.1177/10648046211003469

CAETANO, Roberto Júnio Silva. Desenvolvimento e avaliação de um simulador de realidade virtual, baseado em jogos sérios, para treinamento de tiro embarcado aplicado à aeronaves da Polícia Militar do Estado de Minas Gerais. 2024. Dissertação (Mestrado em Ciências) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2024.

CHANDRA, Ananth N. Ramaseri; REZA, Fatima El Jamiy and Hassan. A Systematic Survey on Cybersickness in Virtual Environments. Computers, v. 11, n. 51, p. 1-15, 2022. DOI: https://doi.org/10.3390/computers11040051

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4 ed. São Paulo: Atlas, 2002.

GONÇALVES, Phabllo Fernando Vieira. Simulação virtual: ferramenta de ensino e avaliação na obtenção e manutenção de padrões de tiro dos militares dotados de pistola da força terrestre. 2022. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Ciências Militares) - Escola de Aperfeiçoamento de Oficiais – EsAO, Rio de Janeiro, 2022.

KLEYGREWE, Lisanne; HUTTER, R. I. Vana; KOEDIJK, Matthijs; OUDEJANS, Raôul R. D. Virtual reality training for police officers: a comparison of training responses in VR and reallife training. Police Practice and Research, v. 25, n. 1, p. 18-37, 2024. DOI: https://doi.org/10.1080/15614263.2023.2176307

LESSI, Leandro. Criação dos centros de treinamento de realidade virtual da Polícia Militar do Paraná. Brazilian Journal of Development, Curitiba, v. 9, n. 10, p. 27665-27687, out. 2023. DOI: https://doi.org/10.34117/bjdv9n10-013

LÖSCH, Silmara; RAMBO, Carlos Alberto; FERREIRA, Jacques Lima. A pesquisa exploratória na abordagem qualitativa em educação. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação. Araraquara, v. 18, n. 00, p. 1-18, 2023. DOI: https://doi.org/10.21723/riaee.v18i00.17958

MONTEIRO, Rúben Brito. As potencialidades da utilização da Realidade Virtual na Formação Inicial de Tiro na PSP. 2025. Dissertação (Mestrado em Segurança Pública) - Instituto Superior de Ciências Policiais e Segurança Interna, Lisboa, 2025.

MONTEZANO, Lana; ALBUQUERQUE, Thiago Mendonça Muniz de; MEDEIROS, José Alysson Dehon Moraes; BARBOSA, Sidney de Oliveira. Ambiente e resultados de uma inovação tecnológica forense premiada na Polícia Federal. Revista Brasileira de Ciências Policiais, v. 14, n. 11, p. 41-70, 2023. DOI: https://doi.org/10.31412/rbcp.v14i11.1029

MOURA, João Martinho; BARROS, Né; LOPES, Paulo Ferreira. Embodiment in virtual reality: The body, thought, present, and felt in the space of virtuality. International Journal of Creative Interfaces and Computer Graphics, v. 12, n. 1, p. 27-45, 2021. DOI: https://doi.org/10.4018/IJCICG.2021010103

MUÑOZ, John E.; QUINTERO, Luis; STEPHENS, Chad L.; POPE, Alan T. A psychophysiological model of firearms training in police officers: a virtual reality experiment for biocybernetic adaptation. Frontiers in Psychology, v. 11, n. 683, p. 1-14, april 2020. DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.00683

NINGELISKI, Jefferson Jean. A importância da tecnologia no treinamento e capacitação dos policiais: efeitos nos serviços de segurança da Polícia Militar do Estado do Paraná. Revista Contemporânea, v. 4, n. 10, p. 1-19, 2024. DOI: https://doi.org/10.56083/RCV4N10-199

OLIVEIRA, Jeferson Feliz de. Tecnologia e inteligência tática: o uso de equipamentos modernos no desempenho dos grupos especializados da Polícia Militar do Paraná. Brazilian Journal of Development. Curitiba, v. 11, n. 5, p. 01-16, 2025. DOI: https://doi.org/10.34117/bjdv11n5-083

RODRIGUES, Gessica Palhares; PORTO, Cristiane de Magalhães. Realidade Virtual: conceitos, evolução, dispositivos e aplicações. Interfaces Científicas - Educação, v. 1, n. 3, p. 97-109, jun. 2013. DOI: https://doi.org/10.17564/2316-3828.2013v1n3p97-109

ROSA, Aurélio José Pelozato da. O emprego da realidade virtual no treinamento policial para o enfrentamento de criminosos com ênfase nos chamados encontros mortais: uma abordagem baseada na teoria geral de sistemas. 2014. Dissertação (Mestrado em Engenharia e Gestão do Conhecimento) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2014.

ROSA, Aurélio José Pelozato da; PAVANATI, Iandra. A utilização da realidade virtual e aumentada na formação dos policiais militares em Santa Catarina. Revista Ordem Pública, v. 7, n. 2, p. 37-51, 2014.

TORI, Romero; HOUNSELL, Marcelo da Silva (Orgs.). Introdução a realidade virtual e aumentada. Porto Alegre: SBC, 2018.

VEIGA, Celia Cristina Pereira da Silva; SOUZA, José dos Santos. Coerção e consenso: dilemas da formação policial militar. REBESP, v. 11, n. 2, p. 59-67, 2018. DOI: https://doi.org/10.29377/rebesp.v11i2.295

WEECH, Séamas; KENNY, Sophie; COWAN, Michael Barnett. Presence and cybersickness in virtual reality are negatively related: a review. Frontiers in Psychology, v. 10, n. 158, p. 1-19, feb. 2019. DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.00158

YUNG, Rian; LATTIMORE, Catheryn Khoo. New realities: a systematic literature review on virtual reality and augmented reality in tourism research. Current Issues in Tourism, v. 22, n. 17, p. 2056-2081, 2019. DOI: https://doi.org/10.1080/13683500.2017.1417359

ZECHNER, Olivia; KLEYGREWE, Lisanne; JASPAERT, Emma; FEIERTAG, Helmut Schrom; HUTTER, R. I. Vana; TSCHELIGI, Manfred. Enhancing operational police training in high stress situations with virtual reality: experiences, tools and guidelines. Multimodal Technol. Interact., v. 7, n. 14, p. 1-24, 2023. DOI: https://doi.org/10.3390/mti7020014

Published

10/10/2025

How to Cite

THE USE OF VIRTUAL AND AUGMENTED REALITY IN THE TRAINING AND FORMATION OF THE PARANÁ MILITARY POLICE: A GENERAL AND CONCEPTUAL APPROACH. (2025). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 6(10), e6106843. https://doi.org/10.47820/recima21.v6i10.6843