POLICE–MILITARY TRAINING IN PERSPECTIVE: PARANÁ STATE MILITARY POLICE (PMPR) OFFICERS’ PERCEPTIONS OF THE OFFICER TRAINING COURSE (CFO)
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v6i10.6859Keywords:
Police training. PMPR officers. Public securityAbstract
This study aims to analyze the perceptions of officers of the Military Police of the State of Paraná regarding the training process they underwent during the Officer Training Course. The central research question was: how do PMPR officers evaluate the training they received? Semi-structured interviews were conducted with officers from different graduating classes of the course, seeking to understand how the experience influenced their professional trajectory. The study intended to identify both strengths and weaknesses pointed out by the graduates in order to support reflections on the adequacy of police training to contemporary public security demands. Categories analyzed included the curriculum structure, pedagogical methodology, theory–practice integration, leadership preparation, and the impact of training on daily professional performance. The findings revealed positive aspects valued by the officers — such as discipline, hierarchy, and the consolidation of ethical values — as well as criticisms related to outdated content, workload, and the need for greater integration between operational practice and academic learning. The results contribute to institutional discussions aimed at continuously improving the PMPR training process, enhancing the quality of police education and its alignment with current policing requirements.
Downloads
References
ALBERNAZ, M. C. Liderança e formação de comandantes nas forças armadas brasileiras. Rio de Janeiro: FGV Editora, 2018.
APMG - ACADEMIA POLICIAL MILITAR DO GUATUPÊ. Projeto Pedagógico do Curso de Formação de Oficiais. Curitiba: APMG, 2015b.
BABBIE, E. Métodos de pesquisa de survey. Belo Horizonte: Editora UFMG, 1999.
BASS, B. M.; RIGGIO, R. E. Transformational leadership. 2. ed. Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates, 2006. DOI: https://doi.org/10.4324/9781410617095
BRASIL. Ministério do Trabalho e Emprego. Classificação Brasileira de Ocupações (CBO). Brasília: MTE, 2010.
BURNS, J. M. Leadership. New York: Harper & Row, 1978.
CERESER, C. Formação docente e práticas pedagógicas: reflexões críticas. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2003.
DIAS, J. C. Perfil do profissional de segurança pública no Brasil. Revista Brasileira de Segurança Pública, São Paulo, v. 1, n. 2, p. 195–210, 2002.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1997.
FREIRE, P.; SHOR, I. Medo e ousadia: o cotidiano do professor. 9. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2008.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2002.
GIROUX, H. A.; BUENO, M. A voz do estudante e a pedagogia crítica. Educação & Sociedade, Campinas, v. 18, n. 61, p. 199–216, 1997.
KARPINSKI, F. Ensino policial militar e tradição: limites e desafios. Curitiba: CRV, 2013.
KOLB, D. A. Experiential learning: experience as the source of learning and development. Englewood Cliffs: Prentice-Hall, 1984.
LIRA NETO, J. A prática como espaço de formação na polícia: desafios da aprendizagem profissional. Brasília: ENAP, 2020.
MAY, T. Pesquisa social: questões, métodos e processos. Porto Alegre: Artmed, 2004.
PONCIONI, P. A formação policial no Brasil: desafios e perspectivas. Revista Brasileira de Ciências Criminais, São Paulo, v. 13, n. 52, p. 223–246, 2005.
RAMPINELLI, W. Educação, currículo e a voz dos estudantes. Florianópolis: Insular, 2006.
ROCHA, R. S. Liderança transformacional na gestão policial militar: uma proposta para o século XXI. Curitiba: Juruá, 2019.
SOARES, D. H. P. Escolha profissional: do jovem ao adulto. Porto Alegre: Artmed, 2002.
VALENGA, S. W. Caracterização e expectativas dos calouros do Curso de Formação de Oficiais da Polícia Militar do Estado do Paraná. 2018. Monografia (Curso de Formação de Oficiais) – Academia Policial Militar do Guatupê, Polícia Militar do Paraná, São José dos Pinhais, 2018.
VALLA, V. V. Tradição, vocação e necessidade na escolha profissional. Rio de Janeiro: DP&A, 2013.
Downloads
Published
License
Copyright (c) 2025 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.








