THE TRANSVERSALITY OF ENTREPRENEURSHIP IN VOCATIONAL AND TECHNOLOGICAL EDUCATION: A THEORETICAL ANALYSIS OF THE DEMANDS OF THE CONTEMPORARY WORLD OF WORK
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v6i12.7120Keywords:
Vocational Education, Integrated Curriculum, Entrepreneurial Skills, Job MarketAbstract
This article aims to analyze the importance of incorporating entrepreneurial skills into the curricula of Vocational and Technological Education (VTE), considering the transformations of the contemporary labor market. It is a qualitative study, a bibliographic review, based on a survey of the Google Scholar, SciELO, and BDTD databases, using descriptors such as "Entrepreneurship" and "Labor Market". The discussion is based on seminal authors such as Schumpeter (1984), McClelland (1987), and Drucker (1985), in dialogue with current educational legislation (LDB and BNCC). It was understood that teaching entrepreneurship, when focused on behavioral characteristics and omnilateral training, equips students for the uncertainty of the contemporary market. It concludes that curricular modernization is essential to develop autonomy and critical thinking, overcoming the technocratic vision.
Downloads
References
BARATO, J. N. Educação profissional: saberes do ócio ou saberes do trabalho. São Paulo: Senac, 2004.
BARBOSA, L. R. Resiliência: a força do empreendedor. Curitiba: Ed. Pioneira, 2018.
BARBOSA, P. L. Inovação: o diferencial competitivo. Belo Horizonte: Ed. Empreenda, 2017.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. Ensino médio. Brasília: MEC, 2018.
CARDOSO, E. L.; ANDRADE, T. F. Empreendedorismo e inovação: habilidades necessárias para o profissional do futuro. Revista Científica Visão Acadêmica, v. 18, n. 3, p. 92-107, 2017.
CASTAMAN, A. S.; RODRIGUES, R. A. Ensino Integrado: perspectivas e provocações. Revista Educação e Emancipação, São Luís, v. 13, n. 2, p. 133-151, maio/ago. 2020. DOI: https://doi.org/10.18764/2358-4319.v13n2p133-151
CHIAVENATO, I. Gestão de Pessoas: o novo papel dos recursos humanos nas organizações. Rio de Janeiro: Elsevier, 2014.
DOLABELA, F. C. O Segredo de Luísa. São Paulo: Cultura, 1999
DORNELAS, J. C. A. Empreendedorismo: transformando ideias em negócios. Rio de Janeiro: Elsevier, 2012.
DORNELAS, J. C. A. Empreendedorismo: transformando ideias em negócios. 7. ed. Rio de Janeiro: Elsevier, 2019.
DRUCKER, P. F. Innovation and entrepreneurship: practice and principles. New York: Harper & Row, 1985.
DUTRA, J. S. Gestão de Carreiras: a pessoa, a organização e as oportunidades. 2. ed. São Paulo: Atlas, 2017.
FERREIRA, J. M. O comportamento empreendedor: Analisando a teoria de McClelland. Revista de Administração e Negócios, v. 45, n. 2, p. 45-58, 2010.
FILION, L. J. Empreendedorismo: empreendedores e proprietários-gerentes de pequenos negócios. Revista de Administração de Empresas, São Paulo, v. 39, n. 2, p. 63-69, abr./jun. 1999. DOI: https://doi.org/10.1590/S0034-75901999000400002
FRIGOTTO, G.; CIAVATTA, M. Trabalho como princípio educativo. In: SALETE, R.; PEREIRA, I. B.; ALENTEJANO, P.; FRIGOTTO, G. (Orgs.). Dicionário da educação do campo. Rio de Janeiro, São Paulo: Escola Politécnica Joaquim Venâncio, Expressão Popular, 2012.
GALVÃO, J. D. S. Ações interdisciplinares no currículo integrado. 2023. Dissertação (Mestrado) – IFPI, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Piauí, Teresina, 2023. Disponível em: http://bia.ifpi.edu.br:8080/jspui/bitstream/123456789/1812/1/2023_dis_jsgalv%c3%a3o.pdf. Acesso em: 16 nov. 2025.
GOMES, F. S. Visão sistêmica em negócios: uma abordagem empreendedora. Salvador: Editora Negócios & Cia, 2020.
GRUBER, C.; ALLAIN, O.; WOLLINGER, P. (Org.). Didática profissional: princípios e referências para a Educação Profissional. Florianópolis: Publicações do IFSC, 2019.
LIBERATO, P. B. A construção do saber empreendedor docente: um estudo com professores de cursos de administração. Tese (Doutorado em Administração) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2016.
MAYEN, P. Des situations potentielles de développement. Éducation permanente, n. 139, p. 65- 86, 1999.
MCCLELLAND, D.C. Characteristics of Successful Entrepreneurs. The Journal of Creative Behavior, v. 21, n. 3, 1987. DOI: https://doi.org/10.1002/j.2162-6057.1987.tb00479.x
POCHMANN, M. Educação e trabalho: como desenvolver uma relação virtuosa? Dossiê: "Globalização e educação: precarização do trabalho docente". Educ. Soc., v. 25, n. 87, ago 2004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/TDsxdKm3C3QHP4dFqxTySkM/?lang=pt. Acesso em: 28 out. 2025 DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302004000200005
POCHMANN, M. Tendências estruturais do mundo do trabalho no Brasil. Revista Ciênc. saúde coletiva, 2019. Disponível em: https://www.scielosp.org/pdf/csc/2020.v25n1/89-99/pt. Acesso em: 27 maio 2025. DOI: https://doi.org/10.1590/1413-81232020251.29562019
RAMOS, M. N. Concepção do ensino médio integrado. [S. l.: s. n.], 2008. Disponível em: https://tecnicadmiwj.files.wordpress.com/2008/09/texto-concepcao-do-ensino-mediointegradomarise-ramos1.pdf. Acesso em: 20 nov. 2025
RAMOS, M. N. Ensino médio integrado: lutas históricas e resistências em tempos de regressão. Educação Profissional e Tecnológica em Revista, v. 1, n. 1, p. 27-49, 2017. Disponível em: https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/356. Acesso em: 10 ago. 2025. DOI: https://doi.org/10.36524/ept.v1i1.356
SCHUMPETER, J. A. A Teoria do Desenvolvimento Econômico: Uma Investigação sobre Lucros, Capital, Crédito, Juros e o Ciclo Econômico. Transaction Publishers, 1984.
SENNETT, R. The Corrosion of Character: The Personal Consequences of Work in the New Capitalism. New York: W.W. Norton & Company, 2018.
SILVEIRA, J. F.; FERREIRA, C. B. A. R. A importância da educação empreendedora para o desenvolvimento socioeconômico. Revista Brasileira de Empreendedorismo e Gestão de Pequenas Empresas, v. 10, n. 1, p. 25-45, 2021.
TEX, A. M. Empreendedorismo sustentável: um estudo exploratório. 2017. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2017.
Downloads
Published
License
Copyright (c) 2025 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.








