ADAPTED PHYSICAL EDUCATION: CHALLENGES AND CONTRIBUTIONS IN INCLUSIVE PEDAGOGICAL PRACTICE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i5.3243

Keywords:

deals with adapted physical education

Abstract

The article deals with Adapted Physical Education, challenges and contributions in inclusive Pedagogical Practice. Objective: to analyze the Adapted Physical Education, its challenges and contributions in the adaptation process, considering the realities of the students in the school. For our reflections and debates, we bring the conceptions of Ferreira (2013), Mauerberg de Castro (2013), Rodrigues (2005), Mantoan (2003), Mittler (2003), in addition to the Federal Constitution of 1988 and LDB Law No. 9394/96, through concepts, ideas and experiences, referring to Adapted Physical Education, revealing the contributions to the formative processes of Inclusive Pedagogical Practices with the overcoming of challenges in everyday school life. Regarding the methodology, we opted for an approach of studies of bibliographical references, with emphasis on the methodological procedures of content analysis. Finally, the research showed that Adapted Physical Education brings benefits and training of learning for students with special educational needs, preparing for life, social promotion and citizenship.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

José Raimundo Marques Chaves

Discente de Mestrado em Ciências da Educação Faculdad Interamericana de Ciencias Sociales - FICS.

 

Raimundo Rodrigues da Silva

Discente de Mestrado em Ciências da Educação Faculdad Interamericana de Ciencias Sociales - FICS.

Mílvio da Silva Ribeiro

Professor da Faculdade de Teologia, Filosofia e Ciência Humanas, Gamaliel- Pedagogo; Geógrafo, Doutor em Geografia pelo Programa de Pós-Graduação em Geografia – PPGEO/UFPA.

 

References

BRASIL, Constituição Federal Brasileira 1988.

BRASIL, Lei de Diretrizes e Bases da Educação Lei 9394 de 20 de dezembro de 1996.

BARBOSA, Laura Monte Serrat. Psicopedagogia: um diálogo entre psicologia e a educação. 2. Ed. Ver. E ampl. Curitiba: Bolsa Nacional do Livro, 2008.

FERREIRA, Elizabete. R. et al. Um olhar sobre a Educação Física Adaptada nas Universidades Públicas Paulistas. Atividades Obrigatórias e Facultativas. Rev. Educ. Fis/UEM, V. 24, n. 4 p. 581-595, 2013.

MANTOAN, Maria Teresa Égler. Inclusão Escolar: o que é? Por quê? Como fazer? São Paulo: Moderna, 2003.

MAUERBERG DE CASTRO, E. et al. Educação Física Adaptada de Deficientes intelectuais. Ver. Cienc. Ext. V. 9, n.1, n. 35 – 61 2013

MITTLER, Peter. Educação inclusiva: Contextos Sociais. Trad. Windyz, Brazão Ferreira. Porto Alegre: Artmed, 2003.

RODRIGUE, David. Educação Inclusiva: as boas e as más notícias. In: rodrigues, david (org). Perspectivas sobre a inclusão: da Educação à sociedade. Ponto; Ponto Editora, 2005

SILVA, A. Patrícia da. O princípio de Inclusão em Educação Física Escolar: um estudo exploratório no Município de São Paulo Del Rei. Dissertação Apresentada ao PPGE – UFRJ. Como requisito parcial à obtenção do Título de Mestre em Educação. Rj, 2004.

Published

27/05/2023

How to Cite

Marques Chaves, J. R., Rodrigues da Silva , R., & Silva Ribeiro, M. da. (2023). ADAPTED PHYSICAL EDUCATION: CHALLENGES AND CONTRIBUTIONS IN INCLUSIVE PEDAGOGICAL PRACTICE. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(5), e453243. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i5.3243