THE THEMATIZATION OF MUAY THAI IN SCHOOL PHYSICAL EDUCATION CLASSES: A LITERATURE REVIEW

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v3i7.1711

Keywords:

School Physical Education, Pedagogical Mediation, Muay Thai, Bodily Practices

Abstract

The literature has pointed out that Muay Thai was systematized about 250 BC whose birth originates in Thailand. The central issue of this work is to analyze how the content of fights, emphasizing Muay Thai, is working in school physical education classes. The research included articles available in journals in the area, where Muay Thay appears as a content taught by teachers in school physical education classes. It is a bibliographic review, analytical-exploratory, with a qualitative approach, for appropriating articles published in its entirety in electronic media without appropriating statistical phenomena. The instruments used were digital platforms - Google Scholar, SciELO and CAPES periodical. The data were analyzed by categories divided into: authors and year of publication; type of study; sample; methodological strategies; and, materials used. The results showed that the insertion of this content in physical education classes expands the linguistic, cultural, gestural and motor rhetoric of the students because they experience cultural representations of local and global character. Therefore, physical education classes with pedagogical intentions emanated potential to access the repertoire of cultural and corporal knowledge of students by experiencing, dialoguing and reflecting on practices that may be distant from their reality and expanding them.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Anderson da Silva Oliveira

Discente de graduação em Educação Física – Licenciatura na Faculdade do Nordeste da Bahia – FANEB

 

Maique dos Santos Bezerra Batista

Mestre em Ensino das Ciências Ambientais (UFS). Especialista em Psicomotricidade (UCAM). Especialista em Cinesiologia e Treinamento Físico (FAVENI). Licenciado e Bacharel em Educação Física (UniAGES). Professor de graduação nas áreas de Educação e Saúde na Faculdade do Nordeste da Bahia – FANEB

References

ANDRADE, José Giovanny Santos Andrade.; BATISTA, Maique dos Santos Bezerra. As práticas corporais como contribuição preventiva a saúde nos cuidados com a obesidade infanto-juvenil. In: CARVALHO, Fabio Luiz Oliveira de.; Dosea, Giselle Santana.; COSTA, Dalmo de Moura. Saúde Baseada em Evidências. – Paripiranga, BA: AGES, 2021. P. 34-39. ISBN 978-65-994411-3-4

BONETTO, Pedro. Xavier. Russo.; NEIRA, Marcos. Garcia. Tematizando o Muay-Thai nas aulas de educação física: um relato de múltiplas ressignificações. Conexões: Educação Física, Esporte e Saúde, Campinas – São Paulo, v. 15, n. 2, p. 224-34, abr./jun. 2017. ISSN: 1980-9030. Disponível em: https://doi.org/10.20396/conex.v15i2.8647471. Acessado em: 19/05/2022

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação Física. Brasília: MEC/SEF, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase/ . Acesso em: 15 março. 2022.

CANTANHEDE, Pedro Prates Ferreira De Lima. Lutas X artes marciais e currículo: combates e debates na BNCC. Rio Claro/SP, 2021. 140f. Dissertação de Mestrado (Programa De Pós-Graduação Em Educação) Universidade Estadual Paulista -UNESP, 2021. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/bitstream/handle/11449/215941/cantanhede_ppfl_me_rcla.pdf?sequence=3&isAllowed=y. Acesso em: 23 maio 2022.

CARDOSO, Victor Simon. O ensino das lutas na Educação Física Escolar: Potencialidades e desafios. Florianópolis, 2018. 40f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Educação Física) Universidade Federal De Santa Catarina – UFSC, Florianópolis, 2018 Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/192660. Acesso em: 10 Abril. 2022.

CBMT. História do Muay Thai. Confederação Brasileira de Muay Thai (CBMT), 2021. Disponível em: https://cbmt.com.br/historia-no-brasil/. Acessado em: 01/13/2022

CINTRA, Marina Melo; LEMOS, Marina de Paiva; CAMPOS, Luiz Antônio Silva; SIMÕES, Regina. O ensino das lutas na Educação Física escolar: o estado da arte. Coleção Pesquisa em Educação Física, Várzea Paulista, v. 15, n. 01, p. 127-134. Várzea Paulista, 2016. Disponível em: https://fontouraeditora.com.br/periodico/upload/artigo/1233_1505307577.pdf. Acesso em: 18 out. 2021.

CORREIA, Walter Roberto. Educação Física Escolar e Artes Marciais: entre o combate e o debate. Rev Bras Educ Fís Esporte, São Paulo, 2015. Abr-Jun; 29(2):337-44. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1807-55092015000200337. Acessado em 04/05/2022

FELIPE, Dionny; NEVES, Diego Santos; ABREU, José Roberto Gonçalves de; QUINQUIM, Marli; SILVA, Daniel Junior da. Muay Thai na escola: uma proposição de ensino. Revista Brasileira do Ensino Médio, Recife, v. 4, p. 78-91, jul., 2021. Disponível em: https://phprbraem.com.br/ojs/index.php/RBRAEM/article/view/95. Acesso em: 18 out. 2021.

FERREIRA, Heraldo Simões; SAMPAIO, José Jackson Coelho. Tendências e abordagens pedagógicas da Educação Física escolar e suas interfaces com a saúde. EFDeportes.com, Revista Digital. Buenos Aires - Año 18 - Nº 182 - Julio de 2013. http://www.efdeportes.com/

FREDERICO, Katyucia Flávia. Possibilidades do Muay Thai na educação física escolar. Universidade Federal Do Espírito Santo. 2014. Trabalho De Conclusão De Curso (Curso de graduação em Educação Física – Licenciatura) - Universidade Federal Do Espírito Santo, Vitória, 2014. Disponível em: https://cefd.ufes.br/sites/cefd.ufes.br/files/field/anexo/katyucia_flavia_frederico_-_possibilidades_do_muay_thai_na_educacao_fisica_escolar.pdf#:~:text=Na%20escola%2C%20como%20parte%20das%20in%C3%BAmeras%20possibilidades%20da,e%20cuidado%20que%20cercam%20os%20ensinamentos%20das%20lutas. Acesso em: 16 jun. 2022.

GRAÇA, Romulo Luiz da; SILVA, Alisson Vidoto da. Muay thai: benefícios comportamentais nas crianças praticantes na cidade de Cocal do Sul – SC. 2014. 14f. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Educação Física) – Universidade do Extremo Sul Catarinense, Santa Catarina, 2014. Disponível em: http://repositorio.unesc.net/handle/1/3095. Acesso em: 01 março. 2022.

GOMES, Nathalia Chaves; BARROS, André Minuzzo de; FREITAS, Fernando Paulo Rosa de; DARIDO, Suraya Cristina; RUFINO, Luiz Gustavo Bonatto. O conteúdo das lutas nas séries iniciais do Ensino Fundamental: Possibilidades para a prática pedagógica da Educação Física Escolar. Motrivivência, Rio Claro, n. 41, p. 305-20, dez., 2013. Disponível em: https://doi.org/10.5007/2175-8042.2013v25n41p305. Acesso em: 18 out. 2021.

LOPES, Rafael Rodrigues; PONTES, João Airton de Matos. Prática das lutas por escolares de uma instituição pública em Fortaleza. Educação em Debate, Fortaleza, ano 41, nº 78 - jan./abr. 2019. Disponível em: https://repositorio.ufc.br/bitstream/riufc/44216/1/2019_art_rrlopesjampontes.pdf. Acessado em 04/04/2022.

MATOS, José Arlen Beltrão de; HIRAMA, Leopoldo Katsuki; GALATTI, Larissa Rafaela; MONTAGNER, Paulo César. A presença/ausência do conteúdo lutas na educação física escolar: identificando desafios e propondo sugestões. Conexões: revista da Faculdade de Educação Física da UNICAMP, Campinas, v. 13, n. 2, p. 117-135, abr./jun. 2015. ISSN: 1983-9030

MATOS, Camila Santt’Anna. Muay Thai como ferramenta na psicomotricidade nas aulas de educação física para crianças do 5° ao 9° ano do ensino fundamental. Rio de Janeiro, 2013. 31f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) Universidade Candido Mendes. Rio de Janeiro, 2013 Disponível em: https://repositorio.ufpe.br/bitstream/123456789/33324/1/SILVA%2c%20JOS%c3%89%20KARLOS%20DA%20CRUZ.pdf. Acesso em: 25/05/2022.

MINAYO, Maria. Cecilia. De Souza. (org.).; DESLANDES, Suely Ferreira; NETO, Otavio Cruz. ROMEU, Gomes. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 21° edição. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002. ISBN: 85-326. 1145-1

MAGNO, Felipe. Participação esportiva no Brasil: da Escola ao Alto Rendimento. Universidade Federal do Rio Grande do Sul. 2020. Tese de Doutorado (Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2020. Disponível em: https://www.lume.ufrgs.br/handle/10183/218219. Acesso em: 03/05/2022.

MORENO, Danilo Bastos; FERREIRA, Heraldo Simões. Lutas na Educação Física Escolar: possibilidade de acordo com as dimensões conceituais, procedimentais e atitudinais. In: JUNIOR, José Airton de Freitas Pontes (org). Conhecimentos do professor de educação física escolar [livro eletrônico] Fortaleza, CE: EdUECE, 2017. 834p. ISBN: 978-85-7826-534-2

OLIVEIRA JUNIOR, Jorge Luiz de. A luta na escola: tematizando o Muay Thai. 26/04/22. Disponível em http://www.gpef.fe.usp.br/teses/Relato%20Jorge%20Luiz%20de%20Oliveira%20Junior%20muay%20thai%20-%20V%20SEMEF.pdf Acessado em: 16/06/2022

RUFINO, Luiz Gustavo Bonatto; DARIDO, Suraya Cristina. Possíveis diálogos entre a Educação Física escolar e o conteúdo das Lutas na perspectiva da cultura corporal. Conexões: revista da Faculdade de Educação Física da UNICAMP, Campinas, v. 11, n. 1, p. 145-170, jan. /mar. 2013. ISSN: 1983-9030.

SANTOS, Luca Baêta Leal dos. Benefícios das artes marciais nas aulas de educação física infantil. 2013. Faculdade de Ciências da Educação e Saúde (FACES) - Curso de Licenciatura em Educação Física, Brasília, 2013. Disponível em: https://repositorio.uniceub.br/jspui/bitstream/235/3918/1/LUCA%20BA%C3%8ATA%20LEAL%20DOS%20SANTOS.pdf. Acesso em: 16 jun. 2022.

SANTOS, Robson Felix dos; LEITE, Thiago Leite do Carmo; LIMA, Bráulio Nascimento; MANESCHY, Mariela de Santana; ASSIS JUNIOR, Renato Silveira de; ALMEIDA, Klebson da Silva; PASSOS, Ricardo Pablo; VILELA JUNIOR, Guanis de Barros. Capacidades físicas na prática do Muay Thai. Centro de Pesquisas Avançadas em Qualidade de Vida, v. 13, n. 3, 2021. Disponível em: 10.36692/v13n3-03R. Acesso em: 18 out. 2021.

SILVA, José Karlos da Cruz. O Muay Thai como ferramenta pedagógica na Educação Física Escolar. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) Universidade Federal De Pernambuco. Vitória de Santo Antão, 2019. 22f. Disponível em: https://repositorio.ufpe.br/bitstream/123456789/33324/1/SILVA%2c%20JOS%c3%89%20KARLOS%20DA%20CRUZ.pdf . 03/04/2022

SOUSA, Luís Manuel Mota de; FIRMINO, Cristiana Furtado; MARQUES-VIEIRA, Cristina Maria Alves; SEVERINO, Sandy Silva Pedro; PESTANA, Helena Castelão Figueira Carlos. Revisões da literatura científica: tipos, métodos e aplicações em enfermagem. Revista portuguesa de enfermagem de reabilitação, Lisboa v.1, n.1, p.45-54, 2018. Disponível em: https://core.ac.uk/download/pdf/232112845.pdf. Acesso em: 24 abr. 2022.

VARELA JÚNIOR, George Marques. A implementação do conteúdo de lutas na Educação Física nos anos finais do Ensino Fundamental e no Ensino Médio nas escolas públicas do Distrito Federal. Brasília, 2018. 103f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Educação Física) Universidade de Brasília - UnB, Brasília, 2018, Disponível em: https://bdm.unb.br/handle/10483/21399. Acesso em: 02. fevereiro. 2022.

Published

20/07/2022

How to Cite

Oliveira, A. da S., & Santos Bezerra Batista, M. dos. (2022). THE THEMATIZATION OF MUAY THAI IN SCHOOL PHYSICAL EDUCATION CLASSES: A LITERATURE REVIEW. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 3(7), e371711. https://doi.org/10.47820/recima21.v3i7.1711