PROJECT METHODOLOGY AND THE 'UNIÃO FAZ A VIDA' PROGRAM: DEVELOPING READING AND WRITING THROUGH CULTURAL HERITAGE
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v6i4.6388Keywords:
União Faz a Vida Program, Integral Education, Cooperation, Citizenship, Project PedagogyAbstract
This article aims to analyze the methodology of the União Faz a Vida Program (PUFV), focusing on its pedagogical practices geared toward the integral education of children and youth. Developed by the Sicredi Foundation, the PUFV seeks to promote the development of cooperation and citizenship skills, integrating the physical, emotional, intellectual, and cultural dimensions of students. The research highlights the importance of integrating the program into the Political-Pedagogical Project (PPP) of schools, emphasizing the adaptation of the methodology to curricular content, which is explored through work projects such as investigative expeditions, promoting contextualized and meaningful learning. The PUFV methodology is based on five main dimensions: justice, solidarity, diversity, dialogue, and entrepreneurship, and aims to strengthen student protagonism in the educational process. The program also stands out for the continued training of educators, who are prepared to effectively implement the methodology in different school contexts. The research shows that, despite its positive impact on teaching and learning dynamics, the implementation of PUFV still faces challenges, such as adoption in specific areas like Physical Education. Finally, this study points out that PUFV has the potential to transform pedagogical practices and contribute to the formation of critically engaged citizens, although greater collaboration between educators and the school community is needed to consolidate the proposed changes.
Downloads
References
BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Presidente da República, [2016]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 02 fev. 2024.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC): educação é a base. Brasília, DF: MEC/CONSED/UNDIME, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_publicacao.pdf. Acesso em: 23 mar. 2024.
CARRARO, Márcia Regina Simpioni. A formação continuada de professores no município de Comodoro: impactos do Programa A União Faz a Vida na prática docente. 2021. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Católica de Brasília, Brasília, 2021. Disponível em: https://bdtd.ucb.br:8443/jspui/bitstream/tede/2925/2/MárciaReginaSimpioniCarraroDissertacao2021.pdf. Acesso em: 10 fev. 2024.
CASCO, R. A Estrutura do Programa A União Faz a Força. In: ISAAC, I. CASCO, R. (org.). O Programa A União Faz a Vida: fundamentos teóricos e Metodológicos. Porto Alegre: Fundação Sicredi, 2019. p. 29-32.
CAVALCANTI, Maria Laura Viveiros de Castro; LONDRES, Maria Cecília. Patrimônio Imaterial no Brasil: Legislações e Políticas Estaduais. Brasília: UNESCO/Educarte, 2008. 199p.
COSCARELLI, Carla Viana; NOVAIS, Ana Elisa. Leitura: um processo cada vez mais complexo. Letras de Hoje, [S. l.], v. 45, n. 3, p. 35–42, 2010. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/fale/article/view/8118. Acesso em: 01 jan. 2024.
COSTA, K. Lima da. Pensar o patrimônio cultural por meio da repatriação e restituição de bens culturais. Patrimônio e memória, São Paulo, v. 14, n. 2, p. 256- 271, jul./dez. 2018. Disponível em: https://pem.assis.unesp.br/index.php/pem/article/view/876/1038, Acesso em: 18 mar. 2024.
DEWEY, John. A arte como experiência. Tradução: Vera Ribeiro. São Paulo: Editora Martins, 2010.
FIORIN, J. L. Argumentação. São Paulo: Contexto, 2018.
GOULART, C. Processos escolares de ensino e aprendizagem, argumentação e linguagens sociais. Bakhtiniana, v. 1, n. 4, p. 50-62, 2010.
FUNDAÇÃO SICREDI. Conhecendo o Programa a União Faz a Vida. Porto Alegre: Fundação SICREDI, 2008a.
LAKATOS, Eva M.; MARCONI, Marina de A. Fundamentos da Metodologia Científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003.
LEMKE, J. L. Letramento metamidiático: transformando significados e mídias. Trab. linguist. apl., v. 49, n. 2, dez. 2010. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-18132010000200009
MIRANDOLA, Sheila Maria Brandão de Paula Lima. Aspectos da prática de ensino de professores (as) de Matemática no contexto do Programa A União Faz a Vida. Presidente Prudente: [s. n.], 2022.
OLIVEIRA, Cacilda Lages. Significado e contribuições da afetividade, no contexto da Metodologia de Projetos, na Educação Básica. 2006. Dissertação (Mestrado) – CEFET-MG, Belo Horizonte, MG, 2006. Disponível em: https://nedeja.uff.br/wp-content/uploads/sites/223/2020/05/A-Metodologia-de-Projetos-como-recurso-de-ensino.pdf. Acesso em: 15 jan. 2024.
OLIVEIRA, I. B. Educação bancária é emissão de conteúdo: transmissão exige comunicação dialógica. Revista de Comunicação Dialógica, Rio de Janeiro, n. 5, p. 9-30, jan./jun. 2021. Disponível em file:///C:/Users/user/Downloads/thaissap,+RCD_5-artigo1-p.9-30.pdf. Acesso em: 28 jun. 2024. DOI: https://doi.org/10.12957/rcd.2021.59891
PONDÉ, G. L.; MOREIRA, E. C. A participação de alunos e a metodologia de projetos: percepção de gestores e professores sobre o programa A União Faz a Vida. Olhar de Professor, [S. l.], v. 26, p. 1–23, 2023. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.26.18108.007. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/18108 Acesso em: 23 jan. 2024. DOI: https://doi.org/10.5212/OlharProfr.v.26.18108.007
RAFEH, A. A. S.; SANTOS, P. L. Metodologia do programa a união faz a vida: uma contribuição pedagógica no contexto escolar da prática docente em educação especial. In: PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Superintendência de Educação. Os Desafios da Escola Pública Paranaense na Perspectiva do Professor PDE. Curitiba: SEED/PR, 2016. v.1. (Cadernos PDE). Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/cadernospde/pdebusca/producoes_pde/2016/2016_artigo_gestao_uem_angelitaanasaraiva.pdf. Acesso em: 03 fev. 2024.
SICREDI - SISTEMA DE CRÉDITO COOPERATIVO. A União Faz a Vida 25 anos: resgate histórico. 2. ed. Nova Petrópolis: Fundação Sicredi, 2022. Disponível em: https://auniaofazavida.com.br/files/historico/Resgate%20Hist%C3%B3rico.pdf. Acesso em: 09 dez. 2023.
SICREDI - SISTEMA DE CRÉDITO COOPERATIVO. Conhecendo o Programa a União Faz a Vida. Porto Alegre: Fundação SICREDI, 2008. Disponível em: https://auniaofazavida.com.br/historico/files/Conhecendo%20o%20Programa%20-%20Jovem.pdf Acesso em: 10 jan. 2024.
SICREDI - SISTEMA DE CRÉDITO COOPERATIVO. O Programa A União Faz a Vida: Referencial de dados e fundamentos teóricos e metodológicos. Porto Alegre: Fundação Sicredi, 2019.
SOLÉ, I. Estratégias de leitura. 6. ed. Porto Alegre: Penso, 2014.
Downloads
Published
License
Copyright (c) 2025 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.