PROJECT METHODOLOGY AND THE 'UNIÃO FAZ A VIDA' PROGRAM: DEVELOPING READING AND WRITING THROUGH CULTURAL HERITAGE

Authors

  • Vânia de Moraes
  • Calmindo Moraes Delgado Junior

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v6i4.6388

Keywords:

União Faz a Vida Program, Integral Education, Cooperation, Citizenship, Project Pedagogy

Abstract

This article aims to analyze the methodology of the União Faz a Vida Program (PUFV), focusing on its pedagogical practices geared toward the integral education of children and youth. Developed by the Sicredi Foundation, the PUFV seeks to promote the development of cooperation and citizenship skills, integrating the physical, emotional, intellectual, and cultural dimensions of students. The research highlights the importance of integrating the program into the Political-Pedagogical Project (PPP) of schools, emphasizing the adaptation of the methodology to curricular content, which is explored through work projects such as investigative expeditions, promoting contextualized and meaningful learning. The PUFV methodology is based on five main dimensions: justice, solidarity, diversity, dialogue, and entrepreneurship, and aims to strengthen student protagonism in the educational process. The program also stands out for the continued training of educators, who are prepared to effectively implement the methodology in different school contexts. The research shows that, despite its positive impact on teaching and learning dynamics, the implementation of PUFV still faces challenges, such as adoption in specific areas like Physical Education. Finally, this study points out that PUFV has the potential to transform pedagogical practices and contribute to the formation of critically engaged citizens, although greater collaboration between educators and the school community is needed to consolidate the proposed changes.

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Author Biographies

  • Vânia de Moraes

    Graduação em Educação Artística especialização em Artes Plásticas pela Faculdade Belas Artes de São Paulo, Pós-Graduação em Comunicação Social pela Universidade de Taubaté, Pós-Graduação em Marketing e Comercio Exterior pela Universidade de Taubaté, Mestrado em Lingüística Aplicada pela Universidade de Taubaté e Doutorado em Comunicação e Semiótica na PUC/SP. Pós-doutorado pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte UFRN. Professora Efetiva da Universidade de Taubaté no Programa de Mestrado em Linguística Aplicada e na Graduação nas áreas de Comunicação, Estética e Arte.

  • Calmindo Moraes Delgado Junior

    Mestrando em Linguística Aplicada pela Universidade de Taubaté (SP). Graduado em Geografia – Licenciatura Plena pela Universidade Federal de Mato Grosso , em Artes Visuais – Licenciatura pelo Centro Universitário ETEP e em Pedagogia – Licenciatura pela Faculdade Intervale. Especialização em Docência do Ensino Superior pela Faculdade de Educação de Tangará da Serra e em Gestão Escolar pela Faculdade Focus.

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Published

16/04/2025

How to Cite

PROJECT METHODOLOGY AND THE ’UNIÃO FAZ A VIDA’ PROGRAM: DEVELOPING READING AND WRITING THROUGH CULTURAL HERITAGE. (2025). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 6(4), e646388. https://doi.org/10.47820/recima21.v6i4.6388