PEOPLE MANAGEMENT AND EDUCATIONAL CULTURE
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v6i8.6725Keywords:
Culture. Personnel management. To discuss.Abstract
The theme addresses “People management and educational culture” in the municipality of Itapiranga-AM. The main objective is to discuss the practice of people management and educational culture, pointing out paths for the development of democratic management in rural and urban municipal institutions in Itapiranga-AM. Based on this, the theoretical approaches that support the research and the discovery of possible solutions are grounded in authors such as Cury (2002); Candau (2003); Freire (2000); Luck (2009); Maciel (2015); Paro (2008), among others. The methodological instrument applied is field research, through participant and non-participant observation, using as tools the field diary, questionnaires, and interviews conducted with family members, teachers, students, and other staff. Data collection consists of understanding the reality to be interpreted through the search for information on phenomena empirically investigated, in order to support the methodological approach, which is a descriptive-qualitative research. The methodology is based on the inductive method of approach. The results obtained indicate the lack of motivation and disinterest of education professionals; failure to fulfill their duties and lack of commitment to the profession; lack of interest in studying and learning; lack of support from society in general and from local authorities. It is concluded that the chosen theme, aiming to discuss the practice of management and educational culture, may contribute by pointing out paths for the development of democratic management.
Downloads
References
DE OLIVEIRA, Lúcia Nunes Duavi; ARAGÃO, Maruska Raquel Amaral; DE ALMEIDA CARDOZO, Rita de Cássia. Desafios contemporâneos educacionais: reflexões sobre os modelos de gestão, A postura do professor versus competências socioemocionais frente sua formação. [S. l.: s. n.], 2021. DOI: https://doi.org/10.29327/227764.1.1-22
FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler em três artigos que se completam. São Paulo: Cortez, 2013.
FREITAS, M. E. Cultura organizacional: o doce controle no clube dos raros. In: MOTTA, F. C. P.; CALDAS, M. P (Org). Cultura Organizacional e cultura brasileira. São Paulo: Atlas, 2017.
GÓMEZ et al. Fundamentos de Orientação Educacional. Rio de Janeiro: Universidade Cândido Mendes, 1999.
LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Margarida. Fundamentos de metodologia cientifica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2001.
LÜCK, Heloisa; FREITAS, Katia Siqueira de; GIRLING, Robert; KEITH, Sherry. A escola participativa: o trabalho do gestor escolar. 5. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2009.
MENDES, Ademir Aparecido Pinhelli et al. O Papel do Gestor Educacional Frente aos Novos Paradigmas de Gestão de Pessoas. Revista Gestão & Saúde, v. 16, n. 01, p. 21-28, 2017.
PERRENOUD, Philippe. A pedagogia na escola das diferenças. Porto Alegre: Artmed, 2001.
RAMOS, Izabela Francisco da Rocha; OLIVEIRA, Jeferson Barbosa; SANTOS, Maria Eduarda Alves dos. Como alcançar resultados positivos através da cultura organizacional. [S. l.: s. n.], 2023.
Downloads
Published
License
Copyright (c) 2025 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.