THE SUPERVISED CURRICULAR INTERNSHIP OF THE UNDERGRADUATE CHEMISTRY PROGRAM IN REMOTE FORMAT DURING THE PANDEMIC: EXPERIENCES FROM IFMA – BACABAL CAMPUS
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v6i9.6792Keywords:
Successful experiences. Remote teaching. Supervised internship. Undergraduate Chemistry Program.Abstract
This article discusses the implementation of the Supervised Curricular Internship in the Undergraduate Chemistry Program in a remote format. The main objective was to adapt internship activities to the online modality while preserving the connection with the community. The methodological procedures included formal meetings with campus management, the course board, and faculty members; the drafting of a resolution to formalize the new internship format; and the adoption of Google Meet for the development of internship activities in basic education at IFMA, with the participation of supervising professors and the internship coordinator. The results highlight the promotion of reflective practices through student memorials and self-analysis on the role of educators in the pandemic context. As a contribution, a web page was created to provide free Chemistry classes for both the internal and external community of the campus, taught by the interns.
Downloads
References
ALMEIDA, M I.; PIMENTA, S G. Estágios supervisionados na formação docente. São Paulo: Cortez, 2014.
ASSAI, N. D. de S.; BROIETTI, F. C. D.; ARRUDA, S. de M. O estágio supervisionado na formação inicial de professores: estado da arte das pesquisas nacionais da área de ensino de ciências. Educação em Revista, v.34 n. 0, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.1590/102-4698203517. Acesso em: 16 jun. 2025 DOI: https://doi.org/10.1590/0102-4698203517
BARBOZA, L. C.; VIGGIANO, E.; PRATA-LINHARES, M. M. O Estágio remoto como espaço de aprendizagem na formação de professores. Cadernos De Pesquisa: Pensamento Educacional, v. 19, no Especial, p. 193–207, 2024. Disponível em: https://doi.org/10.35168/2175-2613.UTP.pens_ed.2024.Vol19.NEspecial.pp193-207. Acesso em: 18 abr. 2025 DOI: https://doi.org/10.35168/2175-2613.UTP.pens_ed.2024.Vol19.NEspecial.pp193-207
MELO, K. A. de; ALVES, W. F. At the heart of the occupation: teaching learning and pedagogical sensitivity. Educação & Sociedade, v.44, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.1590/ES.266147. Acesso em: 20 mai. 2025 DOI: https://doi.org/10.1590/es.266147
PIMENTA, S. G.; LIMA, M. S. L. Estágio e docência. São Paulo: Cortez, 2022.
SANTANA, C. L. S.; BORGES, K. M. B. Aula em casa: educação, tecnologias digitais e pandemia Covid-. Interfaces Científicas - Educação, v. 10, n. 1, p.75 -92, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.175642316-3828.2020v10n1p75-92. Acesso em: 11 mai. 2025. DOI: https://doi.org/10.17564/2316-3828.2020v10n1p75-92
SANTOS, F. S. dos; NASCIMENTO, R. de S. O estágio supervisionado: perspectivas e desafios de estudantes do curso de licenciatura em ciências: biologia e química. Revista Delos, v.17, n. 62, p. e3327. Disponível em: https://doi.org/10.55905/rdelosv17.n62-176. Acesso em: 02 abr. 2025. DOI: https://doi.org/10.55905/rdelosv17.n62-176
SOUZA, E. M. de F.; FERREIRA, L. G. Ensino remoto emergencial e o estágio supervisionado nos cursos de licenciatura no cenário da pandemia COVID-. Revista Tempos e Espaços em Educação, v.13, n. 32, p. 1-19, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.20952/revtee.v12i32.14290. Acesso em: 20 maio 2025 DOI: https://doi.org/10.20952/revtee.v13i32.14290
VEGA, J. L. A. et al. Distance education: technology and connectivity as preventive resources in the COVID- pandemic at public higher teacher training schools in Baja California Sur, Mexico. Creative Education, v. 13, n. 08, p. 2597-2611, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.4236/ce.2022.138166. Acesso em: 11 jul. 2025. DOI: https://doi.org/10.4236/ce.2022.138166
ZABALZA, M. A. O estágio e as práticas em contextos profissionais na formação universitária. São Paulo: Cortez, 2014.
Downloads
Published
License
Copyright (c) 2025 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.