THE SUPERVISED CURRICULAR INTERNSHIP OF THE UNDERGRADUATE CHEMISTRY PROGRAM IN REMOTE FORMAT DURING THE PANDEMIC: EXPERIENCES FROM IFMA – BACABAL CAMPUS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v6i9.6792

Keywords:

Successful experiences. Remote teaching. Supervised internship. Undergraduate Chemistry Program.

Abstract

This article discusses the implementation of the Supervised Curricular Internship in the Undergraduate Chemistry Program in a remote format. The main objective was to adapt internship activities to the online modality while preserving the connection with the community. The methodological procedures included formal meetings with campus management, the course board, and faculty members; the drafting of a resolution to formalize the new internship format; and the adoption of Google Meet for the development of internship activities in basic education at IFMA, with the participation of supervising professors and the internship coordinator. The results highlight the promotion of reflective practices through student memorials and self-analysis on the role of educators in the pandemic context. As a contribution, a web page was created to provide free Chemistry classes for both the internal and external community of the campus, taught by the interns.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Williane de Fátima Vieira Batista

    Mestra em Memória: Linguagem e Sociedade pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia – UESB. Professora Intérprete do C. E. Prof. Rafael Braga de Oliveira/Rede Estadual do Maranhão. Professora EBTT do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia-IFMA - Campus Bacabal.

       

     

    Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão - IFMA

  • Matheus Alves Pereira

    Graduando em Licenciatura em Química pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia – Afiliação IFMA/Campus Bacabal. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia – IFMA.

     

     

References

ALMEIDA, M I.; PIMENTA, S G. Estágios supervisionados na formação docente. São Paulo: Cortez, 2014.

ASSAI, N. D. de S.; BROIETTI, F. C. D.; ARRUDA, S. de M. O estágio supervisionado na formação inicial de professores: estado da arte das pesquisas nacionais da área de ensino de ciências. Educação em Revista, v.34 n. 0, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.1590/102-4698203517. Acesso em: 16 jun. 2025 DOI: https://doi.org/10.1590/0102-4698203517

BARBOZA, L. C.; VIGGIANO, E.; PRATA-LINHARES, M. M. O Estágio remoto como espaço de aprendizagem na formação de professores. Cadernos De Pesquisa: Pensamento Educacional, v. 19, no Especial, p. 193–207, 2024. Disponível em: https://doi.org/10.35168/2175-2613.UTP.pens_ed.2024.Vol19.NEspecial.pp193-207. Acesso em: 18 abr. 2025 DOI: https://doi.org/10.35168/2175-2613.UTP.pens_ed.2024.Vol19.NEspecial.pp193-207

MELO, K. A. de; ALVES, W. F. At the heart of the occupation: teaching learning and pedagogical sensitivity. Educação & Sociedade, v.44, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.1590/ES.266147. Acesso em: 20 mai. 2025 DOI: https://doi.org/10.1590/es.266147

PIMENTA, S. G.; LIMA, M. S. L. Estágio e docência. São Paulo: Cortez, 2022.

SANTANA, C. L. S.; BORGES, K. M. B. Aula em casa: educação, tecnologias digitais e pandemia Covid-. Interfaces Científicas - Educação, v. 10, n. 1, p.75 -92, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.175642316-3828.2020v10n1p75-92. Acesso em: 11 mai. 2025. DOI: https://doi.org/10.17564/2316-3828.2020v10n1p75-92

SANTOS, F. S. dos; NASCIMENTO, R. de S. O estágio supervisionado: perspectivas e desafios de estudantes do curso de licenciatura em ciências: biologia e química. Revista Delos, v.17, n. 62, p. e3327. Disponível em: https://doi.org/10.55905/rdelosv17.n62-176. Acesso em: 02 abr. 2025. DOI: https://doi.org/10.55905/rdelosv17.n62-176

SOUZA, E. M. de F.; FERREIRA, L. G. Ensino remoto emergencial e o estágio supervisionado nos cursos de licenciatura no cenário da pandemia COVID-. Revista Tempos e Espaços em Educação, v.13, n. 32, p. 1-19, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.20952/revtee.v12i32.14290. Acesso em: 20 maio 2025 DOI: https://doi.org/10.20952/revtee.v13i32.14290

VEGA, J. L. A. et al. Distance education: technology and connectivity as preventive resources in the COVID- pandemic at public higher teacher training schools in Baja California Sur, Mexico. Creative Education, v. 13, n. 08, p. 2597-2611, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.4236/ce.2022.138166. Acesso em: 11 jul. 2025. DOI: https://doi.org/10.4236/ce.2022.138166

ZABALZA, M. A. O estágio e as práticas em contextos profissionais na formação universitária. São Paulo: Cortez, 2014.

Published

28/09/2025

How to Cite

THE SUPERVISED CURRICULAR INTERNSHIP OF THE UNDERGRADUATE CHEMISTRY PROGRAM IN REMOTE FORMAT DURING THE PANDEMIC: EXPERIENCES FROM IFMA – BACABAL CAMPUS. (2025). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 6(9), e696792. https://doi.org/10.47820/recima21.v6i9.6792