IMPACT OF COVID-19 ON DEMAND FOR AIR SERVICES ON THE CABINDA-LUANDA ROUTE – AN ECONOMETRIC APPLICATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v6i10.6853

Keywords:

Cabinda-Luanda Route. Air Transport. Demand. Covid-19.

Abstract

The main objective of this study is to analyze the impact of COVID-19 on the demand for air services on the Cabinda-Luanda route. To achieve this objective, we used a methodology that involves econometric analysis using Gretl software, based on time series data from the first quarter of 2019 to the first quarter of 2022—the periods before, during, and after COVID-19 (lifting of the sanitary fences/declaration of normality) in Angola. The data were obtained from documents (reports) from Angolan Airlines (TAAG) in Cabinda and the National Institute of Statistics of Angola (INE). Given that the pandemic in question affected all sectors of the economy, we were motivated to conduct this research, since the movement of people from Cabinda to Luanda was done solely by this route, given the geographic discontinuity with the rest of the country. The results obtained in this research reveal a negative and statistically significant relationship between Covid-19 and the demand for air services on the analyzed route, the number of flights is positively related to the demand for services under study. It is concluded from this research that Covid-19 had a negative impact on the demand for air services on the Cabinda-Luanda route.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • João Mabiala Lussuamo

    Doutorado em Gestão pela Universidade Beira Interior, em Covilhã - Portugal; Mestrado em Análise Económico Moderno pela Universidade Rey Juan Carlos, em Madrid - Espanha; Licenciado em Gestão de Empresas pela Universidade Agostinho Neto, em Cabinda - Angola; Docente pela Faculdade de Economia da Universidade 11 de Novembro, em Cabinda - Angola. 

  • António Leonel Sambo

    Licenciado em Economia pela Faculdade de Economia da Universidade 11 de Novembro Foi um dos estudantes destacados, tendo obtido uma classificação de 18 valores na defesa do seu trabalho de fim do curso. Fez os seus estudos primário e secundário na Comuna de Malembo, no Município de Cabinda - Angola.

  • Sérgio Afonso Babaca

    Licenciado em Economia pela Faculdade de Economia da Universidade 11 de Novembro, em Cabinda - Angola. Assistente de Contabilidade na Empresa SBA - Small Business Advisors.

References

AEROIN. Aviação Europeia Sofre, mais Pandemia, outras Regiões. [S. L.]: Aeroin, 2020. Disponível em: www.aerion.net. Acesso em: 30 mar. 2022.

AGÊNCIA ESTADO. Coronavírus: Setor aéreo sofrerá impactos ao menos até 2023. Correio Brasiliense, 2020.

ANAC - AGÊNCIA NACIONAL DE AVIAÇÃO CIVIL. Coronavírus e empresas aéreas. Brasilia: ANAC, 2020. Disponível em: https://www.anac.gov.br/coronavirus/empresas-aereas/empresas-aereas. Acesso em: 30 mar. 2022.

ANAC. Autoridade Nacional da Aviação Civil. Glossário da Aviação Civil. Brasilia: ANAC, 2015. Disponível em: https://www.anac.pt. Acesso em: 30 mar. 2022.

ARAÚJO, F. Introdução à Economia. 3. ed. Ciombra: Edições Almedina, 2012.

BRONS, M.; Pels, E.; NIJKAMP, P.; RIETVELD, P. Price elasticities of demand for passenger air travel: a meta-analysis. Journal of Air Transport Management, v. 8, n. 3, p. 165-175, 2002. DOI: https://doi.org/10.1016/S0969-6997(01)00050-3

CONFINS. Pandemia de Covid-19, as Fronteiras pelo Mundo e o Transporte aéreo na Itália. [S. l.: s. n.], 2020. Disponível em: https//journals.openedition.org/confinis/2757. Acesso em: 30 mar. 2022.

DE CASTRO, M. C. Microeconomia. [S. l.: s. n.], 2021. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/cadernos_economia_saude_microeconomia_1ed.pdf&ved. Acesso em: 17 set. 2022.

ESTEVÃO, A. Covid -19. Acta Radiológica Portuguesa, v. 32, n. 1, p. 5-6, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.25748/arp.19800. Acesso em: 17 set. 2022.

FILHO, W. L. R. S.; DOMINGOS, M. C. F.; FALCÃO, V. A. Demanda Aeroportuária Futura do Bloco Nordeste Pós Covid-19: Previsão Usando Econometria. In: 34º Congresso de Pesquisa e Ensino em Transporte da ANPET 100% Digital: Universidade Federal de Pernambuco. 2020. p. 151-163. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/358147755.pdf. Acesso em: 17 set. 2022.

GOMES, B. S. O Impacto do Novo Coronavírus (covid-19) na Hotelaria através da Perspectiva dos Colaboradores. 2021. Dissertação (Mestrado) - Universidade Portucalense, Porto, Portugal, 2021. Disponível em: https://repositorio.upt.pt/entities/publication/9139c3c9-8dc2-4908-a578-2f88fa6f692d.pdf. Acesso em: 31 mar. 2023.

IATA - INTERNATIONAL AIR TRANSPORT ASSOCIATION. Estatísticas do Setor de Transporte Aéreo Confirmam que 2020 foi o pior ano já Registrado. [S. l.]: IATA, 2021. Disponível em: www.iata.org. Acesso em: 17 set. 2022.

IATA. International Air Transport Association. BNA paga Dividendos às Companhias Aéreas. [S. l.]: IATA, 2022. Disponível em: www.iata.org. Acesso em: 17 set. 2022.

INE - INSTITUTO NACIONAL DE ESTATÍSTICA. Folha de Informação Rápida – Contas Nacionais Trimestais. [S. l.]: INE, 2020. Disponível em: www.ine.gov.ao. Acesso em: 13 jan. 2023.

JÚNIOR, A. A. B. Aula 3 Economia dos Transportes: Demanda por transporte. [S. l.: s. n.], 2010. Disponível em: https.//www.ufjf.br/lates/files/2016/12/Conte%25C3%25Bado3%25E2%2580%2593N_Demandaportransportes.pdf&ved. Acesso em: 13 jan. 2023.

JÚNIOR, A. M. M. Covid-19: Calamidade Pública. Medicus, v. 2, n. 1, p. 1-6, 2020. Disponível em: http://doi.org/10.6008/CBPC2674-6484.2020.001.0001. Acesso em: 02 maio 2022.. DOI: https://doi.org/10.6008/CBPC2674-6484.2020.001.0001

KUSSUMUA, S. F.; QUISSINDO, I. A. B. Dados Geoespaciais úteis no Desenvolvimento de Ferramentas de Monitorização de casos de Covid-19 em Angola. Revista Sol Nascente, v. 10, n. 2, p. 38-56, 2021. Disponível em: https://revista.ispsn.org/index.php/rsn/issue/view/13. Acesso em: 13 set. 2024.

PINDYCK, R. S.; RUBINFELD, D. Microeconomia. 7. ed. São Paulo: Pearson Education do Brasil, 2010.

RODRIGUES, L. A. Transporte Aéreo de Passageiros e o Avanço da Covid-19 no Brasil. Revista Brasileira de Geografia Médica e da Saúde Hygeia, v. 1, p. 193-201, 2020. DOI: https://doi.org/10.14393/Hygeia0054407

RODRIGUÊS, L. F. Fundamentos de Economia. [S. l.: s. n.], 2012. Disponível em: https://nuted.ouroptreto.ifmg.edu.br/capacitar/pluginfile.php/134/modglossary/attachment/9/Fundamentos_de_economia.pdf&ved. Acesso em: 13 jan. 2023.

SENNA, V.; SOUZA, A. M. Consequências da pandemia de Covid-19 para a aviação civil no Brasil. Exacta, v. 21, n. 2, p. 545-566, abr./jun. 2023.

SOUZA, A. M.; DE SENNA, V. Consequências da Pandemia de Covid-19 para a Aviação Civil no Brasil. Exacta, v. 21, n. 2, p. 545-566, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.5585/exactaep.2021.19744. Acesso: 02 maio 2022. DOI: https://doi.org/10.5585/exactaep.2021.19744

TAAG - LINHAS AÉREAS DE ANGOLA. Relatório de Dados para Apresentação Escala de Cabinda. Cabinda: Carlos Francisco, 2022.

WHO - WORLD HEALTH ORGANIZATION. Director generals opening remarks at the media briefing on covid 19. [S. l.]: WHO, 2022. disponível em: https://www.who.int/dg/speeches/detail/who-director-general-s-opening-remarks-at-the-media-briefing-on-covid-19. Acesso em: 13 jan. 2023.

Published

22/10/2025

How to Cite

IMPACT OF COVID-19 ON DEMAND FOR AIR SERVICES ON THE CABINDA-LUANDA ROUTE – AN ECONOMETRIC APPLICATION. (2025). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 6(10), e6106853. https://doi.org/10.47820/recima21.v6i10.6853