APPLIED BEHAVIOR ANALYSIS – ABA IN BRAZIL: A SYSTEMATIC REVIEW

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v6i12.6936

Keywords:

Scientific Production. Behavior Science. ABA Applications.

Abstract

Applied Behavior Analysis (ABA) has increasingly gained relevance in Brazil, providing significant improvements in quality of life regarding socially relevant issues. This study aimed to identify the scientific production related to ABA between 2014 and 2024, considering the number of publications per year, the journals with the highest number of articles, and the types of studies carried out. A qualitative and quantitative design was employed, with a descriptive approach, following PRISMA guidelines. Data collection was performed in the Virtual Health Library (BVS), resulting in 23 selected articles. Findings indicate a concentration of publications between 2017 and 2021, with predominance of experimental and review studies. Discussions highlighted the impact of the scientific funding crisis and the COVID-19 pandemic on academic output, as well as the diverse applications of ABA in clinical, educational, organizational, and social contexts. Despite the temporal limitation, the results provide insights into trends in Brazilian research and future perspectives for the consolidation of ABA in the country.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BAER, D. M.; WOLF, M. M.; RISLEY, T. R. Some current dimensions of applied behavior analysis. Journal of Applied Behavior Analysis, v. 1, n. 1, p. 91-97, 1968. DOI: https://doi.org/10.1901/jaba.1968.1-91

BARROS, R. S. Uma introdução ao estudo do comportamento humano. Belém: Editora da Universidade Federal do Pará, 2003.

BENITEZ, P.; ALBUQUERQUE, I.; MANONI, N. V.; SANCHES, A. F. R.; BONDIOLI, R. Centro de Aprendizagem e Desenvolvimento: Estudo de caso interdisciplinar em ABA. Psicologia: Teoria e Prática, v. 22, n. 1, 2020. https://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/11721/10509 DOI: https://doi.org/10.5935/1980-6906/psicologia.v22n1p351-367

BENITEZ, P.; DOMENICONI, C.; BONDIOLI, R. M. Delineamento experimental em Análise do Comportamento: Discussão sobre o seu uso em intervenções educacionais inclusivas. Psicologia USP, v. 30, e190003, 2019. https://doi.org/10.1590/0103-6564e190003 DOI: https://doi.org/10.1590/0103-6564e190003

BENVENUTI, M. F. L.; OLIVEIRA, T. P.; LYLE, L. A. G. Afeto e comportamento social no planejamento do ensino: A importância das consequências do comportamento. Psicologia USP, 2017. http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-65642017000300368&lng=pt&nrm=iso DOI: https://doi.org/10.1590/0103-656420160135

BRITTO, I. A. G. DE S.; MARCON, R. M. Estudos descritivos e experimentais em contextos aplicados: Dados científicos e impacto prático. Estudos de Psicologia (Natal), v. 24, n. 2, 204-214, 2019. https://doi.org/10.22491/1678-4669.20190022 DOI: https://doi.org/10.22491/1678-4669.20190022

CAROLINE, A. Ensino de pais via telessaúde para a implementação de procedimentos baseados em ABA: Uma revisão de literatura e recomendações em tempos de COVID 19. Revista Brasileira de Análise do Comportamento, v. 16, n. 2, 2020. DOI: https://doi.org/10.18542/rebac.v16i2.9608

CARVALHO FILHA, F. S. S.; NASCIMENTO, I. B. R. DO; SANTOS, J. C. DOS; SILVA, M. V. DA R. S. DA; MORAES FILHO, I. M. DE; VIAN, L. M. M. Análise do comportamento aplicada ao transtorno do espectro autista: Aspectos terapêuticos e instrumentos utilizados – uma revisão integrativa. REVISA (Online), p. 525–536, 2019. DOI: https://doi.org/10.36239/revisa.v8.n4.p525a536

CARVALHO, R. C. Formação em Análise do Comportamento no contexto da Educação Especial: Variáveis pessoais e attitudinais relacionadas à inclusão. Psicologia: Ciência e Profissão, v. 42, n. 4, p. 945–960, 2017. https://www.scielo.br/j/pcp/a/gvpLVr7r4FPBpyYytxZCB5G/?utm_source=chatgpt.com

CÉSAR, M. DE A.; MOROZ, M. Teaching chemistry based on the stimulus equivalence model. Paidéia (Ribeirão Preto), v. 28, e2838, 2019. https://doi.org/10.1590/1982-4327e2838 DOI: https://doi.org/10.1590/1982-4327e2838

CIPPOLA, N. S.; DOMENICONI, C.; SCHMIDT, A. Flexibilização de avaliações acerca de profissões após um programa em orientação profissional. Revista Brasileira de Orientação Profissional, v. 18, n. 2, p. 166–180, 2017. https://doi.org/10.26707/1984-7270/2017v18n2p167 DOI: https://doi.org/10.26707/1984-7270/2017v18n2p167

ERZ, H. Zotero 6: A review. [S. l.: s. n.], 2022.

FARIAS, S. P. M.; ELIAS, N. C. Marcos do comportamento verbal e intervenção comportamental intensiva em trigêmeos com autismo. Psicologia Escolar e Educacional, v. 24, e215946, 2022. https://doi.org/10.1590/2175-35392020215946 DOI: https://doi.org/10.1590/2175-35392020215946

FERRAZ, R. A.; LEONEL, S.; SEGANTINI, D. M.; TECCHIO, M. A.; ANTUNES, L. E. C. Produtividade e sazonalidade de pessegueiros cultivados em condições subtropicais, sujeitos a diferentes épocas de poda. Semina: Ciências Agrárias, v. 36, 6 Supl 2, 2022. https://doi.org/10.5433/1679-0359.2015v36n6Supl2p4099 DOI: https://doi.org/10.5433/1679-0359.2015v36n6Supl2p4099

FERSTER, C. B.; SKINNER, B. F. Schedules of Reinforcement. New York: Appleton-Century-Crofts, 1957. DOI: https://doi.org/10.1037/10627-000

FOLETTE, W. C.; BACH, P. A.; BORDIERI, M. J. The role of functional analysis in contemporary clinical behavior analysis. In: MULICK, J. A.; MAYVILLE, E. A.; GHAEMMAGHAMI, J. E. (Eds.), Clinical and organizational applications of applied behavior analysis. [S. l.: s. n.], 2021. p. 55-78.

GALINDO, D.; LEMOS, F. C. S.; NASCIMENTO, C. C. G. DO; SOUZA, L. L. DE; NASCIMENTO, R. D. S. Intuição para Bergson e Deleuze: Atravessamentos por devires da pesquisa em Psicologia. Psicologia Escolar e Educacional, v. 21, p. 277–283, 2017. https://doi.org/10.1590/2175-3539201702121114 DOI: https://doi.org/10.1590/2175-3539201702121114

HUBNER, M. M.; MARINOTTI, M. A trajetória de Carolina Martuscelli Bori: a construção de uma psicologia científica no Brasil. In: CAMBAÚVA, L. G. et al. (Orgs.). Psicologia: Profissão e Ciência no Brasil. São Paulo: Escuta, 2005.

LEAF, J. B. The effects of the COVID 19 pandemic on journals in applied behavior analysis. Behavior Analysis in Practice, 2023.

LEONARDI, J. L; MÁCIMO, T.; BACCHI, A. D.; JOSUA, D. Ciência, Análise do Comportamento e a prática baseada em evidências em psicologia. Perspectivas em Análise do Comportamento, p. 97–119, 2023. DOI: https://doi.org/10.18761/PACCha0a1

LOVAAS, O. I. Behavioral treatment and normal educational and intellectual functioning in young autistic children. Journal of Consulting and Clinical Psychology, v. 55, n. 1, p. 3-9, 1987. DOI: https://doi.org/10.1037//0022-006X.55.1.3

MADEIRA, I.; BORLOTI, E.; HAYDU, V. B. Ensino de relações condicionais entre estímulos musicais por meio de programa de computador. Psicologia da Educação, v. 44, p. 25–36, 2017. https://doi.org/10.5935/2175-3520.20170003 DOI: https://doi.org/10.5935/2175-3520.20170003

MARIN, R.; FALEIROS, P. B.; MORAES, A. B. A. Como a análise do comportamento tem contribuído para área da saúde? Psicologia: Ciência e Profissão, p. 1–13, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/1982-3703003197787

MATA, A. E. A.; FREITAS, L. A. B. Contribuições da Análise do Comportamento para a atuação de políticas públicas educacionais de perspectiva inclusiva. In: Anais Principais do Seminário de Educação (SemiEdu). 2024 p. 20–29. DOI: https://doi.org/10.5753/semiedu.2024.32652

MELO, T. G. DE; GONZÁLEZ, D. C. M. Pagamento por serviços ambientais (PSA) e práticas de agricultura sustentável: Contribuições da Análise do Comportamento. Estudos Interdisciplinares em Psicologia, v. 8, n. 2, 2017. https://doi.org/10.5433/2236-6407.2017v8n2p20 DOI: https://doi.org/10.5433/2236-6407.2017v8n2p20

MENEGHINI, R.; MUGNAINI, R.; PACKER, A. L. International versus national oriented Brazilian scientific journals: A scientometric analysis based on SciELO and JCR ISI databases. Scientometrics, v. 69, n. 3, p. 529–538, 2006. https://doi.org/10.1007/s11192-006-0168-zakjournals.com DOI: https://doi.org/10.1007/s11192-006-0168-z

OLIVEIRA, A.; SILVEIRA, I. G.; MORTE, I. S. B. DE; AZEVEDO CHAGAS, J. M. DE; MARTINS, J. T.; GONÇALVES, M. A. C.; CORRÊA, M. I. Impactos da pandemia do COVID 19 no desenvolvimento de crianças com o transtorno do espectro autista. Revista Eletrônica Acervo Científico, v. 27, e7728–e7728, 2021. DOI: https://doi.org/10.25248/reac.e7728.2021

OLIVEIRA, T. P.; SOARES, L. F.; VIEIRA, P. M. S. Impact of social distancing on parents of children with autism spectrum disorder. Psicologia: Teoria e Prática, v. 23, n. 1, p. 1–20, 2021. https://doi.org/10.5935/1980-6906/ePTPC1914000 DOI: https://doi.org/10.5935/1980-6906/ePTPC1914000

PAGE, M. J. et al. A declaração PRISMA 2020: Diretriz atualizada para relatar revisões sistemáticas. Revista Panamericana de Salud Pública, v. 46, e112, 2023. DOI: https://doi.org/10.26633/RPSP.2022.112

PAVLOV, I. P. Conditioned Reflexes: An Investigation of the Physiological Activity of the Cerebral Cortex. Translated and Edited: G. V. Anrep. London: Oxford University Press, 1927.

RIBEIRO, K. L.; OLIVEIRA, Y. N.; HENKLAIN, M. H. O. Treinar a correspondência entre diferentes formas de apresentar problemas melhora o desempenho matemático. Avances en Psicología Latinoamericana, v. 39, n. 1, 2021. https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/apl/a.8931 DOI: https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/apl/a.8931

SANTOS, L. M.; OLIVEIRA, R. Desfinanciamento da ciência no Brasil: Os efeitos dos cortes no CNPq e na CAPES. Cadernos de Pesquisa, v. 49, n. 172, p. 78–95, 2019. https://publicacoes.fcc.org.br/cp

SELLA, A. C.; RIBEIRO, D. M. Análise do Comportamento Aplicada ao Transtorno do Espectro Autista. In: O que é Análise do Comportamento Aplicada?. Curitiba: Appris, 2018.

SERAFIM, M. P.; DIAS, R.; ETULAIN, C. R. Budget cuts in Brazilian science: From the Endless Frontier to the End of the Line? Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, v. 26, n. 3, p. 654–657, 2021. https://doi.org/10.1590/S1414 40772021000300001 DOI: https://doi.org/10.1590/s1414-40772021000300001

SIMONSEN, B.; FAIRBANKS, S.; BRIESCH, A.; MYERS, D.; SUGAI, G. Evidence-based practices in classroom management: Considerations for research to practice. Education and Treatment of Children, v. 31, n. 3, p. 351-380, 2008. https://bottemabeutel.com/wp-content/uploads/2014/01/Simonson-et-al.-evidence-based-practices.pdf DOI: https://doi.org/10.1353/etc.0.0007

SKINNER, B. F. Science and Human Behavior. New York: Macmillan, 1953.

SKINNER, B. F. The Behavior of Organisms: An Experimental Analysis. New York: Appleton-Century-Crofts, 1938.

SOUZA, C. B.; COSTA, L. C. Panorama da análise do comportamento aplicada no Brasil: Avanços e desafios. Revista Brasileira de Terapia Comportamental e Cognitiva, v. 24, n. 2, p. 45–60, 2022.

SUGAI, G.; HORNER, R. H. Responsiveness-to-intervention and school-wide positive behavior supports: Integration of multi-tiered system approaches. Exceptionality, v. 17, n. 4, p. 223-237, 2009. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/09362830903235375 DOI: https://doi.org/10.1080/09362830903235375

TODOROV, J. C.; HANNA, E. S. Análise do comportamento no Brasil. Psicologia: Teoria e Pesquisa, v. 26, spe, p. 143–153, 2010. https://doi.org/10.1590/S0102-37722010000500013 DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-37722010000500013

VAZ, A. M.; SCHMIDT, A. Learning of pseudowords by children of different ages in a shared book reading context. Paidéia (Ribeirão Preto), v. 29, e2912, 2019. https://doi.org/10.1590/1982-4327e2912 DOI: https://doi.org/10.1590/1982-4327e2912

VIEIRA, R. S.; BORGES, F. A. Austeridade e colapso na ciência: Uma análise dos cortes no fomento à pesquisa pós 2016. Ciência e Sociedade, v. 6, n. 1, p. 112–130, 2021. https://doi.org/10.1590/S0104-59702021005000001 DOI: https://doi.org/10.1590/s0104-59702021005000001

WONG, C.; ODOM, S. L.; HUME, K. A.; COX, A. W.; FETTIG, A.; KUCHARCZYK, S.; SCHULTZ, T. R. Evidence-based practices for children, youth, and young adults with autism spectrum disorder: A comprehensive review. Journal of Autism and Developmental Disorders, v. 45, n. 7, p. 1951-1966, 2015. https://link.springer.com/article/10.1007/s10803-014-2351-z DOI: https://doi.org/10.1007/s10803-014-2351-z

Published

26/11/2025

How to Cite

APPLIED BEHAVIOR ANALYSIS – ABA IN BRAZIL: A SYSTEMATIC REVIEW. (2025). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 6(12), e6126936. https://doi.org/10.47820/recima21.v6i12.6936