LEARNING ASSESSMENT IN DISTANCE EDUCATION: TEACHING PRACTICES AND CONCEPTIONS

Authors

  • Alcimar José Silva Ivy Enber Christian University
  • Ozemar da Silva Araújo Ivy Enber Christian University

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v6i12.7011

Keywords:

Learning assessment, Youth and adult education, Distance education, Teaching practices, Educational inclusion

Abstract

This article presents a literature review on learning assessment in Youth and Adult Education (EJA) in the distance education modality. The study analyzes the conceptions and assessment practices adopted by teachers, the technological challenges faced, and the possibilities for building formative and inclusive assessment. Results indicate that despite technological advances, traditional and summative assessment practices prevail, which are not suitable for the specificities of EJA. Difficulties related to teacher training and student access to digital technologies are also highlighted. On the other hand, innovative experiences such as the use of digital portfolios and reflective assessment suggest paths for more participatory and contextualized assessment. The research emphasizes the need to redefine the teacher’s role and personalize assessment practices to promote inclusion and student success. It concludes that assessment in distance EJA must be rethought to meet the social and pedagogical demands of this population.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini de; VALENTE, José Armando. Formação de professores para o uso pedagógico das tecnologias: práticas inovadoras em foco. São Paulo: Loyola, 2019.

ARROYO, Miguel; GAUTHIER, Edith. Os sujeitos da EJA: experiências e saberes. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.

BEHAR, Patrícia Alejandra (org.). Modelos pedagógicos para EaD: do presencial ao virtual. Porto Alegre: Penso, 2019.

BELLONI, Maria Luiza. Educação a distância. 6. ed. Campinas: Autores Associados, 2009.

COSTA, A. M.; SILVA, R. S. Concepções docentes e avaliação na EJA: limites e possibilidades na educação a distância. Revista Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 16, n. 41, p. 320-339, 2020.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2017.

GOMES, Mônica; MATTOS, Sérgio. Inclusão digital e desafios pedagógicos na EJA a distância. Revista Brasileira de Educação de Jovens e Adultos, v. 9, n. 18, p. 52-68, 2022.

HADJI, C. Avaliação desmistificada. Porto Alegre: Artmed, 2001.

HOFFMANN, J. Avaliação para aprender: uma prática em construção da pré-escola à universidade. 19. ed. Porto Alegre: Mediação, 2013.

HOFFMANN, Jussara. Avaliação: mito e desafio. 25. ed. Porto Alegre: Mediação, 2014.

HOFFMANN, Jussara. Avaliar para promover: as setas do caminho. 20. ed. Porto Alegre: Mediação, 2018.

KENSKI, Vani Moreira. Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. 6. ed. Campinas: Papirus, 2012.

KENSKI, Vani Moreira. Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. 7. ed. Campinas: Papirus, 2013. DOI: https://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.7i1.00014

LITTO, Fredric M. Avaliação em cursos on-line. In: LITTO, Fredric M.; FORMIGA, Marcos (org.). Educação a distância: o estado da arte. São Paulo: Pearson Education do Brasil, 2009. p. 281-295.

LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e proposições. 23. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

MORAN, José Manuel. A educação que desejamos: novos desafios e como chegar lá. Campinas: Papirus, 2015.

PAIVA, Vanilda. A EJA na EaD: novas mediações, velhos desafios. Educação & Realidade, v. 45, n. 1, p. 1-20, 2020.

PERRENOUD, Philippe. Avaliação: da excelência à regulação das aprendizagens. Porto Alegre: Artmed, 1999.

RIBEIRO, Djamila. Quem tem medo do feminismo negro? São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

SILVA, A. C.; NASCIMENTO, L. G. da S. Avaliação da aprendizagem na EJA mediada por tecnologias digitais: desafios à prática docente. Revista Educação Pública, Rio de Janeiro, v. 19, n. 28, p. 1-16, 2019. Disponível em: https://educacaopublica.cecierj.edu.br. Acesso em: 10 maio 2025.

SILVA, Lúcia Helena da; MOURA, Rita de Cássia. Desafios da docência na EJA a distância: entre a exclusão digital e a reinvenção pedagógica. Educação & Sociedade, v. 42, e023456, 2021.

SILVA, Marco Antonio da. Avaliação da aprendizagem na educação a distância: desafios e possibilidades. Revista Práxis Educacional, v. 16, n. 42, p. 349-368, 2020.

SOUZA, M. S.; BRITO, T. R. Avaliação da aprendizagem na EJA/EaD: barreiras tecnológicas e desafios metodológicos. Cadernos Cenpec, São Paulo, v. 11, n. 2, p. 204-223, 2021. Disponível em: https://revista.cenpec.org.br. Acesso em: 10 maio 2025.

VALENTE, José Armando. Ensino e aprendizagem com tecnologias: repensando a educação. Campinas: Unicamp/NIED, 2011.

VASCONCELLOS, Celso dos Santos. Avaliação da aprendizagem: práticas de mudança - por uma práxis transformadora. São Paulo: Libertad, 2012.

Published

09/12/2025

How to Cite

LEARNING ASSESSMENT IN DISTANCE EDUCATION: TEACHING PRACTICES AND CONCEPTIONS. (2025). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 6(12), e6127011. https://doi.org/10.47820/recima21.v6i12.7011