A METHODOLOGICAL INTERVENTION FOR TEACHING AND LEARNING ALGORITHMS AND DATA STRUCTURES, USING GAMIFICATION AND DIGITAL GAME DEVELOPMENT
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v6i12.7067Keywords:
Algorithms and Data Structures, Games, GamificationAbstract
Knowledge of Algorithms and Data Structures (EAD) is essential for training students in the Information Technology (IT) field. However, this curricular component can present high failure rates. Therefore, this work proposes a methodological intervention for teaching and learning in EAD, through the use of gamification and the development of digital games, in which students advance in the discipline as they consume the content, while simultaneously working on the development of digital games. To evaluate the proposal, a diagnostic questionnaire was administered, which included questions about the general characteristics of the participants, their preferences regarding the use of the methodology, and the usability of the platform used for developing digital games. As a result, a predisposition of the students towards the methodology was identified, as well as a difficulty with the game development platform, mainly in relation to the ease of learning the environment.
Downloads
References
CUNHA, Libia de Souza Boss; CARVALHO, Edione Teixeira de. Tertiary study on gamification in the teaching of Algorithms and Programming. Research, Society and Development, [S. l.], v. 11, n. 13, p. e396111335543, 2022. DOI: 10.33448/rsd-v11i13.35543. DOI: https://doi.org/10.33448/rsd-v11i13.35543
DA SILVA, F. L. A.; DE SOUZA NETO, Z. P.; DE HOLANDA, I. N.; DE SOUSA, R. R. Um relato de experiência do uso de metodologias ativas para o ensino remoto de Estruturas de Dados em tempos de pandemia. Brazilian Journal of Development, [S. l.], v. 7, n. 7, p. 70453–70491, 2021. DOI: 10.34117/bjdv7n7-292. DOI: https://doi.org/10.34117/bjdv7n7-292
DIAS, Maria Luiza Barros. Avaliação das Heurísticas de Nielsen e teste de usabilidade em websites de prefeituras: um estudo quali-quantitativo dos sítios eletrônicos municipais de Portalegre - RN, Martins - RN e Pau dos Ferros - RN. Monografia (Curso de Tecnologia da Informação) — Universidade Federal Rural do Semi-Árido, Pau dos Ferros, 2021.
LEITE, Felipe Torres; COUTINHO, Jarbele C. S.; SOUSA, Reudismam Rolim de. An Experience Report About Challenges of Software Engineering as a Second Cycle Course. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE ENGENHARIA DE SOFTWARE (SBES), 34. 2020, Natal. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2020. DOI: https://doi.org/10.1145/3422392.3422487
LOURENÇO, Douglas Fabiano; CARMONA, Elenice Valentim; DE MORAES LOPES, Maria Helena Baena. Tradução e adaptação transcultural da System Usability Scale para o português do Brasil. Aquichan, v. 22, n. 2, p. 8, 2022.
NIELSEN, Jakob. Usability 101: Introduction to usability. [S. l.]: Nielsen Norman Group, 2012. Disponível em: https://www.nngroup.com/articles/usability-101-introduction-to-usability/. Acesso em: 22 nov. 2025.
PINHEIRO, Anderson Fernandes; SOUSA, Reudismam Rolim de. Uma revisão sistemática do uso de elementos dos jogos para motivar os estudantes para o aprendizado de programação. Brazilian Journal of Development, [S. l.], v. 6, n. 6, p. 36612–36636, 2020. DOI: 10.34117/bjdv6n6-267. DOI: https://doi.org/10.34117/bjdv6n6-267
SALVADOR, Pétala Tuani Candido de Oliveira; CHIAVONE, Flávia Barreto Tavares; AMARAL, Eliana; FERNANDES, Maria Isabel Domingues; SANTOS, Viviane Euzébia Pereira. Avaliação da usabilidade de hipermídia para ensino da sistematização da assistência de enfermagem. Revista Sustinere, v. 9, p. 352-368, 2021. DOI: https://doi.org/10.12957/sustinere.2021.49359
STEINMETZ, Gustavo; SCHROEDER, Gustavo Lazarotto; FRANCISCO, Rosemary; BARBOSA, Jorge Luís Victória. Gamificando o Ensino de Programação de Computadores: um Mapeamento Sistemático. In: Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, 32. , 2021, Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2021. p. 1286-1296. DOI: https://doi.org/10.5753/sbie.2021.218524. DOI: https://doi.org/10.5753/sbie.2021.218524
TENÓRIO, Josceli Maria; COHRS, Frederico Molina; SDEPANIAN, Vera Lúcia; PISA, Ivan Torres; MARIN, Heimar de Fátima. Desenvolvimento e avaliação de um protocolo eletrônico para atendimento e monitoramento do paciente com doença celíaca. Revista de Informática teórica e aplicada, v. 17, n. 2, p. 210-220, 2010. DOI: https://doi.org/10.22456/2175-2745.12119
TRIPP, David. Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Educação e pesquisa, v. 31, p. 443-466, 2005. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022005000300009
Downloads
Published
License
Copyright (c) 2025 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.








