MURAL ART IN SOYO'S PRIMARY SCHOOLS AS A TOOL FOR PRESERVING LOCAL HISTORY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v6i12.7068

Keywords:

Mural art. History. Local history. Basolongo.

Abstract

The present article seeks to reflect on how mural art can be used in primary schools in Soyo, Angola, as an educational tool and a means of preserving local history, contributing to the strengthening of identity and historical awareness among new generations. This study adopts a mixed qualitative and quantitative approach. The research was conducted in four primary schools in the municipality of Soyo, selected for having initial experiences with murals, namely: School Complex No. 2; Primary School No. 8; School Complex No. 20 – Pungo; and Martevângela College. To achieve the specific objectives, theoretical-level methods were employed, including analysis-synthesis and modeling; empirical-level methods, such as observation, unstructured interviews, and questionnaires; and statistical-mathematical methods, including percentage analysis. Currently, mural art in primary schools in the municipality of Soyo does not portray local history (the history of the Basolongo), indicating the need to disseminate this history within these educational environments. The strategies presented in this study may contribute to the inclusion of local history in mural art in primary schools in Soyo.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • António Pedro F. Maria, UEMA-Universidade Estadual do Maranhão

    Licenciado em Ensino de História pelo Instituto Superior de Ciências da Educação do Lubango (ISCED-HUÍLA). Mestre em Ensino de História da África pelo Instituto Superior de Ciências da Educação de Luanda (ISCED-LUANDA). Doutorando em História pela Universidade Estadual do Maranhão (UEMA).

     

References

AMARAL, Selene Seragiotto. Mural: a arte para o povo? São Paulo: Universidade de São Paulo, 1990.

ANREUS, Alejandro; GREELEY, Robin; FOLGARAIT, Leonard (orgs.). Mexican Muralism: a Critical History. Berkeley: University of California Press, 2012. DOI: https://doi.org/10.1525/9780520352582

FANON, Frantz. Os condenados da terra. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2005.

FERREIRA, Marieta de Moraes; OLIVEIRA, Margarida Maria Dias de (Coord.). Dicionário de História. Rio de Janeiro: FGV Editora, 2019.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GOLDMAN, Shifra. Dimensions of the Americas: Art and Social Change in Latin America. Chicago: University of Chicago Press, 1994.

GOUBERT, Pierre. História Local. Revista Arrabaldes: por uma história democrática, Rio de Janeiro, n. 1, maio/ago. 1988.

GUEVARA, Che. Apuntes críticos a la Economía Política. Habana: Centro de Estudios Che Guevara: Ocean Sur, 2006.

HORN, Geraldo Balduino; GERMINARI, Geyso Dongley. Ensino de história e seu currículo: teoria e método. Petropólis/RJ: Vozes, 2010.

KI-ZERBO, Joseph. Histoire de LˈAfrique Noire: dˈhier à demain. Paris: Hatier, 1972.

LOWI, Michael. (Org.). Revoluções. São Paulo: Boitempo, 2009.

MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003.

MARTIN, Gabriela. Pré-história do nordeste do Brasil. Recife: UFPE, 1997.

NEVES, Ana Maria Bergamin. História – Interações: raízes históricas brasileiras. São Paulo: Blucher, 2012.

OGBECHIE, Sylvester Okwunodu. Making history: African collectors and the canon of African art. Seattle: University of Washington Press, 2011.

OMAR, Denisse Kátia Soares. A importância da valorização da história local no ensino de história em Moçambique. Revista Especialidade, v. 18. n.1, p. 38-51, 2022. DOI: https://doi.org/10.21680/1984-817X.2022v18n1ID26346

RUBBI, Cristiane; MAKOWIECKY, Sandra. A Arte Muralista: um breve tour. DAPesquisa, Florianópolis, v. 15, p. 01 27, jan. 2020. DOI: 10.5965/18083129152020e0002. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/339184663_A_Arte_Muralista_um_breve_tour/fulltext/5e43754192851c7f7f30c19c/A Arte Muralista um breve tour.pdf. Acesso em: 30 out. 2025. DOI: https://doi.org/10.5965/18083129152020e0002

TEIXEIRA, Felipe Charbel. Uma construção de fatos e palavras: Cícero e a concepção retórica da históriz. Revista varia História, v. 24, n. 40, 2008. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-87752008000200014

WOLF, Norbert. Mural Art. Köln: Taschen, 1998.

Published

20/12/2025

How to Cite

MURAL ART IN SOYO’S PRIMARY SCHOOLS AS A TOOL FOR PRESERVING LOCAL HISTORY. (2025). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 6(12), e6127068. https://doi.org/10.47820/recima21.v6i12.7068