MURAL ART IN SOYO'S PRIMARY SCHOOLS AS A TOOL FOR PRESERVING LOCAL HISTORY
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v6i12.7068Keywords:
Mural art. History. Local history. Basolongo.Abstract
The present article seeks to reflect on how mural art can be used in primary schools in Soyo, Angola, as an educational tool and a means of preserving local history, contributing to the strengthening of identity and historical awareness among new generations. This study adopts a mixed qualitative and quantitative approach. The research was conducted in four primary schools in the municipality of Soyo, selected for having initial experiences with murals, namely: School Complex No. 2; Primary School No. 8; School Complex No. 20 – Pungo; and Martevângela College. To achieve the specific objectives, theoretical-level methods were employed, including analysis-synthesis and modeling; empirical-level methods, such as observation, unstructured interviews, and questionnaires; and statistical-mathematical methods, including percentage analysis. Currently, mural art in primary schools in the municipality of Soyo does not portray local history (the history of the Basolongo), indicating the need to disseminate this history within these educational environments. The strategies presented in this study may contribute to the inclusion of local history in mural art in primary schools in Soyo.
Downloads
References
AMARAL, Selene Seragiotto. Mural: a arte para o povo? São Paulo: Universidade de São Paulo, 1990.
ANREUS, Alejandro; GREELEY, Robin; FOLGARAIT, Leonard (orgs.). Mexican Muralism: a Critical History. Berkeley: University of California Press, 2012. DOI: https://doi.org/10.1525/9780520352582
FANON, Frantz. Os condenados da terra. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2005.
FERREIRA, Marieta de Moraes; OLIVEIRA, Margarida Maria Dias de (Coord.). Dicionário de História. Rio de Janeiro: FGV Editora, 2019.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
GOLDMAN, Shifra. Dimensions of the Americas: Art and Social Change in Latin America. Chicago: University of Chicago Press, 1994.
GOUBERT, Pierre. História Local. Revista Arrabaldes: por uma história democrática, Rio de Janeiro, n. 1, maio/ago. 1988.
GUEVARA, Che. Apuntes críticos a la Economía Política. Habana: Centro de Estudios Che Guevara: Ocean Sur, 2006.
HORN, Geraldo Balduino; GERMINARI, Geyso Dongley. Ensino de história e seu currículo: teoria e método. Petropólis/RJ: Vozes, 2010.
KI-ZERBO, Joseph. Histoire de LˈAfrique Noire: dˈhier à demain. Paris: Hatier, 1972.
LOWI, Michael. (Org.). Revoluções. São Paulo: Boitempo, 2009.
MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003.
MARTIN, Gabriela. Pré-história do nordeste do Brasil. Recife: UFPE, 1997.
NEVES, Ana Maria Bergamin. História – Interações: raízes históricas brasileiras. São Paulo: Blucher, 2012.
OGBECHIE, Sylvester Okwunodu. Making history: African collectors and the canon of African art. Seattle: University of Washington Press, 2011.
OMAR, Denisse Kátia Soares. A importância da valorização da história local no ensino de história em Moçambique. Revista Especialidade, v. 18. n.1, p. 38-51, 2022. DOI: https://doi.org/10.21680/1984-817X.2022v18n1ID26346
RUBBI, Cristiane; MAKOWIECKY, Sandra. A Arte Muralista: um breve tour. DAPesquisa, Florianópolis, v. 15, p. 01 27, jan. 2020. DOI: 10.5965/18083129152020e0002. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/339184663_A_Arte_Muralista_um_breve_tour/fulltext/5e43754192851c7f7f30c19c/A Arte Muralista um breve tour.pdf. Acesso em: 30 out. 2025. DOI: https://doi.org/10.5965/18083129152020e0002
TEIXEIRA, Felipe Charbel. Uma construção de fatos e palavras: Cícero e a concepção retórica da históriz. Revista varia História, v. 24, n. 40, 2008. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-87752008000200014
WOLF, Norbert. Mural Art. Köln: Taschen, 1998.
Downloads
Published
License
Copyright (c) 2025 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.








