EDUCATION AND EMANCIPATION: A LOOK AT BLACK WOMEN

Authors

  • Alberto Banhal
  • Nei Antonio Nunes
  • Alexandre Zawak Pazetto unisul

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v3i2.1201

Keywords:

research aims to reflect on the theme

Abstract

This research aims to reflect on the theme of education as a way of emancipating black women. Of a bibliographic nature, it brings in its core the relationships between human rights, education, gender, race and class in our society structured by social hierarchies. It is evident that education for claiming rights is imperative. Education, thus, proves to be a powerful instrument for emancipation and freedom, enabling access to knowledge. The objective is to theoretically deepen these reflections on the acquisition of the right to education throughout the development of humanity for black women and the importance of affirmative action policies to materialize the constitutional objectives and the United Nations 2030 Agenda. It is proposed to think and rethink the situation of black women today, the insights and opportunities to ascend in social and professional life.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alberto Banhal

Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)

Nei Antonio Nunes

Universidade do Sul de Santa Catarina

Alexandre Zawak Pazetto, unisul

Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)

References

REFERÊNCIAS

ADORNO, T. W. Educação e Emancipação. In: ADORNO, T.W. Educação e Emancipação. Tradução de Wolfgang Leo Maar. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1995.

ALMEIDA, J. A. M. Sobre a anamorfose: identidade e emancipação na velhice Tese de Doutorado, Programa de Pós-Graduação em Psicologia Social, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, SP, 2005.

ARAÚJO, I. M. Temática indígena na escola: Potencialidades do currículo para o enfrentamento da colonialidade. Currículo sem fronteiras, v.14, n.3.p.181-207 set/dez 2014.

BANNEL, R. I. Habermas e a educação. Cult, 12(136), 49-52, 2009.

BATISTA, W. Sobre a política de cotas no Brasil. Portal disparada, 2010. Disponível em: https://disparada.com.br/sobre-a-politica-de-cotas-brasil/ Acesso em: 10 jan. 2022.

BERTH, J. Empoderamento. São Paulo: Sueli Carneiro; Jandaíra, 2020.

BOCK, A. M. B. e AGUIAR, W. M. J. Psicologia da Educação: em busca de uma leitura crítica e de uma atuação compromissada. In: BOCK, A. M. B. (Org.). A perspectiva sócia histórica na formação em psicologia. Petrópolis, RJ: Vozes, 2003.

BRANDÃO, C. R. O que é educação? 28.ed. São Paulo, SP: Brasiliense, Coleção Primeiros Passos, 1993.

CARNEIRO, S. em entrevista à Revista Cult em 2017.

COLLINS, P. H. Pensamento feminista negro. 1º ed. São Paulo: Boitempo, 2019.

CROSARA, D. de M., & SILVA, L. B. e. (2018). A Constituição Federal de 1988: os caminhos das políticas de democratização do acesso e permanência na educação superior como direito fundamental. Revista Educação E Políticas Em Debate, 7(2).https://doi.org/10.14393/REPOD.issn. 2238-8346.v7n2a2018-07.

CURY, C. R. J. Direito à educação; direito à igualdade; direito à diferença. Cadernos de Pesquisa n. 116, jpu.l h2o4/52-20602, julho/ 2002.

DAVIS, A. Mulheres, raça e classe. 1º ed. São Paulo: Boitempo, 2016.

DURKHEIM, E. Educação e Sociologia. Trad.: Lourenço Filho. 4ª ed. São Paulo: Edições Melhoramentos, 1955.

FELÍCIO, Helena Maria dos Santos. Currículo e emancipação: redimensionamento de uma escola instituída em um contexto advindo do processo de desfavelização, Currículo sem Fronteiras, v. 10, n. 2, p. 244-258, jul./dez. 2010.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 17º ed. São Paulo: Paz & Terra, 1987.

FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 36ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2003.

FULATT, O. Filosofia da educação. Petrópolis: Vozes, 1994.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

GOMES, Nilma Lino. O movimento Negro educador: saberes construídos nas lutas por emancipação. Petrópolis, TJ: Vozes, 2018.

GONZALES, L. Racismo e sexismo na cultura brasileira. Revista Ciências Sociais Hoje, Anpocs, 1984, p. 223-244.

HABERMAS, J. Diagnóstico do tempo (F. B. Siebeneichler, Trad.). Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 2005.

HOOKS, Bell. Olhares Negros: Raça e Representação. Editora Elefante, 2019.

KANT, I. Sobre a Pedagogia. Trad.: Francisco Cock Fontanella. Piracicaba: São Paulo: Ed. Unimep, 2002.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Retrato das Raça Desigualdades de Gênero e Raça– 20 anos. Disponível em: Indicadores sociais das mulheres no Brasil | Educa | Jovens - IBGE Acesso em 9 jan. 2022.

INSTITUTO DE PESQUISA ECONÔMICA APLICADA. Retrato das Desigualdades de Gênero e Raça – 20 anos. Disponível em https://www.ipea.gov.br/portal/images/stories/PDFs/170306_apresentaçao_retrato.pdf Acessado em 09 jan. 2022.

KANT, I. Sobre a Pedagogia. Trad.: Francisco Cock Fontanella. Piracicaba: São Paulo: Ed. Unimep, 2002.

KOSELLECK, Reinhart. Histórias de conceptos: Estudios sobre semántica y pragmática del lenguaje político y social. Madrid: Editorial Trotta. 2012.

MARUANI, M.; HIRATA, H. (Org.). As novas fronteiras da desigualdade: homens e mulheres no mercado de trabalho. São Paulo: Ed. Senac, 2003. 368 p.

MASTRODI, J; BATISTA, W.M. O dever das cidades includentes em favor das mulheres negras. Revista de Direito da Cidade, vol.10, n.3, 2018, p.862- 886. Disponível emhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/rdc/article/view/31664. Acessado em: 09 jan. 2022.

Objetivos Sustentáveis da ONU: entenda o que são e qual a sua importância - CATALISA (catalisajr.com.br) acessado em 9 jan. 2022.

ODS: o que esta sigla significa e como ela impacta o mundo hoje - Instituto Aurora acessado em 9 jan. 2022.

OLIVEIRA, N. A. e PROENÇA, K. A. P. EMANCIPAÇÃO: UMA PERPECTIVA FREIRIANA NO GT- 17 DA ANPED NO PERÍODO DE 2001 A 2007. Expressa Extensão. Pelotas, v.21, n.1, p. 88-102, 2016.

PRETA–RARA. Eu, empregada doméstica: a senzala moderna é o quartinho da empregada. Belo Horizonte: Letramento, 2019.

RAMOS, R. A educação e o conhecimento: uma abordagem complexa. Educar, Curitiba, n° 32, Ed. UFPR: 2008. Disponível em: www.scielo.br/pdf/er/n32/n32a07.pdf. Acesso em 22 de dez. 2022.

RAMOS, R. A educação e o conhecimento: uma abordagem complexa. Educar, Curitiba, n° 32, Ed. UFPR: 2008. Disponível em: www.scielo.br/pdf/er/n32/n32a07.pdf. Acesso em 22 de dez. 2022.

RIBEIRO, D. Quem tem medo do feminismo negro? 1ª edição – São Paulo: Companhia das Letras, 2018.

ROCHA, M. e PROENÇA, M. Psicologia e Educação: desafios teórico-práticos. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2000.

RODA VIVA, Racismo Estrutural, convidado Silvio Almeida. Disponível em:https://www.youtube.com/watch?v=L15AKiNm0Iw. . Acessado em: 9 jan. 2022.

SAMPAIO; SANTOS e MESQUIDA. Do conceito de educação à educação no neoliberalismo. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 3, nº.7, p. 165-178, set./dez. 2002.

SANTOS, H. C. da C.; RAMOS, E. da S.; ESPÍNOLA, M. R. B. Rompendo barreiras, conquistando espaços: o movimento feminista no combate às desigualdades à luz da constituição federal de 1988. Revista Dat@venia, V.7, Nº 1, 2015. Pp.158-170. Disponível em: http://revista.uepb.edu.br/index.php/datavenia/article/view/3624-10886-1/2053. Acesso em: 06 de jan de 2022.

SAUL, Ana Maria, SILVA Antonio Fernando Gouvêa. O pensamento de Paulo Freire no campo de forças das políticas de currículo: a democratização da escola: In Revista e- curriculum, SÃO Paulo. V. 7. N.3, 24p., dez. 2011.

SILVA, G. L. da R. e MATA, V Ap. da (org). Fundamentos Psicológicos e pedagógicos no processo de ensino- aprendizagem na educação infantil e ensino fundamanetal.Brasília/Curitiba:MEC/UFPR, 2014,120p.

SILVA, M. N. da. A Mulher Negra. Revista Espaço Acadêmico. Ano II, nº 22. Março de 2003. Disponível em: https://www.espaçoacademico.com.br/022/22/csilva.htm> Acesso em: 10 jan. 2022.

SOBOTTKA, E. A. Liberdade, reconhecimento e emancipação - Raízes da teoria da justiça de Axel Honneth. Sociologias, 15(33), 142-168, 2013. http://dx.doi.org/10.1590/S1517-45222013000200006

» https://doi.org/10.1590/S1517-45222013000200006

Published

24/02/2022

How to Cite

Banhal, A., Nunes , N. A., & Pazetto, A. Z. (2022). EDUCATION AND EMANCIPATION: A LOOK AT BLACK WOMEN. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 3(2), e321201. https://doi.org/10.47820/recima21.v3i2.1201