APPLIED STATISTICS LABORATORY: SOFTWARE APPLICATIONS IN STATISTICS PRACTICES IN HIGHER EDUCATION

Authors

  • Sarley de Araújo Silva
  • Nadime Mustafa Morais
  • Rui Nelson Otoni Magno
  • Jandecy Cabral Leity ITEGAM

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v3i9.1948

Keywords:

Laboratory practices, Graph Construction and Statistical Analysis.

Abstract

The statistics laboratory makes it possible to work with educational practices with analysis and interpretation of graphs in applied statistics. This work aims to facilitate the teaching of statistics through laboratory practices that enable students to use the tools. The methodology applied consists of using statistical software in practical laboratory activities in higher education. The objective is to show the importance of the laboratory in teaching-learning and to develop materials that can be used in probability and statistics classes in higher education. The result of this work found that the teaching of statistics, when it is carried out through the tool related to laboratory theory and practice in exploratory data analysis, becomes meaningful, clear and precise. It was concluded that the methodology mediated by theory and laboratory practice is adequate in the analysis of data and resolution of statistical applications, giving students the opportunity to visualize, understand and interpret graphs.

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Author Biographies

Sarley de Araújo Silva

Instituto Federal do Amazonas - IFAM

Nadime Mustafa Morais

Bacharelado em Matemática pela Universidade Federal do Amazonas (1998), Licenciatura em Matemática pela Universidade Federal do Amazonas, mestrado em Matemática pela Universidade Federal do Amazonas e Doutorado em Engenharia Elétrica pela Universidade Federal do Pará. Professora da Universidade do Estado do Amazonas-UEA, Professora no Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Coordenadora Geral do Programa Pró-Inovalab, Docente Orientadora do Programa Residência Pedagógica, Coordenadora Geral da Monitoria da Escola Normal Superior - ENS e Representante Docente Líder-Grupo de Ciências Exatas e da Terra-CPPG na UEA. 

Rui Nelson Otoni Magno

Graduado em ENGENHARIA QUÍMICA pela Universidade Federal do Pará e mestrado em Engenharia Química pela Universidade Federal do Pará, especialista em Gestão & Eng de Produção pela UFAM, doutor em Engenharia de Recursos Naturais pelo PRODERNA-ITEC/UFPA. Professor adjunto da FEQ/ITEC/UFPA, professor colaborador no mestrado em Engenharia Química (PPGEQ/FEQ/ITEC/UFPA) e membro permanente do mestrado em Engenharia de Processos (PPGEP/ITEC/UFPA). 

Jandecy Cabral Leity, ITEGAM

Graduação em Matemática pela Universidade Federal de Rondônia (UNIR), Graduação em Engenharia de Produção Elétrica pelo Centro de Ensino FUCAPI, Mestrado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina (CTC-UFSC) e Doutorado em Engenharia Elétrica pela Universidade Federal do Pará (ITEC-UFPA). Pesquisador do ITEGAM, Professor e Coordenador do Mestrado Profissional em Engenharia, Gestão de Processos, Sistemas e Ambiental (PPGEGSPA)

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Published

17/09/2022

How to Cite

Silva, S. de A., Mustafa Morais, N., Nelson Otoni Magno, R., & Cabral Leity, J. (2022). APPLIED STATISTICS LABORATORY: SOFTWARE APPLICATIONS IN STATISTICS PRACTICES IN HIGHER EDUCATION. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 3(9), e391948. https://doi.org/10.47820/recima21.v3i9.1948