PDCA ANALYSIS AS A SUPPORT TOOL SCHOOL INSTITUTION

Authors

  • Ueudison Alves Guimarães
  • Sibele Selvina de Oliveira Rodrigues Moniz
  • José Olímpio dos Santos

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v3i11.2265

Keywords:

work is to show the importance of PDCA analysis

Abstract

The objective of this work is to show the importance of PDCA analysis as a tool to prepare public school students for the future, due to the ease that the tool has for the application of the method with methodologies that can enhance the students' learning. Assisting in the execution of a strategic planning according to the objectives and goals established, that is, an appropriate direction for the future of the educational institution. The methodology used was bibliographical research in articles and academic sites with authors found in Google Scholar and SciELLO. When conducting the research, we studied material that addresses the use of PDCA in organizations and how the use of project-based learning is efficient and can bring benefits to the school. Thus, it is possible to consider that this tool should be applied in schools, increasing the autonomy of students in order to bring benefits.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ueudison Alves Guimarães

Pedagogia – Universidade Luterana do Brasil – (ULBRA), Química – Faculdade Cidade João Pinheiro – (FCJP), Matemática – Centro Universitário Claretiano - (CLARETIANO), Geografia – Faculdade Mozarteum de São Paulo – (FAMOSP) e Física – Centro Universitário Faveni – (UNIFAVENI); Especialista em Gênero e Diversidade na Escola – (UFMT), Educação das Relações Étnico-Raciais no Contexto da Educação de Jovens e Adultos – (UFMT), Metodologia do Ensino em Química – (FIJ-RJ), Libras e Educação Inclusiva – (IFMT) e Docência para a Educação Profissional e Tecnológica – (IFES); Mestrando em Educação: Especialização em Formação de Professores – Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA), Mestrando em Tecnologias Emergentes em Educação (Must University) e Mestrando Nacional Profissional em Ensino de Física pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT).

Sibele Selvina de Oliveira Rodrigues Moniz

Graduada em Letras: Português e Literaturas de Língua Portuguesa pela Universidade Luterana do Brasil (ULBRA). Pós graduada em Administração escolar, Supervisão e Orientação pelo Centro Universitário Leonardo da Vinci, Educação Especial Inclusiva Histórico Profissional Formação Acadêmica pela Faculdade Avantis, Psicopedagogia Clínica e Institucional pela Universidade Castelo Branco e mestranda em Educação – Especialização em Organização e Gestão de Centros Educacionais pela UNIB – Porto Rico.

José Olímpio dos Santos

Bacharel em Análise de Sistemas/Informática pela Fundação Educacional do Baixo São Francisco Dr. Raimundo Marinho junto ao Centro da Faculdade de Ciências Sociais Aplicadas de Penedo/Alagoas; licenciado em Matemática pela Universidade Tiradentes, Aracaju/SE; Licenciatura Plena em Letras Português/Inglês pelo Instituto Ibra de Caratinga/MG; Licenciatura em Educação Física pelo Instituto Ibra de Caratinga/MG; Cursando Pedagogia pela Faculdade Campos Elisios/SP; Pós-graduação em Gestão Escolar pela UFS/SE; Pós-graduado em Gestão Escolar (Administração, Supervisão, Orientação e Inspeção) pelo Centro Universitário Unifaveni (UNIFAVENI); e pós-graduado em Gestão de Redes e Segurança da Informação pela Faculdade de Negócios de Sergipe - FANESE. Pós-graduações Lato Sensu em: Didática e Metodologia o Ensino Superior; Pedagogia Empresarial; Didática e Metodologia do Ensino de Matemática, pela Faculdade São Luís de França, em Aracaju/SE; Metodologia do Ensino de Língua Portuguesa e da Língua Inglesa; Educação Física Escolar e Tecnologia da Informação, pelo Instituto Ibra de Caratinga/MG; Cursando pós graduação em Avaliação de Sistemas Educacionais pela Faculdade Campos Elisios/SP. Mestrando em Educação em Formação de Professores pela Universidad Europeia del Atlántico - UNEATLÁNTICO (ESPANHA), mestrando em Tecnologias Emergentes em Educação na Must University (USA) e mestrando em Educação em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Federal de Sergipe - (UFS/SE).

References

Mello, C; Almeida N, J; Petrilo, R. (2002). Educação 5.0 - Educação para o Futuro. Editora Proesso.

Tani, Z. R. (2022). Evolução do Método PDCA. [e‐book] Flórida: Must University.

Tani, Z. R. (2022). Plano de ação. [e‐book] Flórida: Must University.

Tani, Z. R. (2022). Pilares da Educação. [e‐book] Flórida: Must University.

Veiga, F. (2012). Envolvimento dos alunos na escola: Elaboração de uma nova escala de avaliação. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 1(1), 441-449. Recuperado em 21 de setembro de 2022. Disponível em: http://hdl.handle.net/10451/10032.

Published

26/11/2022

How to Cite

Alves Guimarães, U., Selvina de Oliveira Rodrigues Moniz, S. ., & Olímpio dos Santos, J. . (2022). PDCA ANALYSIS AS A SUPPORT TOOL SCHOOL INSTITUTION. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 3(11), e3112265. https://doi.org/10.47820/recima21.v3i11.2265