COLLABORATIVE LEARNING AND BLOOM'S TAXONOMY TOGETHER FOR QUALITY EDUCATION

Authors

  • Ueudison Alves Guimarães
  • Celiney Tavares Santos
  • Vania Alves de Barros
  • Erika Calleja Sewaybricker

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i2.2655

Keywords:

working in the classroom with activities that permeate

Abstract

Through this study, an approach focused on the discourse that deals with the importance of working in the classroom with activities that permeate collaborative learning of students, in view of bloom taxonomy, will be made. This pedagogical practice is important because, in addition to working on the cognition of students, it agencies a greater interaction between individuals, in the educational field, for example, there is talk of an interaction between students with students, students with teachers, students with their books and much more. All this, having as main objective to favor learning, in view of all contributions resulting by situations of collaboration in activities made in groups. Thus, this study will present its theoretical part based on a bibliographic research and, finally, it will present an activity based both on Collaborative Learning, as well as in bloom taxonomy. With this, it is clearly understood that, from the moment students are guided to work collectively and collaboratively, in addition to learning the contents studied together, together they will also learn to listen to new voices, make decisions and will start to understand better and simplify problems that will be presented to them to solve new activities, in which they can also take advantage of Collaborative Learning.

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Author Biographies

Ueudison Alves Guimarães

Pedagogia – Universidade Luterana do Brasil – (ULBRA), Química – Faculdade Cidade João Pinheiro – (FCJP), Matemática – Centro Universitário Claretiano - (CLARETIANO), Geografia – Faculdade Mozarteum de São Paulo – (FAMOSP) e Física – Centro Universitário Faveni – (UNIFAVENI); Especialista em Gênero e Diversidade na Escola – (UFMT), Educação das Relações Étnico-Raciais no Contexto da Educação de Jovens e Adultos – (UFMT), Metodologia do Ensino em Química – (FIJ-RJ), Libras e Educação Inclusiva – (IFMT) e Docência para a Educação Profissional e Tecnológica – (IFES); Mestrando em Educação: Especialização em Formação de Professores – Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA), Mestrando em Tecnologias Emergentes em Educação (Must University) e Mestrando Nacional Profissional em Ensino de Física pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT).

Celiney Tavares Santos

Graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual de Santa Cruz, Licenciatura em História - Faculdades de Ciências da Bahia, especialista em Psicopedagogia Organizacional e especialista Gestão da Administração em Educação, atualmente é professora do Centro Universitário Leonardo da Vinci- UNIASSELVI e mestranda em Educação - Especialização em Formação de Professores pela Uneatlántico - Espanha. 

Vania Alves de Barros

Graduação em Tecnologia em Gestão de Moda e Estilo pela Universidade Paranaense - UNIPAR, graduação em Moda. Bacharel pelo Centro de Ensino Superior de Maringá- Unicesumar e graduação em Artes Visuais pelo Centro Universitário Internacional UNINTER. Coordenadora e professora do Centro Estadual de Educação Profissional Cianorte - CEEP. Especialista em Docência no Ensino Superior, MBA em Design de Moda, Educação Profissional e Tecnológica e em Gestão Escolar: Orientação e Supervisão e mestranda em Educação pela UNINI - Porto Rico.

Erika Calleja Sewaybricker

Licenciatura Plena em Educação Física (FEFISO - Faculdade de Educação Física da Associação Cristã de Moços de Sorocaba), Licenciatura Plena em Pedagogia (FAC SÃO ROQUE - Faculdade de Administração e Ciências Contábeis de São Roque). Pós-graduação "Latu Sensu" em Ludopedagogia e Desenvolvimento Psicomotor (CESPI - FACESPI - Faculdade Corporativa de Pirajú), Educação Infantil (FCE - Faculdade Campos Elíseos), Atendimento Educacional Especializado (FCE - Faculdade Campos Elíseos) e em Psicomotricidade (FCE - Faculdade Campos Elíseos). Mestranda em Educação – Especialização em Formação de Professores pela Uneatlántico – Espanha.

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Published

15/02/2023

How to Cite

Alves Guimarães, U., Tavares Santos, C., Alves de Barros, V. ., & Calleja Sewaybricker, E. . (2023). COLLABORATIVE LEARNING AND BLOOM’S TAXONOMY TOGETHER FOR QUALITY EDUCATION. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(2), e422655. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i2.2655