POSSIBLE TRIGGERING FACTORS FOR COMMITTING THE INFRINGEMENT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i2.2741

Keywords:

based on studies of social cognition and discusses the theme of factors

Abstract

This article is based on studies of social cognition on the theme factors that propitiate the committing of the infraction by adolescents in deprivation of liberty regime. The theme established the following guide question: what are the possible factors that favor the commission of an infraction? The authors are interested in the theme, because over the years the cycle of young people assisted by the socio-educational system is renewed, even with all the risks involved as well as deprivation of liberty and death, yet this movement of affiliation to illegal practices is frequent, which motivated researchers to study the theme. The work aims to be socially relevant, for all those who are interested in the reflection of a problem that affects society in general. The theoretical foundations of this article are in the fields of knowledge of social cognition, with regard to the social interaction of the subject, in developmental psychology about adolescence and in the Psychology of Education and Social about resocialization, based on legal norms. Methodologically, this is a bibliographical research that analyzed articles focused on the theme, where the authors reflect on factors of the insertion of adolescents in the practices of the infraction. It was possible to evidence that, father's absence, violence suffered in the family environment and socioeconomic issues tend to be factors related to the insertion of adolescents in illegal practices.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Airton Siqueira da Silva

Universidade Católica de Petrópolis - UCP.

Cleia Zanatta

Universidade Católica de Petrópolis - UCP.

Karine Rossi Guatura da Silva

Universidade Católica de Petrópolis - UCP.

Mônica Patrícia Oliveira Souza

Universidade Católica de Petrópolis - UCP.

Cláudio Manoel Luiz de Santana

Graduação em Filosofia  e Teologia pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro - PUC- Rio; Graduado em Psicologia pela Universidade Estácio de Sá. Pós Graduação Lato Sensu em Docência do Ensino Superior pela Faculdade do Planalto Central, Licenciatura em Filosofia pela Faculdade Católica de Anápolis e Mestrado em Psicologia pela Universidade Católica de Petrópolis. É sacerdote (pároco) - Arquidiocese de São Sebastião do Rio de Janeiro. 

Luiz Fábio Domingos

Mestre em psicologia pela Universidade Católica de Petrópolis - UCP.

 

References

AGUIAR, W. M. J.; BOCK, A. M. B.; OZELLA, S. Orientação profissional com adolescentes: um exemplo de prática na abordagem sócio-histórica. In: BOCK, A. M. B.; GONÇALVEZ, M. G. M.; FURTADO, O. (Org.). Psicologia Sócio-histórica: uma perspectiva crítica em Psicologia. São Paulo, 2015, ed. 6, p.139-153.

BAUDRILLARD, J. A sociedade de consumo. [Trad. A. Morão]. 70ediçoes, 2021.

BAZÍLIO, L. C. Avaliando a implantação do Estatuto da Criança e do Adolescente. In: BAZILIO, L. C.; KRAMER, S. Infância, educação e direitos humanos. São Paulo: Cortez, 2003. p. 19-28.

BRASIL. Anuário Brasileiro de segurança pública, 2021. Disponível em: https://forumseguranca.org.br/wp-content/uploads/2021/10/anuario-15-completo-v7-251021.pdf 2021. acessado em 25/01/2023

BRASIL. Anuário Brasileiro de segurança pública, 2022. Disponível em: https://forumseguranca.org.br/wp-content/uploads/2022/06/anuario-2022.pdf?v=5. 2022 acessado em 25/01/2023

BRASIL. CONSTITUIÇÃO DA REPÚBLICA FEDERATIVA DO BRASIL DE 1988. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm 1988. acessado em 25/01/2023

BRASIL. Estatuto da Criança e do Adolescente. Lei n° 8.069/90. De 15 de Julho de 1990. Brasília Ministério da Justiça e da Cidadania. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8069.htm acessado em 25/01/2023.

BRASIL. Ministério da Previdência Social. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/1980-1987/decreto-89312-23-janeiro-1984-439638-publicacaooriginal-1-pe.html 1984. acessado em 25/01/2023

BRASIL. Ministério da Saúde. Violência intrafamiliar: orientações para prática em serviço / Secretaria de Políticas de Saúde. – Brasília: Ministério da Saúde, 2002. Disponível em https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/cd05_19.pdf acessado em 25/01/2023

BUGNON, Géraldine. Olhares cruzados sobre o atendimento institucional aos adolescentes infratores no Brasil. Dilemas, 2009, vol. 7, p. 143-179. Disponível em https://revistas.ufrj.br/index.php/dilemas/article/view/7203/5782 acessado em 25/01/2023

CERQUEIRA Daniel; LOBÂO Waldir. Determinantes da criminalidade: uma resenha dos modelos teóricos e resultados empíricos. Rio de Janeiro, junho: 2003. Disponível em: https://www.ipea.gov.br/atlasviolencia/artigo/125/determinantes-da-criminalidade-uma-resenha-dos-modelos-teoricos-e-resultados-empiricos acessado em 24/01/2023

GONÇALVEZ, M. G. M.; FURTADO, O. (orgs.) Psicologia sócio-histórica: uma perspectiva crítica em psicologia. São Paulo: Cortez, 2001. p.163-178.

DIAS, A. C. G.; ARPINI, D. M.; Simon, B. R. “Um olhar sobre a família de jovens que cumprem medidas socioeducativas” Psicologia & Sociedade; 23 (3): 526-535, 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/j/psoc/a/tHB35ttcHVxFmpdKt8bYB3S/?format=pdf&lang=pt acessado em 23/01/2023

DIAS, M. D. F. Adolescentes infratores e não infratores: uma análise comparativa através do cbcl e ysr. Dissertação de Mestrado em Pediatria. São Paulo: UNIFESP/EPM, 2001.

DOMINGOS, Luiz Fábio; CANALCATE, Thiago Assinger; ZANATTA, Cleia; DE SANTANA, Claudio Manoel Luiz; TELLES, Luciana Cordeiro. Perspectivas da Cognição Social e das crenças para analisar os impactos da autorregulação emocional sobre o bem-estar psicológico. (2021). Doi: 10.24824/978652512407.0.99-114

GARTENKRAUT, Michal. Relatório Técnico Brasil: uma Análise do Plano Plurianual – PPA 2000/2003. Disponível em: https://repositorio.ipea.gov.br/bitstream/11058/3079/1/Bras%c3%adl_uma%20an%c3%a1lise%20do%20plano%20plurianual-PPA_2000_2003.pdf 2003. acessado em 23/01/2023.

ITANI. Alice. Vivendo o Preconceito em sala de aula. Educação. Teoria e prática- vol. 6. 1998.

MEAD, M. Adolescencia y cultura en Samoa. Buenos Aires: Paidós. 1951.

MIRAGLIA, Paula. (direção executiva) Medida legal: a experiência de 5 programas de medidas socioeducativas em meio aberto. Fundação telefônica. São Paulo. 2008

MPRJ. Diagnóstico da execução de medidas socioeducativas de meio fechado no Estado do Rio de Janeiro.2020. Disponível em: https://www.mprj.mp.br/documents/20184/1168141/trajetorias_diagnosticomsedemeiofechado_cenpe.pdf. 2020. acessado em 22/01/2023.

NICODEMOS. Borges Batista. Psicologia das habilidades sociais na infância. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-389X2005000200006. 2006. Acessado em 22/01/2023.

NOGUEIRA, M.A. A música e o desenvolvimento da criança. Revista da UFG, Vol. 5, No. 2, 2003.

OLIVEIRA, Ana Cláudia Moscoso Lins; SANTOS, Joseane Paim Bomfim. Violência familiar e adolescente em conflito com a lei: o direito à dignidade. Disponível em: http://ri.ucsal.br:8080/jspui/bitstream/prefix/2400/1/Viol%C3%AAncia%20familiar%20e%20adolescente%20em%20conflito%20com%20a%20lei.pdf acessado em 25/01/2023. 2005

VIOLA, Daniela Teixeira Dutra; VORCARO, Ângela Maria Resende. A adolescência em perspectiva: Um exame da variabilidade da passagem à idade adulta entre diferentes sociedades. Psicologia: Teoria e Pesquisa, v. 34, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ptp/a/ngNVbd8grFqhXZMCTLjnTLx/?format=pdf&lang=pt acessado em 25/01/2023

WINNICOTT, D. W. Tudo começa em casa. São Paulo: Martins Fontes, 1996.

WINNICOTT, D. W. Privação e delinquência. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

IPEA. Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada; Fórum Brasileiro de Segurança Pública. Brasília: Rio de Janeiro: São Paulo: Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada; Fórum Brasileiro de Segurança Pública (orgs). Atlas da Violência. 2019.

ZAMORA, MH. Adolescentes em conflito com a lei: Um breve exame da produção recente em psicologia. Revista Eletrônica Polêmica, 7(2), 7-20. 2008

ZANATTA, C. C. G. D. Adolescência e Sentido de Vida. CRV editora, 2015.

Published

20/02/2023

How to Cite

Siqueira da Silva, A. ., Zanatta, C., Rossi Guatura da Silva, K., Oliveira Souza, M. P., Luiz de Santana, C. M., & Domingos, L. F. (2023). POSSIBLE TRIGGERING FACTORS FOR COMMITTING THE INFRINGEMENT. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(2), e422741. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i2.2741