SUPERVISED INTERNSHIP IN COMPUTING: TECHNOLOGY, TEACHING AND LEARNING IN TIMES OF COVID – 19

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i3.2958

Keywords:

Supervised Internship. Teaching and learning. Technology

Abstract

One of the main stages in the formation of the academic in a given degree course is undoubtedly the period of the supervised internship. This paper aims to discuss the challenges experienced in the internship of the Degree Course in computing in times of pandemic caused by the Coronavirus, highlighting the solutions found with support in technology for the improvement of teaching and learning in high school classes integrated to the technical, at the Federal Institute of Amazonas / Campus Itacoatiara, Brazil. The methodology focuses on a qualitative approach, with analytical-descriptive interpretation, having as data collection instruments the field notebook, observation, co-participation and conduction mediated by the smartphone, within WhatsApp groups, and meetings on the Google Meet platform. These virtual spaces and their interactions served as a basis for analysis of the material presented here. The participants were composed of an intern, 3 teachers, and the classes of the 1st, 2nd and 3rd year of high school of the disciplines arts, integrator project I (algorithm and logic) and entrepreneurship, respectively. The results of this research demonstrate that the supervised internship in computing provided, from their observations, moments of interaction and a more intimate and reciprocal contact with students and educators already active and with experience in the area of teaching and learning, the innovation of teaching methods of teachers and students with the support of technology and a lot of resilience to provide moments of learning, even in times of great limitations brought on by the pandemic.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Valéria Grana Nogueira

Graduanda em Licenciatura em Computação pela Universidade do Estado do Amazonas (UEA), no Centro de Estudos Superiores de Itacoatiara (CESIT/UEA). 

Luiz Sérgio de Oliveira Barbosa

Mestre em Tecnologias Emergentes em Educação pela MUST University, Flórida, USA. Professor na Universidade do Estado do Amazonas (UEA), no Centro de Estudos Superiores de Itacoatiara (CESIT/UEA). 

References

ARANTES, P. B.; TOQUETÃO, S. C. Multiletramentos na infância: como ficam as crianças no isolamento provocado pela pandemia covid-19? In: LIBERALI et al. (Org.). Educação em tempos de pandemia: brincando com um mundo possível. Campinas, SP: Pontes Editores, 2020. p. 217-226.

ARRUDA, E. P. Educação remota emergencial: elementos para políticas públicas na educação brasileira em tempos de covid-19. Em Rede - Revista De Educação a Distância, 7(1), 257-275, 2020. Disponível em: https://www.aunirede.org.br/revista/index.php/emrede/article/view/621. Acesso em:14 fev.2023.

CAVALCANTE, João Roberto. SANTOS, Auguto César Cardoseo dos. BREMM, João Matheus. LOBO, André de Paula. MARCÁRIO, Eduardo Marques Macário. OLIVEIRA, Wanderson Kleber de. FRANÇA, Giovanny Vinícius Araújo de. COVID-19 no Brasil: evolução da epidemia até a semana epidemiológica 20 se 2020. Epidemiol. Serv. Saúde, Brasília, 2020.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GOMES, E. M. Importância da formação continuada para alfabetização e letramento digital. Trabalho Final de Curso. Núcleo de Educação a Distância, Universidade Federal de São João Del-Rei, São João Del-Rei, MG, 2019.

MONTEIRO, E. C. Educação na pandemia: a experiência de uma escola da rede municipal de ensino de campina grande(pb). Anais VII CONEDU - Edição Online. Campina Grande: Realize Editora, 2020. Disponível em: https://editorarealize.com.br/index.php/artigo/visualizar/68460. Acesso em: 14 fev. 2023.

SIBILIA, Paula. O Homem Pós-Orgânico: Corpo, subjetividade e tecnologias digitais. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2002.

SOARES, M. Alfaletrar: toda criança pode aprender a ler e a escrever. 1.ed. 3ª reimpressão. São Paulo: Contexto, 2020.

UFPA. CONSEPE. Resolução n. 5.294, de 21 de agosto de 2020. Disponível em: http://proeg.ufpa.br/images/Artigos/Normas/Resolucao_5294_2020_CONSEPEAprovaoERE naUFPA.pdf. Acesso em: 0 7mar. 2023.

VIEIRA, L.; RICCI, M. C. C. A educação em tempos de pandemia: soluções emergenciais pelo mundo. Observatório do Ensino Médio em Santa Catarina. 2020. Disponível em: https://www.udesc.br/arquivos/udesc/id_cpmenu/7432/EDITORIAL_DE_ABRIL Le t_cia_Vieira_e_Maike_Ricci_final_15882101662453_7432.pdf. Acesso em: 14 fev. 2023.

Published

28/03/2023

How to Cite

Grana Nogueira, V., & de Oliveira Barbosa, L. S. (2023). SUPERVISED INTERNSHIP IN COMPUTING: TECHNOLOGY, TEACHING AND LEARNING IN TIMES OF COVID – 19. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(3), e432958. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i3.2958