DECOLONIALITY IN DIFFERENTIAL AND INTEGRAL CALCULUS TEACHING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i5.3075

Keywords:

work is an article that deals with the influence of Decolonial Thought on the teaching

Abstract

This work is an article that deals with the influence of Decolonial Thought on the teaching of Differential and Integral Calculus. The decolonial theme in teaching has become a much discussed topic in recent years and has gained great relevance due to its importance in the teaching and learning process. This is a qualitative work carried out through a Literature Review that aims to analyze the way Coloniality presents itself in the process of teaching and learning in Calculus, evidencing, in this context, the action and importance of Decolonial Thought. The results of the research were satisfactory and demonstrated that coloniality is a striking fact in the teaching of Calculus due to its geographical origin, which devalues the ideas and knowledge produced by other peoples. On the other hand, Decolonial Thought is the engine that has broken these paradigms, valued and given voice to the subalternized peoples who also produce knowledge. To achieve the results, the use of synthesis tables were crucial for the analysis of the collected data.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Daniel Matias Santos

Universidade do Estado do Pará - UEPA.

Márcio José Silva

Universidade do Estado do Pará - UEPA.

Samara Almeida Ferreira

Universidade do Estado do Pará - UEPA.

References

AVILA, Milena Abreu. Colonialidade e Decolonialidade: Você conhece esses conceitos?POLITIZE, 2021. Disponivel em: https://www.politize.com.br/colonialidade-e-decolonialidade/#:~:text=A%20decolonialidade%20%C3%A9%20considerado%20como,%C3%A0%20modernidade%20e%20ao%20capitalismo. Acesso em 12 de fevereiro de 2023.

BALLESTRIN, Luciana. América Latina e o giro decolonial. Revista Brasileira de Ciência Política, nº11. Brasília, maio - agosto de 2013.

CARLOS, Priscila Dias. De-colonizando saberes em círculos narrativos: uma experiência em escola da periferia de São Paulo. 2015. Dissertação (Mestrado) - Programa de Pós-Graduação em História Social. PUC. São paulo, 2015.

D' AMBRÓSIO, Ubiratan. O programa etnomatemática: uma síntese. Acta Scientiane. Canoas – RS, v.10, n.1, p.11, jan/jun. 2008.

Feitorias. Receita Federal. Ministério da Economia. Disponivel em:http://www.receita.fazenda.gov.br/historico/srf/historia/catalogo_colonial/letraf_feitorias.htm#:~:text=%2D%20Era%20um%20dos%20postos%20avan%C3%A7ados,como%20Feitoria%20da%20Fazenda%20Real. Acesso em 10 de fevereiro de 2023.

KNOPP, Ivo da Silva et al. Formação Inicial de professores de Matemática(s): Um olhar decolonial sobre as mudanças de perspectivas dos estudantes. RPEM, Campo Mourão, v. 09, n. 19, p. 74-94, Julho-Outubro de 2020.

MANGUEIRA, Ana Beatriz da Costa. A contribuição do pensamento decolonial para o ensino básico e acadêmico brasileiro: desafios e perspectivas. Fórum Universitário Mercosul. Foz do Iguaçu, 2019.

MATOS, Diego; GIRALDO, Victor; QUINTANEIRO, Wellerson. Por Matemática(s) decoloniais: vozes que vêm da escola. Bolema, Rio Claro, v. 35, n. 70, p. 877-902. Agosto de 2021.

PALANDI, Victor. Derivada e Integral – Cálculos Fundamentais da Matemática. ColégioWeb, 2014. Disponível em: https://www.colegioweb.com.br/trabalhos-escolares/matematica/derivada-integral-calculos-fundamentais-matematica.html/amp. Acesso em 28 de fevereiro de 2023.

PROVANOV, C.C.; FREITAS, E.F. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas de pesquisa e do trabalho acadêmico. Universidade Feevale. 2°ed. Novo Hamburgo, 2013.

SOUZA, Valdirene Rosa de. Presença africana na arquitetura e na educação brasileira: uma perspectiva decolonial sob a égide Etnomatemática. UNESP. Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática. Rio Claro, 2021.

SILVA, Liliam Ramos da; SERRARIA, Richard. As narrativas do tambor como práticas decoloniais. Iluminuras, Porto Alegre, v. 20, n. 50, p. 279-297, julho de 2019.

SILVEIRA, Bruna Pontes da; LOURENÇO, Julio Omar da Silva; MONTEIRO, Bruno Andrade Pinto. Educação decolonial: uma pauta emergente para o ensino de ciências e Matemática. CIMEAC, Uberaba, v. 41, n. 1, p. 50-73. Uberaba, 2021.

Published

27/05/2023

How to Cite

Matias Santos, D., José Silva, M., & Almeida Ferreira, S. (2023). DECOLONIALITY IN DIFFERENTIAL AND INTEGRAL CALCULUS TEACHING. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(5), e453075. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i5.3075