HEALTH EDUCATION ON ADHERENCE TO SELF-CARE BEHAVIORS IN HYPERTENSIVE INDIVIDUALS: AN INTEGRATIVE REVIEW

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i8.3742

Keywords:

Health education, hypertension , self-care

Abstract

Objective: to describe the impact of health education on the lives of hypertensive patients and its impact on adherence to self-care practices. Methods: This is an integrative literature review study, with data collection from April to June 2023, in the MEDLINE/PubMed and BioMed Central (BMC) databases. Results: 11 articles were selected and made up the final sample. From the analysis of the studies, two categories emerged for discussion: methods of transmitting health education and adherence to self-care practices as a consequence of health education. The results showed that health education and self-care are widely discussed topics and their effectiveness has been widely proven in the scientific literature. However, low levels of knowledge, education and self-care habits are still observed among hypertensive patients in different countries. Conclusion: Therefore, continued efforts are needed to strengthen health education strategies aimed at raising awareness of hypertension and promoting adherence to self-care practices. This can be done through education programs aimed at patients, families and health professionals, as well as the availability of accessible and quality educational resources.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Adriana Karim de Araújo Nogueira

Centro Universitário do Norte - UNINORTE.

Ruth Silva Lima da Costa

Doutoranda em Epidemiologia em Saúde Pública (FIOCRUZ/ENSP). Graduada em Enfermagem pela Universidade Federal do Acre (UFAC); Especialista em Gestão de Sistemas e Serviços de Saúde (UFAC) e em Educação Profissional na Área da Saúde: Enfermagem (FIOCRUZ/ENSP). Mestre em Ciências da Saúde (UFAC). Enfermeira na Secretaria de Estado de Saúde do Acre e no Centro Universitário Uninorte. Docente, coordenadora adjunta do curso de Medicina, membra do núcleo docente estruturante ( NDE) dos cursos de Enfermagem e Medicina. Tem experiência na área de gestão e planejamento em saúde, atenção à saúde da criança e adolescente e atenção primária em saúde. 

 

References

IBGE. Sistema IBGE de Recuperação Automática – SIDRA. Projeção da população: proporção de pessoas, por grupo de idade para o período de 2000-2060: revisão 2020. Rio de Janeiro: IBGE, 2018. Disponível em: https://sidra.ibge.gov.br/tabela/7365#/n1/all/v/all/p/all/c58/3302/c1933/49039,49076/d/v10615%202/l/v,p+c58,t+c1933/resultado

DA SILVA BARRETO, Mayckel; CARREIRA, Lígia; MARCON, Sonia Silva. Envelhecimento populacional e doenças crônicas: Reflexões sobre os desafios para o Sistema de Saúde Pública. Revista Kairós-Gerontologia, v. 18, n. 1, p. 325-339, 2015. Disponível em: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/biblio-967796

BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de vigilância em saúde. VIGITEL 2021: Vigilância de Fatores de Risco e proteção para doenças Crônicas em Inquérito Telefônico. Brasília: Ministério da Saúde; 2022. Disponível em: https://www.gov.br/saude/pt-br/centrais-de-conteudo/publicacoes/svsa/vigitel/vigitel-brasil-2021-estimativas-sobre-frequencia-e-distribuicao-sociodemografica-de-fatores-de-risco-e-protecao-para-doencas-cronicas/view

BRASIL. Ministério da Saúde. Relatório aponta que número de adultos com hipertensão aumentou 3,7% em 15 anos no Brasil. Publicada em 17 de maio de 2022. Acesso em 6 de abril de 2023. Disponível em: https://www.gov.br/saude/pt-br/assuntos/noticias/2022/maio/relatorio-aponta-que-numero-de-adultos-com-hipertensao-aumentou-3-7-em-15-anos-no-brasil.

BARROSO, Weimar Kunz Sebba et al. Diretrizes brasileiras de hipertensão arterial–2020. Arquivos brasileiros de cardiologia, v. 116, p. 516-658, 2021. Disponível em: https://abccardiol.org/article/diretrizes-brasileiras-de-hipertensao-arterial-2020/

NILSON, Eduardo Augusto Fernandes et al. Custos atribuíveis a obesidade, hipertensão e diabetes no Sistema Único de Saúde, Brasil, 2018. Revista Panamericana de Salud Pública, v. 44, p. e32, 2020. Disponível em: https://iris.paho.org/handle/10665.2/51945

BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Vigilância em Saúde. Departamento de Análise de Situação de Saúde. Plano de Ações Estratégicas para o Enfrentamento das Doenças Crônicas Não Transmissíveis (DCNT) no Brasil 2021-2030. Brasília: Ministério da Saúde; 2021. Disponível em: https://www.gov.br/saude/pt-br/centrais-de-conteudo/publicacoes/svsa/doencas-cronicas-nao-transmissiveis-dcnt/09-plano-de-dant-2022_2030.pdf

VASCONCELOS, Maristela Inês Osawa et al. Educação em saúde na atenção básica: uma análise das ações com hipertensos. Revista de APS, v. 20, n. 2, 2017. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/aps/article/view/15943

EINLOFT, Fabiana Santini; BAYER, Valéria Maria Limberger; RIES, Edi Franciele. Estratégias de educação em saúde para conscientização sobre a Hipertensão Arterial: uma revisão sistemática. Saúde (Santa Maria), 2020. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/revistasaude/article/view/44174

MENDES, Karina Dal Sasso; SILVEIRA, R. C. C. P.; GALVÃO, Cristina Maria. Método de pesquisa para a incorporação de evidências na saúde e na enfermagem. Rev. Integrativa, v. 17, n. 4, p. 758-64, 2008. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tce/a/XzFkq6tjWs4wHNqNjKJLkXQ/abstract/?lang=pt

DARRAT, M. et al. Outcomes from a community-based hypertension educational programme: the West of Ireland Hypertension study. Irish Journal of Medical Science (1971-), v. 187, p. 675-682, 2018. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29110187/

GEBREMICHAEL, Gebrewahd Bezabh; BERHE, Kalayou Kidanu; ZEMICHAEL, Teklewoini Mariye. Uncontrolled hypertension and associated factors among adult hypertensive patients in Ayder comprehensive specialized hospital, Tigray, Ethiopia, 2018. BMC cardiovascular disorders, v. 19, p. 1-10, 2019. Disponível em: https://bmccardiovascdisord.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12872-019-1091-6

OZOEMENA, Eyuche L. et al. Effects of a health education intervention on hypertension-related knowledge, prevention and self-care practices in Nigerian retirees: a quasi-experimental study. Archives of Public Health, v. 77, p. 1-16, 2019. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31143446/

WU, Meng-Ping et al. Health-promotion interventions enhance and maintain self-efficacy for adults at cardiometabolic risk: A randomized controlled trial. Archives of gerontology and geriatrics, v. 82, p. 61-66, 2019. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30716679/

ADEME, Sewunet; AGA, Fekadu; GELA, Debela. Hypertension self-care practice and associated factors among patients in public health facilities of Dessie town, Ethiopia. BMC health services research, v. 19, p. 1-9, 2019. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30665405/

KETATA, N. et al. Prevalence and predictors of hypertension self-care practice in primary health-care facilities in Southern Tunisia. JMV-Journal de Médecine Vasculaire, v. 46, n. 2, p. 72-79, 2021. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33752849/

NAEEMI, Leila et al. The effect of educational intervention on self-care behavior in hypertensive older people: Applying the health belief model. Journal of Education and Health Promotion, v. 11, 2022. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/36824083/

AFSHARI, Maryam et al. Examining the Effect of the Training Program by Using the Health Belief Model in Performing Self-Care Behaviors of Rural Patients Having High Blood Pressure. Community Health Equity Research & Policy, v. 43, n. 1, p. 21-29, 2022. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33781145/

ZAREBAN, Iraj et al. High blood pressure self-care among hypertensive patients in Iran: a theory-driven study. journal of human hypertension, v. 36, n. 5, p. 445-452, 2022. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33077805/

WU, Vivien Xi et al. Development of a community-based e-health program for older adults with chronic diseases: Pilot pre-post study. JMIR aging, v. 5, n. 1, p. e33118, 2022. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/35037882/

KHANI JEIHOONI, Ali et al. Effect of educational intervention based on PRECEDE model on lifestyle modification, self-management behaviors, and hypertension in diabetic patients. BMC endocrine disorders, v. 23, n. 1, p. 6, 2023. Disponível em: https://bmcendocrdisord.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12902-023-01264-y

BENETOS, Athanase; PETROVIC, Mirko; STRANDBERG, Timo. Hypertension management in older and frail older patients. Circulation Research, v. 124, n. 7, p. 1045-1060, 2019. Disponível em: https://www.ahajournals.org/doi/10.1161/CIRCRESAHA.118.313236

PARRA-GÓMEZ, Laura Alejandra et al. Barreras para el conocimiento, el tratamiento y el control de la hipertensión arterial en América Latina: una revisión de alcance. Revista Panamericana de Salud Pública, v. 47, p. e26, 2023. Disponível em: https://iris.paho.org/handle/10665.2/57119

RAGHUPATHI, Viju; RAGHUPATHI, Wullianallur. The influence of education on health: an empirical assessment of OECD countries for the period 1995–2015. Archives of Public Health, v. 78, n. 1, p. 1-18, 2020. Disponível em: https://archpublichealth.biomedcentral.com/articles/10.1186/s13690-020-00402-5

CELUPPI, Ianka Cristina et al. Uma análise sobre o desenvolvimento de tecnologias digitais em saúde para o enfrentamento da COVID-19 no Brasil e no mundo. Cadernos de Saúde Pública, v. 37, p. e00243220, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csp/a/rvdKVpTJq8PqTk5MgTYTz3x/

JAHAN, Yasmin et al. Awareness development and usage of mobile health technology among individuals with hypertension in a rural community of Bangladesh: randomized controlled trial. Journal of Medical Internet Research, v. 22, n. 12, p. e19137, 2020. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33284129/

CITONI, Barbara et al. Home blood pressure and telemedicine: a modern approach for managing hypertension during and after COVID-19 pandemic. High Blood Pressure & Cardiovascular Prevention, v. 29, n. 1, p. 1-14, 2022. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34855154/

VILME, Helene et al. Using telehealth to Disseminate primary, secondary, and tertiary CVD interventions to rural populations. Current hypertension reports, v. 21, p. 1-13, 2019. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31701257/

SANTOS, Camila Tahis. Tecnologias voltadas paraeducação em saúde: o que temos para a saúde dos idosos? Anais do Seminário Tecnologias Aplicadas a Educação e Saúde, 2015. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/staes/article/view/1615

MOREIRA, Ana Karine de Figueiredo; SANTOS, Zélia Maria de Sousa Araújo; CAETANO, Joselany Afio. Aplicação do modelo de crenças em saúde na adesão do trabalhador hipertenso ao tratamento. Physis: Revista de Saúde Coletiva, v. 19, p. 989-1006, 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/physis/a/V4y4wNzbs6fy9tvQ5rSJf8J/abstract/?lang=pt

Published

09/08/2023

How to Cite

Nogueira, A. K. de A., & Costa, R. S. L. da. (2023). HEALTH EDUCATION ON ADHERENCE TO SELF-CARE BEHAVIORS IN HYPERTENSIVE INDIVIDUALS: AN INTEGRATIVE REVIEW. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(8), e483742. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i8.3742